دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی:

با تولید داروهای زیستی یک میلیارد دلار کاهش ارزبری داشتیم

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با تولید داروهای زیستی در کشور، توانستیم از خروج یک میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری کنیم.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جلسه با رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به شرایط خوب ایران در تولید داروهای زیستی، بیان کرد: رویکرد ما در ستاد، توسعه محور است. تلاش می کنیم تا با اثربخشی و کارایی بالا در تولید داروهای زیستی  به کاهش ارزبری در کشور کمک کنیم.

 وی افزود: ظرفیت نخبگان علمی کشور در تولید داروهای زیستی بسیار بالا است و می توانیم از این ظرفیت به خوبی بهره بگیریم.

به گفته قانعی، در حال حاضر تعداد داروهای زیستی موجود در بازار جهانی ۱۴۶ قلم است. از این تعداد، ۲۰ دارو در بازار ایران موجود است که ۴ دارو منوکلونال آنتی بادی و ۱۶ دارو نوترکیب است.

وی همچنین تصریح کرد: داروهای زیستی از داروهای شیمیایی متمایز است و از پروتئین مشتق‌شده سلول‌های زنده کشت شده در آزمایشگاه ها تهیه می شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در ادامه عنوان کرد: تاکنون با توجه به فعالیت های ستاد، از محل تولید داروهای زیستی، حدود یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور محقق شده است.

سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با عضویت 101شرکت تولیدی ، 22 شرکت عضو وابسته، 14 شرکت صادراتی و 8 شرکت پخش دارو از سال 84 به عنوان بازوی اجرایی سازمان غذا و دارو ایجاد شد. این سندیکا با هدف «ساماندهی تولید داروهای انسانی»، «بهبود کیفیت و توسعه صادرات»، «بازاریابی مستمر به منظور کسب اطلاعات عرضه، تقاضا، قیمت و بازارهای مصرف» و «توسعه صادرات» شکل گرفته است. 

همچنین از دیگر اهداف تاسیس این سندیکا می توان به «حمایت از منافع تولیدکنندگان دارو»، «تلاش براي افزايش دسترسي به بازارهاي جهاني و ايجاد فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری»، «افزایش مشاركت در تدوين استانداردهاي مورد نياز توليد داروهاي انساني» و «نظارت بر چگونگی اجراي آن از طريق تاسيس شرکت‌های بازرسي» اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.