بزودی مجوز نهایی کشت پنبه تراریخته در کشور صادر می‌شود

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌ها، در یک یا دو هفته آینده، مجوز نهایی کشت پنبه تراریخته صادر می‌شود گفت: امید است که امسال شاهد کشت مزرعه بدون حصار این محصول در کشور باشیم.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری فارس، رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌ها، در یک یا دو هفته آینده، مجوز نهایی کشت پنبه تراریخته صادر می‌شود، گفت: امید است که امسال شاهد کشت مزرعه بدون حصار این محصول در کشور باشیم.

بهزاد قره‌یاضی با اشاره به اینکه در سال گذشته برای نخستین مرتبه، نظر مساعد سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر تولید و کشت پنبه تراریخته مقاوم به آفت جلب شد اظهار کرد: علاوه بر آن، مجوز وزارت بهداشت و درمان برای کاشت و استفاده از الیاف پنبه تراریخته اخذ شد.

وی با اشاره به اینکه مجوز مصرف روغن پنبه‌دانه همچنان در دست بررسی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است تصریح کرد: این در حالی است که معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز با تولید داخلی پنبه تراریخه اعلام موافقت کرده است.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌ها، تا دو هفته آینده، مجوز نهایی کاشت پنبه تراریخته صادر می‌شود افزود: امید است که امسال شاهد کشت مزرعه ای و انبوه این محصول در کشور باشیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های پنبه تراریخته بیان کرد: پنبه تراریخته بی‌نیاز از مصرف سموم شیمیایی مخرب برای کنترل کرم قوزه‌پنبه است‌ و پنبه‌های غیرتراریخته بین سه تا 14 بار سمپاشی شده و هزینه‌های بسیاری برای کشاورز و کشور وارد و سبب آلودگی محیط‌زیست می‌شوند اما پنبه تراریخته به سمپاشی نیاز ندارد.

قره‌یاضی با بیان اینکه میانگین تولید پنبه در ایران دو هزار و 400 کیلوگرم در هکتار است تصریح کرد: این در حالی است که میانگین تولید پنبه تراریخته چهار تا پنج تن است بنابراین با تولید آن، تحول عظیمی در کشور ایجاد می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.