استفاده از طلا برای ژن‌درمانی ویروس HIV

محققان مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون واقع در آمریکا از طریق ساده‌سازی دستورالعمل‌های ویرایش ژن که در اختیار سلول‌ها قرار می‌گیرد، یک گام به ژن‌درمانی HIV نزدیک‌تر شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، محققان مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون واقع در آمریکا از طریق ساده‌سازی دستورالعمل‌های ویرایش ژن که در اختیار سلول‌ها قرار می‌گیرد، یک گام به ژن‌درمانی HIV نزدیک‌تر شدند.

در این تحقیقات به جای استفاده از ویروس غیرفعال، محققان توانستند با بهره‌گیری از نانوذرات طلا ابزارهای ویرایش ژن را به طور ایمن به مدل‌های آزمایشگاهی HIV و  بیماری‌های خونی وراثتی برسانند.

این اولین بار است که نانوذرات طلای حامل کریسپر به منظور ویرایش ژن‌ها در یک زیرمجموعه کمیاب ولی قدرتمند از سلول‌های بنیادی خون که منبع تمام سلول‌های خون محسوب می‌شود، با موفقیت و بدون هرگونه اثر سمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته محققان، نانوذرات طلا به این دلیل جایگزین مناسبی برای ویروس‌های غیرفعال هستند که سطح آن‌ها امکان اتصال سایر مولکول‌ها را به سادگی فراهم می‌کند.

در واقع محققان این کره‌های کوچک (با ابعادی یک میلیون برابر کوچک‌تر از دانه‌های نمک آشپزخانه) را به‌گونه‌ای مهندسی کرده‌اند که به سادگی از غشای سلول عبور کرده، از اندامک‌های سلول که نوعی مکانیزم دفاعی هستند اجتناب کرده و مستقیما به سراغ هسته می‌رود تا ژن‌ها را ویرایش کند.

در این شیوه جدید نانوذرات طلا ظرف ۶ ساعت توسط سلول‌ها جذب می‌شوند و در طول ۲۴ تا ۴۸ ساعت ویرایش ژنتیکی به وقوع می‌پیوندد.

بر اساس نتایج این تحقیقات بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از سلول‌ها وارد فرآیند ویرایش ژنتیکی شدند که شروع خوبی محسوب می‌شود. اما محققان امیدوارند این میزان تا ۵ درصد افزایش یابد.

گام بعدی محققان افزایش میزان ویرایش ژن‌ها در هریک از سلول‌ها است تا میزان تاثیرگذاری این شیوه درمانی افزایش یابد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Materials منتشر شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.