عضو هیات علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی:

اروپا برای تضعیف موسسه رازی به ایران واکسن می فروشد/ اگر موسسه رازی نباشد، هیچ کشوری به ایران واکسن نمی‌فروشد!

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با انتقاد از دیدگاه رقابتی برخی واردکنندگان واکسن نسبت به این موسسه، تصریح کرد: فرانسه، اسپانیا و بسیاری کشورها برای تضعیف فعالیت موسسه رازی به واردکنندگان واکسن می فروشند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از حکیم مهر «دکتر نوید داداش پور دواچی» با بیان اینکه اگر موسسه رازی نباشد، هیچ کشوری به ایران واکسن نمی فروشد، اظهار کرد: دلیل فروش واکسن توسط کشورهایی مانند فرانسه، اسپانیا و بسیاری دیگر که فروش ساده ترین وسایل آزمایشگاهی به ایران ممنوع کرده اند، حضور موسسه رازی است.

رییس روابط عمومی و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تصریح کرد: این کشورها می دانند که موسسه رازی می تواند واکسن مورد نیاز کشور را تامین کند، از این رو واکسن را به وفور در اختیار واردکنندگان قرار می دهند تا فعالیت موسسه رازی را متوقف کنند.

وی ادامه داد: زمانی که موسسه رازی نتواند در کشور فعالیت کند، این کشورها نیز به واردکنندگان واکسن نمی فروشند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: راهکار رونق کسب و کار واردکنندگان، حمایت و تقویت موسسه رازی است و نباید نگاه حذفی به موسسه داشته باشند.

داداشپور با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان و واردکنندگان در یک تیم هستند و نباید نگاه حذفی نسبت به یکدیگر داشته باشند، گفت: استقلال و امنیت بهداشتی کشور در گرو فعالیت موسسه رازی است.

موسسه رازی ظرفیت تولید صددرصدی واکسن دامی را دارد

داداش پور با بیان اینکه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ۹۵ سال است که در عرصه تولید فعالیت دارد، اظهار کرد: این موسسه ۸۴ محصول، شامل واکسن های انسانی، دام، طیور و برخی فرآورده های بیولوژیک تولید می کند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی محصولات این موسسه را بومی و دانش فنی آن را در اختیار دانشمندان ایرانی دانست و اظهار کرد: این محصولات به لحاظ کیفیت می توانند با تولیدات مشابه خارجی رقابت کنند.

وی افزود: برای نمونه گواهی ریشه کنی بیماری فلج اطفال در کشور را در حالی از سازمان بهداشت جهانی (WHO)  دریافت کردیم که مرزهای اطراف کشورمان مخزن ویروس این بیماری است.

او ادامه داد: حتی یک مورد گزارش ابتلا به فلج اطفال در ۱۵ سال اخیر مشاهده نشده است.

داداشپور با اشاره به اینکه ۷ واکسن از ۹ واکسن انسانی توسط این موسسه تولید می شود، تصریح کرد: موسسه رازی با زیرساخت های موجود، ظرفیت تولید صددرصدی واکسن های دامی و ۷۰ درصد واکسن مورد نیاز طیور را دارد.

تامین مواد اولیه برای تولید واکسن

داداش پور درباره تامین مواد اولیه تولید واکسن نیز، گفت: موسسه رازی مواد اولیه واکسن را به مدت ۲ سال و نیم تهیه کرده است، بنابراین برای تولید محصولات مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با وجود نوسانات نرخ ارز، قیمت محصولات موسسه رازی افزایش نیافته است، تصریح کرد: حتی تولید نسبت به سال گذشته، افزایش یافته است.

به گفته عضو هیات علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، دو واکسن جدید در حوزه طیور نیز توسط موسسه در نخستین نمایشگاه تخصصی داروهای دامپزشکی ارائه شد.

داداش پور با تاکید بر اینکه اولویت موسسه رازی تامین بازار داخلی است، درباره صادرات محصولات نیز گفت: محصولات موسسه را به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و همچنین سرم های عقرب و مارگزیدگی را به آلمان و انگلستان صادر می کنیم.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درباره برگزاری نخستین دوره نمایشگاه داروهای دامپزشکی (فارماکوپه) نیز اظهار کرد: انتظار می رفت شرکت ها استقبال بیشتری از نمایشگاه داشته باشند.

وی ادامه داد: این نمایشگاه یک دورهمی تخصصی است که اگر با این روند ادامه یابد، جایگاه خوبی در صنعت خواهد یافت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.