دبیر ستاد توسعه زیست فناوری:کشت سالیکورنیا در اراضی شور، نمونه ای از ایجاد فرصت از تهدید با بیوتکنولوژی است

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تقدیر از دستاورد محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در کشت گیاه شورپسند سالیکورنیا در اراضی شور و لم یزرع کشور از این طرح به عنوان نمونه ای شاخص از توانایی فناوری های زیستی در تبدیل تهدیدها به فرصت یاد کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از دیده بان علم ایران، دکتر مصطفی قانعی که در جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و امضای هشت قرارداد انتقال دانش فنی و رونمایی از دو رقم موتانت پنبه جدید در سالن فجر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی سخن می گفت، خاطرنشان کرد: کار زیست فناوری این است که با کمک دانشمندان، بهره وری را افزایش داده و هزینه معیشت مردم را کاهش دهد. ستاد توسعه زیست فناوری هم آمادگی دارد از چنین پروژه هایی که هم به معیشت مردم کمک می کند و هم ارزآوری دارند حمایت کند.

وی با بیان این که زیست فناوری، تقلید از کار خداوند است اظهار داشت: در مخلوقات خداوند چیزی به عنوان آفت و انگل وجود ندارد و همه مصنوعات خدا، احسن هستند و به نوبه خود باارزش هستند. اگر موجوداتی به عنوان آفت مطرح هستند به دلیل نقص علمی ما است که نتوانسته ایم گیاه را در مقابل آنها مقاوم کنیم.

قانعی با اشاره به رونمایی از دو رقم جدید پنبه متحمل به بیماری و شوری در این مراسم گفت: محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در اراضی شور و با آب شور، گیاهی پرورش داده اند که از گندم گران قیمت تر است و خود شاهد بودم که در ۵۰ هکتار از اراضی شور خوزستان با بدترین آب شور، چنین محصولی اقتصادی دارند که علت آن توجه به پیوست اقتصادی طرح های پژوهشی است.

وی خاطرنشان کرد: با بدنه علمی و تحقیقاتی که در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد می توان بسیاری از تهدیدها را با فناوری های زیستی به فرصت تبدیل کرد.

قانعی در عین حال با اشاره به هشدار یکی از دانشمندان غربی که پیش بینی کرده در صورت ناتوانی دانشگاه ها در رفع مشکلات مردم تا سال ۲۰۵۰ شاهد جنبشی عمومی علیه دانشگاه ها خواهیم بود بر ضرورت سوگیری مراکز پژوهشی به رفع نیازها و کمک به معیشت مردم تاکید کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.