چاپ ۱۲۰ مقاله در پژوهشگاه سلول‌های بنیادی طی سال جاری

رییس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه در سال ۹۷ محققان این پژوهشگاه ۱۲۰ مقاله به چاپ رسانده‌اند، گفت: فاکتور تاثیرگذاری(Impact Factor) این مقالات ۳.۷ است و ۴۶ درصد آن‌ها بالای این شاخص قرار دارند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا،  دکتر بهاروند رییس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان در چهارمین همایش بررسی شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی که پنج شنبه 9 اسفند در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: پژوهشکده سلول‌های بنیادی در سال ۹۵ حدود ۷۰ مقاله داشته که شاخص تأثیر آن ۳.۳ بوده و حدود ۴۰ درصد مقاله‌ها بالای این متوسط بوده‌اند.

این میزان در سال ۹۶ به ۱۱۰ مقاله و با فاکتور تاثیرگذاری متوسط ۳.۵ رسیده است که ۴۶ درصد مقاله‌ها بالای این متوسط هستند. همچنین در سال ۹۷ محققان این پژوهشگاه ۱۲۰ مقاله با فاکتور تاثیرگذاری ۳.۷ به چاپ رسانده‌اند و ۴۶ درصد این مقالات بالای این شاخص قرار دارند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم درخت تناوری در کاربرد علم داشته باشیم باید ریشه عمیقی در تولید و ترجمان علم داشته باشیم. تقسیم‌بندی علوم به علوم پایه و کاربردی یک غلط مصطلح است. یک چیز بیشتر وجود ندارد و آن چیز علم است. اگر ما علم داشته باشیم کاربرد علم هم داریم؛ بر همین اساس در سطح جهانی تولید، ترجمان و سپس کاربرد علم دیده می‌شود. ریشه عمیق کاربرد علم تولید و ترجمان آن است.

بهاروند با اشاره به صحبت‌های دکتر ظریف و بیان اینکه کشوری می‌تواند قدرت نظامی و دیپلماتیک داشته باشد که در علم برتر باشد گفت: نگاه کشور هم به علم باید بلندمدت باشد. در علم ما قدرت درون‌زا می‌خواهیم.

رئیس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه سلول‌های بنیادی رویان ادامه داد: مثالی که می‌خواهم بزنم از تجربه‌ای است که ما در رویان داشتیم. ما در رویان هم اقتدار تولید داخلی را داشتیم و هم ارتباط با بیرون. هم با دنیا تعامل می‌کنیم و هم چشممان به اروپا نیست. ما به نیروی با ایمان و با پشتکار خود متکی هستیم. پژوهشگاه رویان وابسته به جهاد دانشگاهی است و جهاد دانشگاهی در تقسیم‌بندی‌های کشوری نهاد عمومی غیردولتی خوانده می‌شود.

دکتر بهاروند با اشاره به تأسیس پژوهشگاه رویان اظهار کرد: پژوهشگاه رویان در سال ۱۳۷۰ و با عنوان مرکز درمان ناباروری افتتاح شد. رویان توسط زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی و همکارانشان راه‌اندازی شد اما خوب است بدانید که پژوهش ما در رویان از کجا آغاز شد.

وی ادامه داد: ما فضای تحقیقات نداشتیم بلکه یک نمازخانه ۲۰ متری داشتیم که دکتر آشتیانی با وجود اینکه فرد متشرعی بودند گفتند هرکسی می‌خواهد نماز بخواند به اتاق من بیاید و نمازخانه رویان به مرکز تحقیقات بدل شد. تحقیقات رویان تا سال ۱۳۷۶ در همان نمازخانه صورت می‌گرفت. در حال حاضر پژوهشگاه رویان متشکل از ۳ پژوهشکده است. از سوی وزارت علوم پژوهشگاه رویان است و از سوی وزارت بهداشت مرکز تحقیقات علوم سلولی و مرکز تحقیقات علوم تولید مثل و نظایر آن است.

به گفته‌ی این محقق دو پژوهشکده‌ی مرکز تحقیقات علوم سلولی و پژوهشکده سلول‌های بنیادی این پژوهشگاه در تهران است و پژوهشکده زیست‌فناوری آن در اصفهان واقع شده است.

بهاروند افزود: با توجه به شیوع سرطان به کمک خیرین در شمال کشور تحقیقاتی متمرکز بر سرطان زیر نظر پژوهشکده سلول‌های بنیادی در حال انجام است ولی امیدوارم روزی پژوهشکده پزشکی سرطان شود.

وی در ادامه سخنان خود به بیان توضیحاتی در خصوص انواع سلول‌های بنیادی پرداخت و افزود: بیشترین تعداد سلول‌های بنیادی در مغز استخوان قرار دارد که در یک دسته آن از هر ۱۰ هزار سلول یک عدد آن بنیادی است و در هر ثانیه حدود دو میلیون گلبول قرمز، سفید و نظایر آن از این سلول‌های بنیادی واقع در مغز استخوان به دست می‌آید. به کمک سلول‌های بنیادی می‌توان سلول‌های عصب انسان در محیط آزمایشگاهی و سلول‌های قلبی را ساخت. سلول‌های بنیادی یک ابزار خوب برای مطالعات آزمایشگاهی به دست می‌دهد.

رئیس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه سلول‌های بنیادی رویان خاطرنشان کرد: شاید تا الان زیست‌شناسان و پزشکان مسیر خود را می‌رفتند و مهندسان هم مسیر خود، الان زمینه‌ای است که به علوم به عنوان مباحث بین‌رشته‌ای نگاه شود. به همین ترتیب شاید روزگاری فیزیک را فلسفه طبیعت می‌دانستند شاید ما هم امروز زیست‌شناسی را مهندسی طبیعت بنامیم. ما مرزهای بین علوم را در رویان برداشتیم. در رویان زیست‌شناسان، پزشکان و مهندسان سلامت از تولید و ترجمان علم تا کاربرد علم حرکت می‌کنند.

بهاروند در ادامه به بیان مثال‌هایی از همکاری رویان با دانشگاه‌های علوم‌پزشکی پرداخت و گفت: خوشبختانه در همکاری با دانشگاه‌های علوم‌پزشکی موفق شدیم. ۲۵۰ دانشجوی مشترک با دانشجوهای علوم‌پزشکی و دانشگاههای کل کشور داریم و با بیش از ۴۰ دانشگاه همکاری داریم. همچنین ۷۵ عضو هیئت علمی در پژوهشگاه رویان حضور دارند. هدف اصلی ما این است که کشورمان در عرصه بین‌المللی در این حوزه شناخته شود.

وی در پایان درباره منابع مالی این مرکز گفت: اعتبارات دولتی که به رویان کمک شده طی ۱۰ سال قرار بوده که ۱۸۰ میلیارد تومان باشد که حدود ۷۰ درصد آن دریافت شده و سایر منابع تأمین کننده خود درآمدهای رویان است. معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، معاونت علمی فناوری وزارت بهداشت، مؤسسه خیرین پژوهشی که ما برای این کار تأسیس کردیم از دیگر تامین‌کننده‌ها هستند. اخیراً ما یک صندوق جسورانه تأسیس کردیم. این صندوق، صندوق سرمایه‌گذاری رویش لوتوس است که کمک خیلی خوبی از اعتماد مردم به دست آوردیم و امیدوار هستم که بتوانیم این کار را انجام دهیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.