مهندسی ژنتیک ابزاری برای کاهش دور ریز مواد غذایی

علی‌رغم مرگ تعداد زیادی از مردم جهان به علت گرسنگی و سوء تغذیه، متأسفانه میزان زیادی از مواد غذایی دور ریخته می‌شوند. فناوری مهندسی ژنتیک می‌تواند ابزاری برای کاهش چند میلیاردی دور ریز مواد غذایی باشد.

یه گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از زیست فن، علی‌رغم مرگ تعداد زیادی از مردم جهان به علت گرسنگی و سوء تغذیه، متأسفانه میزان زیادی از مواد غذایی دور ریخته می‌شوند. این دور ریز، زنجیره تأمین مواد غذایی را متحمل هزینه‌های سنگین چند میلیارد دلاری می‌کند. فناوری مهندسی ژنتیک می‌تواند ابزاری برای کاهش چند میلیاردی هزینه های انقضا و دور ریز مواد غذایی باشد.

با وجود اینکه آمارها از تعداد بالای گرسنگان در جهان خبر می‌دهند، سالیانه هزارن تن از مواد غذایی دور ریخته می‌شوند. فقط در آمریکا میزان دور ریز مواد غذایی ۴۰ درصد است. در کشورهای غربی علت دور ریختن مواد غذایی تنها به این دلیل است که برای مصرف کننده جذابیت ندارد. غذاها به سادگی منقضی می‌شوند زیرا از لحاظ ظاهری جذابیت ندارند. ضایعات مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه بیشتر است. شیوه‌های کشاورزی شامل استفاده نامناسب از آفت‌کش‌ها، عدم کنترل دما در انبار و حمل و نقل ناکارآمد از جمله علل ایجاد این ضایعات هستند. اما دور ریز بعد از فروش هنگامی اتفاق می‌افتد که مواد غذایی به هر دلیلی از مصرف مشتری خارج شود. برخی تحقیقات نشان دادند در امریکا سالانه ۱۶۵ میلیارد دلار مواد غذایی هدر می‌رود زیرا تعریف درستی از دور ریز وجود ندارد. بنابراین تعریف درست این مفهوم به تصمیم‌گیری‌های کلان کمک خواهد کرد.

یک شرکت تحقیقاتی دو نسل از سیب‌زمینی‌های مهندسی شده با استفاده از فناوری کریسپر تولید کرد. در این رقم‌ها بیان ژن‌هایی که باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای در سیب‌زمینی‌ می‌شوند مسدود شد. این شرکت قصد دارد با استفاده از این فناوری جدید میوه‌ها و سبزیجاتی تولید کند که عمر طولانی‌تری داشته باشند. اگر تلاش آن‌ها موفقیت آمیز باشد، می‌توان از خراب شدن درصد زیادی از میوه‌ها یا سبزیجات جلوگیری کرد. هر ساله مصرف کنندگان حدود ۴۰۰ میلیون پوند سیب زمینی قهوه‌ای و خراب را دور می‌ریزند. اگر این دور ریز را برای همه مواد غذایی در نظر بگیریم این حجم بسیار قابل ملاحظه است. طبق گزارش سازمان خوار و بار جهانی (FAO)  سالانه یک سوم مواد غذایی تولید شده در سراسر جهان در طول زنجیره تولید، توزیع و فروش از بین می‌رود.

اگر این شرکت تحقیقاتی و رقبای آن، در تلاش‌های خود برای استفاده از تکنیک ویرایش ژنوم موفق شوند، حتما می‌توانند طول عمر غذاهای فاسد شدنی را افزایش دهند.

بر اساس آمار فائو، میزان دور ریز مواد غذایی در ایران سالانه 35 میلیون تن است. این میزان دورریز معادل غذای ۲۵ میلیون نفر است و گفته می‌شود بخش زیادی از آن هم از طریق ضایعات کشاورزی ایجاد می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.