نخستین مارمولک های مهندسی ژنتیک شده جهان متولد شدند

با استفاده از مهندسی ژنتیک ۴ مارمولک به رنگ صورتی روشن در آزمایشگاه متولد شدند. آنها نخستین مارمولک های تغییر ژنتیک یافته جهان هستند. چنین پژوهشی احتمالاً در حوزه درمان انسان کاربردهای بسیار زیادی دارد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوزی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، یک نوع مارمولک بومی کوبا و جزایر باهاماس به نام Bahaman anole مشهور و قهوه‌ای رنگ است. اما به تازگی ۴ مارمولک Bahaman anole در آزمایشگاه دانشگاه جورجیا به رنگ صورتی روشن متولد شده اند.

در حقیقت این مارمولک‌های آلبینوو نتیجه نخستین آزمایش تغییر ژنتیکی در خزندگان هستند. چنین پژوهشی احتمالاً در حوزه درمان انسان کاربردهای بسیار زیادی دارد.

«داگلاس منک» محقق ارشد این پژوهش، این مارمولک‌های قهوه‌ای را انتخاب کرد زیرا این گروه از موجودات ویژگی‌های متمایزی دارند. محققان برای ایجاد تغییر ژنتیک از ابزار  کریسپر استفاده کردند تا پروتئین‌های CRISPR را به تخم‌های نابالغ مارمولک تزریق کنند. این تخم‌ها هنوز در تخمدان مادرشان بودند. در مرحله بعد دانشمندان منتظر شدند تا این تخمک‌ها بارور شوند. دانشمندان این عملیات را برای ۱۴۶ تخم در ۲۱ خزنده انجام دادند. هدف این تزریقات از کار انداختن ژن تیروزیناز بود. با از کار افتادن این ژن، آلبینیسم اتفاق می‌افتد.

 پس از چند هفته ۴ مارمولک به رنگ صورتی روشن متولد شدند.

به گفته محققان این پژوهش به ارتقای درمان برای مشکلات بینایی در انسان کمک می‌کند. ژن تیروزیناز برای توسعه چشم در انسان و این نوع مارمولک ضروری است. جالب آنکه این ژن در حیوانات دیگر مانند موش‌ها وجود ندارد. بنابراین می‌توان از این نوع مارمولک در پژوهش‌های انسان درباره چشم استفاده کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.