همایش یک روزه ایمنی زیستی محصولات تراریخته در دانشگاه گیلان برگزار شد.

برپایی همایشی برای شناخت محصولات تراریخته در رشت

همایش ایمنی زیستی محصولات تراریخته در رشت برگزار شد. حدود 200 دانشجو ، محقق و استاد دانشگاه رشته های نظیر بیوتکنولوژی، زیست شناسی و کشاورزی در این همایش شرکت کردند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما، حدود 200 دانشجو ، محقق و استاد دانشگاه رشته های نظیر بیوتکنولوژی، زیست شناسی و کشاورزی در همایش ایمنی زیستی محصولات تراریخته شرکت کردند.
رییس انجمن ژنتیک ایران در همایش  ایمنی زیستی محصولات تراریخته با بیان اینکه با افزایش جمعیت تولید محصولات کشاورزی بیشتر برای تامین امنیت غذایی ضروری است افزود: گیلان یکی از پرمصرف ترین استان های کشور در مصرف سموم شیمیایی  در تولید محصولات کشاورزی است و این امر موجب شده آمار بیماری های گوارشی ناشی از انتقال این سموم از طریق آب ، خاک و غذا در این استان بسیار بالا باشد.
دکتر تولایی با اشاره به اجرای طرح تولید برنج و گوشت تراریخته در ایران گفت: محصولی تراریخته است که در کشور و تحت نظر دانشمندان ایرانی تولید می شود بر اساس مقررات بین المللی است و هیچ مشکل بهداشتی ندارد و مردم با خیال راحت می توانند از آن استفاده کنند.
وی با بیان اینکه مهندسی ژنتیک امکان تولید انبوه گیاهان بدون استفاده از کود و سم را فراهم کرده است گفت: امروزه 2 هزار محصول تراریخته در دنیا تولید شده که فقط 5 درصد آن مجوزهای بهداشت جهانی دارند.
رییس انجمن ژنتیک ایران در پایان خبر داد: دانشمندان ایرانی حوزه تکنولوژی ژنتیک توانسته اند برنجی تولید کنند که به جای ریشه افشان ریشه مستقیم دارد با آب کمتر تولید می شود و در برابر کرم ساقه خوار مقاوم است.
دکتر متقی طلب رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری کشور نیز گفت: شناخت جوانب مختلف تولید محصولات تراریخته برای کاهش اثرات سوء مصرف آن اهمیت بسزایی دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.