در پژوهشگاه بیوتکنولوژی انجام شد؛

حفظ گیاهان در خطر انقراض با فناوری کشت بافت

رئیس بخش کشت بافت و سلول پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از انجام پروژه تحقیقاتی حفظ و تکثیر گیاهان در خطر انقراض با فناوری کشت بافت، خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، مهران شریعت پناهی درباره زمینه های همکاری مشترک پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست، به اجرای پروژه تحقیقاتی تکثیر گیاهان در حال انقراض اشاره کرد و گفت: در گیاهان برخلاف جانوران که سلولهای بنیادی دارند، قابلیت تکثیر و تمایز سلولها و تولید گیاه کامل در تمام اندامها وجود دارد و می توان با در اختیار داشتن قطعه ای از برگ، جوانه، ساقه و … از طریق کشت بافت، گیاه کامل را تولید کرد.

وی ادامه داد: این روش تکثیر در گیاهانی مثل خرما که روش های معمول تکثیر در آنها سخت و بسیار زمانبر است، اهمیت زیادی دارد و می تواند از انقراض گونه های گیاهی که اتفاقا بیش از گونه های جانوری است جلوگیری کند.

رئیس بخش کشت بافت و سلول پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی افزود: از دیگر فعالیتهای بخش کشت بافت، برنامه سالم سازی و تکثیر انبوه ارقام و پایه های عاری از ویروس درختان باغی است که با توجه به آلودگی ویروسی بالای نهالستانهای کشور، به افزایش عملکرد محصولات باغی کشور منتج می شود.

شریعت پناهی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از زمینه های فعالیت بخش کشت بافت پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، که اهمیت اقتصادی فوق العاده ای دارد تولید بذور هیبرید سبزیجات از طریق مهندسی معکوس است.

به گفته وی، با روش هاپلوئیدی و اصلاح معکوس می توان به سرعت به لاینهای اینبرد والدینی دست یافت که به روش متعارف حدود ۴۰ تا ۵۰ سال زمان می برد. بدین ترتیب می توان با تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی در کشور، از واردات آنها بی نیاز شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.