معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

بهره مندی از محصولات زیست فناوری در کشاورزی حق مردم است

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران همایش زیست فناوری، پیشرفت و سلامت انسان صبح امروز 17 آذر ماه در قزوین آغاز به کار کرد. مهندس مجید اسماعیلی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در افتتاحیه این همایش گفت: پیشرفت هر کشوری مرهون تلاش صاحبان علم و فناوری است. همه فناوری ها باید مورد توجه قرار بگیرند اما گاهی اهمیت برخی فناوری ها به دلایل مختلف دو چندان است.

وی گفت: زیست فناوری به معنی کاربرد روش های علمی به کمک عوامل بیولوژیکی برای تبدیل بعضی مواد در صنایع مختلف به ویژه کشاورزی، صنایع غذایی، دارویی و پزشکی است. رشد جمعیت، کمبود مواد غذایی، سو تغذیه، خشکسالی و سرمازدگی، آثار سوء زیست محیطی مصرف بی‎رویه نهاده های کشاورزی از موضوعاتی است که متخصصین را در پرداختن به حوزه های مختلف کشاورزی و زیست فناوری مشغول ساخته است. توسعه زمین های کشاورزی و افزایش عملکرد در واحد سطح دو راه برای افزایش تولید در بخش کشاورزی هستند. امکان افزایش اراضی قابل کشت در کشور حتی با تخریب جنگل ها و بیابان زدایی به کمتر از 5 درصد می رسد. برای افزایش عملکرد در کشاورزی لازم است از زیست فناوری بهرهمند شویم. زیست فناوری می تواند ضمن کاهش هزینه ها تولید را افزایش دهد و نیاز غذایی بشر را به طور کاملا ایمن تضمین کند. کاهش استفاده از منابع تجدید ناپذیر، بهینه سازی مدیریت و استفاده از منابع زیرزمینی، تولید محصولات سالم، حفاظت از خاک و افزایش حاصلخیزی آن و کنترل بیولوزیکی آفات از روش هایی است که کشاورزی پایدار را تضمین می‎کند.

اسماعیلی تاکید کرد: قرن 21 ام قرن زیست فناوری نامگذاری شده است. دانشمندان بر این باورند که زیست فناوری در آینده یکی از ابزارهای قدرتمند برای انسان خواهد بود. شواری ملی ایمنی زیستی در جلسه مورخ 15/8/96 سیاست ها و راهبردهای اجرایی ایمنی زیستی شامل تضمین بهره برداری از فواید فناوری های زیستی جدید، حفاظت از تنوع زیستی، حفظ سلامت و بهداشت حاصل از فناوری های زیستی جدید و افزایش سطح آگاهی و مشارکت عمومی به منظور استفاده از فناوری های زیستی جدید را تصویب و ابلاغ کرده است.

وی ادامه داد: در حالی که کشور ما از زیرساخت های عظیمی در حوزه زیست فناوری برخوردار است و با وجود داشتن سرمایه های عظیم انسانی متخصص و دلسوز، به نظر می رسد سهم مردم از این فناوری چشمگیر نیست که باید با تکیه بر اندیشه و تدبیر مدیران دلسوز و شجاع و استفاده از تخصص و توان پژوهشگران کشور، این وضعیت تغییر کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: به هر حال اگر محصولات زیست فناوری بتوانند به هر طریق مشکلات ناشی از روش های کشاورزی سنتی را به حداقل برساند، بدون اینکه مشکل دیگری ایجاد کند استفاده از آن ها از نظر فنی و اخلاقی ارجح خواهد بود. به خصوص با ظرفیت فوق العاده کشور در تولید علم این حق کشورمان است که از مزایای زیست فناوری در حد شایستگی های ملت شریف ایران به ویژه در مرحله تولید برخوردار شود.

همایش زیست فناوری، پیشرفت و سلامت انسان از سلسله همایش هایی است که به همت وزارت جهاد کشاورزی در قالب پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی با هدف آگاهی بخشی عمومی در حوزه زیست فناوری و محصولات تراریخته در سراسر کشور در حال برگزاری است. پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی پروژه ای بین المللی است که توسط تسهیلات جهانی محیط زیست (gef) پشتیبانی می شود و سازمان حفاظت محیط زیست در ایران مسولیت برگزاری آن را برعهده دارد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.