قائم مقام جهاد کشاورزی اصفهان: محصولات تراریخته در کشورهای پیشرفته مصرف می‌شود

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان استفاده از زیست‌فناوری و تولید محصولات تراریخته مورد نیاز کشور را در حل مشکلات کشاورزی کشور مؤثر دانست و گفت: کشورهایی همچون آمریکا سالانه مقادیر بسیار زیادی محصولات تراریخته متنوع تولید و مصرف می‌کند و به بسیاری کشورهای جهان از جمله اروپا، ژاپن و غیره صادر می‌کند.

به گزارش خبرنگار مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، مهندس مهرداد مرادمند، قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در نشست علمی “زیست‌فناوری کشاورزی، محیط‌زیست و سلامت” گفت: جهاد کشاورزی وظیفه خطیری را از نظر تولید و تأمین امنیت غذایی بر عهده دارد. اصلاح ژنتیک از پیشرفته‌ترین تکنیک‌های اصلاح نباتات است. کمبود آب و افت سطح آب در سفره‌های زیرزمینی در نتیجه فرسایش خاک شدید از مهم‌ترین مشکلات کشاورزی در کشور است.

وی با اظهار نگرانی از تاثیرات خشکسالی و بحران آب بر کشاورزی گفت: در اصفهان در سال‌های قبل سطح زیر کشت 350 هزار هکتار بوده است. اما پس از خشکسالی‌ها در ده سال اخیر سطح زمین‌های کشاورزی به 220 هزار هکتار رسید و 130 هزار هکتار از آن به دلیل بحران آب در حال از بین رفتن است. امسال هم ممکن است حدود 50 هزار هکتار کاهش سطح زیر کشت داشته باشیم. باید بتوانیم از علم و فناوری برای حل این معضل بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به اینکه کشور به دلیل احتیاط بیش از حد در برخی از محصولات کشاورزی از جمله بدزهای اصلاح شده و هیبریدی به واردات نیاز پیدا کرده است، گفت : برخی از کشورها از جمله آمریکا زیست فناوری کشاورزی را برای خود انحصاری کردند و سعی می کنند با ایجاد نگرانی برای استفاده از این فناوری مانع دستیابی دیگر کشورها به فناوری های نوین شوند.

مرادمند با انتقاد از وابستگی چندین میلیارد دلاری کشور به واردات محصولات و نهاده‌های کشاورزی ادامه داد: اصفهان در تولید محصولات دامی رتبه اول تا سوم را دارد. نهاده‌های دامی که مصرف می‌شود عمدتا شامل جو، ذرت و سویا وارداتی است. روزانه 4500 تن مصرف این نهاده‌ها در اصفهان است. اصفهان سالانه 25 میلیون تن شیر، 170 هزار تن گوشت مرغ، 1400 تن گوشت قرمز تولید می‌کند. سالانه هزینه‌های هنگفتی از بابت واردات سموم انجام می‌شود. هزینه‌های کارگر برای سم‌پاشی را هم باید در نظر گرفت. در کشور ظرفیت تولید داریم و اگر از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم مانع خروج حجم قابل توجهی ارز می‌شویم. لازم است سطح فناوری خود را ارتقا دهیم با طرح برخی مسائل بی‌اساس باعث انزوای پژوهشگران نشویم.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی 20 سال پیش در وزارت جهاد کشاورزی تأسیس شد. این پژوهشکده در اصفهان موفق به تولید بذر سیب‌زمینی شده است و کشور را از واردات این بذر بی‌نیاز کرده است.

وی با انتقاد از وجود فناوری‌هراسی در حوزه بیوتکنولوژی اظهار داشت: واهمه در استفاده از فناوری مسبوق به سابقه است. در کشاورزی و سایر علوم به خوبی از فناوری برای حل مشکلات استفاده می‌شود و بیوتکنولوژی هم از این قاعده مستثنی نیست. کشورهایی همچون آمریکا سالانه مقادیر بسیار زیادی محصولات تراریخته متنوع تولید و مصرف می‌کند و به بسیاری کشورهای جهان از جمله اروپا، ژاپن و غیره صادر می‌کند. مجوزهای مصرف که کشورهای پیشرفته برای مصرف این محصولات صادر می‌کنند به راحتی قابل دسترسی است. بنابراین اینکه گفته می‌شود کشورهای پیشرفته محصولات تراریخته را مصرف نمی‌کنند صحیح نیست. امیدواریم ما هم بتوانیم در کشورمان با بهره‌مندی از این فناوری و تولید محصولات تراریخته مورد نیازمان دغدغه‌ها و معضلات کشاورزان مان را کاهش دهیم.

وی هدف از برگزاری این نشست را ابهام زدایی در زمینه استفاده از محصولات کشاورزی تراریخته بیان و اظهار امیدواری کرد متخصصان و کارشناسان مهندسی ژنتیک به این ابهامات پاسخ دهند.

نشست علمی “زیست‌فناوری کشاورزی، محیط‌زیست و سلامت” روز چهارشنبه در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اصفهان برگزار شد. در این نشست دکتر علی اصغر شهابی، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، دکتر بدرالدین ابراهیم سیدطباطبایی، استاد تمام گروه بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر کسری اصفهانی، عضو هیئت مدیره انجمن علمی ژنتیک ایران و هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری و مهندس زهرا حاجت پور قائم مقام مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به ارائه مباحث خود و پاسخ به پرسش‌های اساتید و دانشجویان شرکت‌کننده پرداختند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.