تولید داروهای جدید با فعال کردن خوشه های ژنی خاموش

محققان دانشگاه ایلینویز با فریب دادن ژن های خاموش بیان نشده در باکتری های استرپتومایسس توانستند خوشه های بزرگ ژنی را فعال کنند که امکان تولید محصولات طبیعی جدید را در اختیار می گذارند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، محققان برای بازکردن خوشه های بزرگ ژنی، نسخه هایی از قطعات دی ان ای ایجاد کرده و به باکتری تزریق کردند تا مولکول های سرکوب کننده ای را که مانع بیان این خوشه های ژنی بودند از بین ببرند.

محققان این قطعات DNA را با عنوان «دام فاکتور نسخه برداری» نام گذاری کردند. آنها برای اطمینان از عملکرد این فاکتورها و بیان شدن ژن های مورد نظر، ابتدا این فاکتورها را روی دو خوشه ژنی شناخته شده که محصولات طبیعی تولید می کنند، مورد آزمایش قرار دادند.

سپس این فاکتورها را برای 8 خوشه ژنی خاموش که پیش از این مورد مطالعه قرار نگرفته بودند، آماده کرده و آن ها را به باکتری ها تزریق کردند. در نتیجه این کار ژن های خاموش فعال شده و محصولات طبیعی تولید کردند که توسط محققان جمع آوری شد.

محققان پیش از این با استفاده از فناوری کریسپر تکنیکی برای فعال کردن خوشه های ژنی کوچک و خاموش ابداع کرده اند. اما فعال کردن خوشه های ژنی بزرگ تا کنون به شکل یک معمای بزرگ باقی مانده بود.

دلیل اهمیت این خوشه های ژنی بزرگ شباهت دنباله های آن ها به بخش هایی از دی ان ای است که حاوی کد آنتی بیوتیک های موجود از جمله تتراسایکلین هستند.

در حال حاضر بسیاری از داروهای ضدسرطان، آنتی بیوتیک ها و سایر داروها با استفاده از ژن های بیان شده باکتری های استرپتومایسس تولید می شوند و محققان امیدوارند فعال کردن ژن های خاموش در این نوع باکتری ها، گزینه های جدیدی را برای تولید داروهای ضد میکروب موثر در اختیار بگذارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.