کلکسیون ارقام مناسب شیرین بیان کشور در اصفهان جمع آوری شد

قائم مقام پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت که پژوهشگران و محققان بیوتکنولوژی کشاورزی در مرکز اصفهان موفق به جمع آوری گنجینه ای ارزشمند از برترین ارقام شیرین بیان موجود در کشور شدند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، قائم مقام پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت که پژوهشگران و محققان بیوتکنولوژی کشاورزی در مرکز اصفهان موفق به جمع آوری گنجینه ای ارزشمند از برترین ارقام شیرین بیان موجود در کشور شدند.

دکتر پژمان آزادی روز دوشنبه در حاشیه بازدید مسئول فن بازار محصولات گیاهی منطقه تجاری گردشگری سپاد مشهد از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در کرج ، افزود: پژوهشکده بیوتکنولوژی اصفهان در زمینه گیاهان دارویی فعالیت می کند و اکنون با جمع آوری ژنوتیپ های برتر شیرین بیان کار ارزشمندی را انجام داده است.

وی اظهار داشت: این پژوهشکده حدود 30 رقم ارزشمند را به صورت درون شیشه ای و برون شیشه ای (کشت بر روی خاک) جمع آوری کرده که منبع ژنتیکی مناسبی در این حوزه است.

آزادی گفت: شیرین بیان گیاهی است که هر ساله ایران در این بخش بیش از 30 میلیون دلار صادرات داشته که اوج صادرات گیاهان دارویی از طریق این گیاه است.

قائم مقام پژوهشگاه بیوتکنولوژی ایران بیان داشت: شیرین بیان همچون بسیاری از گیاهان دارویی دیگر از طبیعت برداشت می شود و ژنوتیپ های مشخصی ندارد.

وی یادآور شد که برداشت این محصول توسط افراد بومی و محلی به طبیعت آسیب می زند در عین حال که گونه های برتر را نیز از طبیعت برداشت نمی کنند.

آزادی افزود: آمادگی داریم تا با مراکز مختلف برای تولید گونه های برتر شیرین بیان به صورت زراعی قرارداد همکاری منعقد کنیم تا ژنوتیپ مشخص و مناسبی را تولید کرده ضمن اینکه به محیط زیست نیز آسیب وارد نشود.

قائم مقام پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران یکی دیگر از برنامه های این پژوهشگاه را تولید ریشه های معین انواع گیاهان دارویی در شرایط آزمایشگاهی عنوان کرد.

وی اظهار داشت: با تولید این ریشه ها در زمان کم آبی می توان از ظرفیت های آزمایشگاهی برای تکثیر و تولید انبوه آن استفاده کرد.

تحقیقات در حوزه گیاهان داروی مغفول مانده است

آزادی ادامه داد: تحقیقات در حوزه گیاهان دارویی کشور مغفول مانده و پژوهشگاه بیوتکنولوژی با توجه به توانمندی ها و تجارب خود در این زمینه آمادگی دارد تا در قالب قراردادهای واگذاری دانش فنی و مشاوره از استارتاپ ها و گروه های فعال در این حوزه حمایت کند.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از مجموعه های پژوهشی به نسبت جوان کشور است که حدود 20 سال از راه اندازی آن می گذرد و طی این مدت فعالیت ها و دستاوردهای متنوعی در زمینه های مختلف زیست فناوری کشاورزی داشته است.

قائم مقام پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: در زمان حاضر علاوه بر پنج بخش تحقیقاتی تخصصی در ستاد پژوهشگاه، سه پژوهشکده منطقه ای در گیلان ، اصفهان و آذربایجان شرقی و یک مدیریت منطقه ای در مشهد داریم.

آزادی با بیان این که رویکرد پژوهشگاه به طور عمده توسعه فناوری و محصول محور و معطوف به جلب مشارکت بخش خصوصی است، اظهار داشت: از برنامه های این پژوهشگاه، واگذاری فناوری های حاصل شده به بخش خصوصی است و البته پس از آن هم در تمام مراحل به عنوان مشاور و … در کنار خریدار فناوری هستیم. 

این محقق افزود: پژوهشگاه برای واگذاری دانش فنی فقط پیش پرداختی از شرکت متقاضی می گیرد و در ادامه پس از به نتیجه رسیدن و تجاری سازی آن، درصدی از فروش محصول را به عنوان رویالیتی دریافت می کند.

قائم مقام فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به فناوری های واگذار شده به بخش خصوصی در حوزه بذور هیبرید، گفت: در زمینه گیاه سالیکورنیا هم قرارداد خیلی خوبی برای کشت در حدود 90 هکتار داشتیم که برای توسعه تا چند هزار هکتار هم هدفگذاری شده است. 

وی اضافه کرد: در زمینه کشت بذری گیاه استویا هم به زودی قراردادی با بخش خصوصی منعقد خواهد شد. وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای پژوهشگاه در زمینه ساخت فتوبایوراکتورهای بسیار کارآمد و در عین حال کم هزینه برای تولید مواد موثره گیاهی، اظهار داشت: یکی از مشکلات کشور در زمینه گیاهان دارویی عدم دسترسی به بذر مناسب است.

قائم مقام پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران یادآور شد که آمادگی داریم تا پروتکل های تکثیر کشت بافتی برخی گیاهان دارویی را نیز به متقاضیان ارائه کنیم. 

امکانات خوبی برای تولید انواع فرآورده های گیاهی در شرق کشور وجود دارد

صبوری، مسوول فن بازار محصولات گیاهی منطقه آزاد تجاری گردشگری سپاد مشهد در این بازدید با اشاره به تلاش فن بازار برای ارتباط با بخش های اجرایی و پژوهشی گفت: زمینه بسیار مساعدی برای تولید انواع محصولات و فرآورده های گیاهی در شرق کشور وجود دارد که می توان با استفاده از تحقیقات و فناوری های به دست آمده به بهترین شکل از ظرفیت های موجود بهره برد.

وی خاطرنشان کرد: افغانستان همسایه شرقی ما که از مزیت آب کافی، خاک خوب و نیروی کار ارزان برخوردار است علاوه بر قاچاق گسترده پیاز زعفران ایران و تصاحب بازارهای جهانی در مورد محصولات گیاهی دیگر مثل زیره هم به شدت فعال است با این حال هنوز هم می توانیم از مزیت دانش فنی که در اختیار محققان کشور است برای موفقیت در این عرصه استفاده کنیم.

همچنین نشستی مشترک بین مسئولان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و فن بازار محصولات گیاهی منطقه آزاد تجاری گردشگری سپاد مشهدبرای همکاری علمی و تحقیقاتی و انعقاد قرارداد همکاری برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.