معاون پژوهشی دانشگاه گیلان در همایش مهندسی ژنتیک در خدمت انسان و محیط زیست:

محصولات تراریخته ایمن، سالم و مفید هستند

همایش «مهندسی ژنتیک در خدمت انسان و محیط زیست» با هدف توانمندسازی و دانش افزایی در مورد مهندسی ژنتیک، زیست فناوری، ایمنی زیستی و بهره برداری از فناوری تولید محصولات تراریخته و دستیابی به تولید ملی این محصولات در رشت آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران همایش «مهندسی ژنتیک در خدمت انسان و محیط زیست» صبح امروز 26 دی ماه 1397، با حضور دکتر بهزاد قره‎یاضی، مرجع ملی ایمنی زیستی، دکتر معرفت مصطفوی‎راد، رییس مرکز تحقیقات، آموزش و منابع طبیعی گیلان، مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان گیلان، دکتر ضیاء‎الدین میرحسینی، معاون پژوهشی دانشگاه گیلان و جمع کثیری از پژوهشگران ملی و استانی حوزه مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی از وزارت جهاد کشاورزی و محیط زیست، مروجین، معلمان و دانشجویان در سالن اجتماعات مرکز بهداشت گیلان در شهرستان رشت آغاز به کار کرد.

مهندس الماسی معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گیلان با قرائت پیام رئیس مرکز جهاد کشاورزی استان گیلان، گفت: رشد فزاینده جمعیت جهان و افزایش تقاضا برای مواد غذایی در دهه‌های اخیر و همچنین مشکل کم آبی و افزایش مصرف سموم شیمیایی، ضرورت استفاده از فناوری‎های نوین در جامعه امروز را تایید می‎کند.

وی ادامه داد: استفاده از کشاورزی پیشرفته و بکارگیری روش‌های نوین مانند مهندسی ژنتیک برای تولید غذای بیشتر و با کیفیت‎تر می‎تواند راه گشا و انقلاب آفرین باشد.

دکتر معرفت مصطفوی‎راد، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان، از امنیت غذایی به عنوان یک از مهمترین چالش‎های بشر در گستره جهانی نام برد و گفت: بشر سال‎هاست برای تامین امنیت غذایی از فناوری بهره برده است. تولید ارقام پرمحصول، استفاده از انواع کودها و بهینه سازی روش‎های آبیاری برخی از این فناوری‎ها هستند.

وی تاکید کرد: بهره برداری از فناوری‎ها باید به نحوی باشد که تولید پایدار و جلوگیری از تخریب منابع را به دنبال داشته باشد. محصولات تراریخته یکی از فناوری هایی است که امکان تامین امنیت غذایی را فراهم کرده است.

دکتر مصطفوی تاکید کرد: سازمان محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مراجع ذیصلاح قانونی برای صدور مجوز تولید و مصرف محصولات تراریخته در کشور هستند.

دکتر ضیاءالدین میرحسینی، معاون پژوهشی دانشگاه گیلان و متخصص ژنتیک گیاهی ضمن برشمردن مزایای زیست محیطی محصولات تراریخته گفت: مطالعات علمی بسیاری نشان داده است که بهره برداری از فناوری مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته می‏‎تواند با کاهش مصرف سموم پرخطر به حفظ سلامت کشاورز، مصرف کننده و محیط زیست کمک کند.

وی فناوری‎گریزی را دارای سابقه تاریخی دانست و با بر شمردن نمونه‎هایی همچون مقابله با فناوری هسته ای در کشور گفت: ضروری است با در نظر گرفتن ایمنی زیستی از فواید فناوری مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته بهره‎مند شویم.

دکتر بهزاد قر‎یاضی، مرجع ملی ایمنی زیستی، در این همایش اظهار داشت سالانه ده میلیون تن ذرت تراریخته وارد کشور می‎شود که هشتاد درصد آن تراریخته است.

وی تاکید کرد: از گیاهان تراریخته می‎توان برای مدیریت شرایط نامساعد محیطی مانند خشکی و کم‎آبی استفاده کرد. تولید محصولات تراریخته مقاوم به خشکی به مدیریت منابع آبی کمک شایان توجهی خواهد کرد.

قره‎یاضی ادامه داد: در هفت ماه اول سال جاری قریب به یک میلیون تن برنج وارد کشور شده است. یک دلیل اصلی خسارت به مزارع برنج آفت کرم ساقه‎خوار برنج است. باری مبارزه با این آفت سالانه مقدار زیادی سم در مزارع برنج رها می شود. این سموم برای محیط زیست و کشاورزان مخاطراتی را ایجاد می‎کنند.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ضمن تاکید بر لزوم استفاده از فناوری تولید محصولات تراریخته گفت: با گذشت بیست و دو سال از تولید تجاری این محصولات در سطح جهان، سطح زیر کشت این محصولات به 189.8 میلیون هکتار رسید.

وی با گلایه از طرح شایعات و ادعاهای کذب علیه محصولات تراریخته در فضای رسانه‎ها گفت: در حالی عده‎ای از ممنوعیت مصرف محصولات تراریخته در اروپا سخن می‎گویند که این محصولات در قاره اروپا هم تولید و هم مصرف می‎شوند. اروپا سالانه فقط سی وسه میلیون تن سویای تراریخته از قاره آمریکا وارد می‎کند.

همایش مهندسی ژنتیک در خدمت انسان و محیط زیست با همکاری سازمان جهاد کشاورزی گیلان برگزار شد. معرفی مهندسی ژنتیک، فواید زیست محیطی محصولات تراریخته، امنیت غذایی، مهندسی ژنتیک و فرآورده‎های آن و بررسی و پاسخ به شبهات محصولات تراریخته محورهای این همایش هستند.

همایش مهندسی ژنتیک در خدمت انسان و محیط زیست از سلسله همایش‎هایی است که در قالب پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی، به منظور اجرای سیاست‎های ایمنی زیستی مصوب شورای ملی زیستی کشور و با حمایت مالی تسهیلات محیط زیست (GEF) و با مساعدت پروژه زیست محیطی سازمان ملل متحد (UNEP) و وزارت جهاد کشاورزی در حال برگزاری است.

انتظار می‎رود این سلسله کارگاه ها بتواند با رفع ابهامات موجود در خصوص مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته، به ترویج دستاوردهای مهندسی ژنتیک گیاهی و بهره‎برداری از سودمندی‎های فناوری تولید محصولات تراریخته در چهارچوب قوانین ایمنی زیستی کمک ‎شایان توجهی کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.