معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

دولت ها در مسیر جدید نوآوری مسؤولیت مهم دارند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در همایش بین المللی فناوری و نوآوری آسیا و اقیانوسیه گفت: دولت ها در مسیر جدید نوآوری مسؤولیتی بسیار مهم بر عهده دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سورنا ستاری در همایش بین المللی فناوری و نوآوری آسیا و اقیانوسیه گفت: ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی بیشترین رشد علمی دنیا را تجربه کرد و اکنون نیز در غرب آسیا جایگاه اول و در جهان جایگاه پانزدهم را دارد.

وی گفت: اکنون موج سوم تحولات علم و فناوری ایران با موضوع نوآوری و توجه به نقش زیست بوم توسعه در کشور در جریان است و تلاش می‌شود نگرشی یکپارچه به نقش نهاد‌ها و بازیگران مختلف علم و فناوری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شکل گیرد.

ستاری افزود: شرکت‌های نوپا امروزه اکوسیستم نوآوری کشور را بسیار پویا و پر تحرک کرده اند و برخی از موفق‌ترین این استارت آپ‌ها جای خالی بازیگران جهانی همچون «یوتیوب» و «آمازون» را در ایران پر کرده اند و هم اکنون به شرکت‌های توانمندی تبدیل شده اند که در جستجوی حضور در بازار‌های منطقه هستند.

وی گفت: تعداد زیاد مراکز نوآوری، صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر، شرکت‌های فناوری برتر (های تک) و شرکت‌های خلاق که فراتر از بخش‌های اقتصادی در شهر‌های بزرگ، به بخش‌های اقتصادی و اجتماعی در شهر‌های متوسط و کوچک نیز در حال تسری است، نمود‌هایی از فراگیر شدن نوآوری در ایران است.

ستاری افزود: این مهم فقط محدود به حوزه «آی سی تی» نبوده است بلکه در بخش‌های بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی، نانوتکنولوژی، هوافضا و همچنین سایر بخش‌های فناوری نیز استارت آپ‌های مهمی توسعه یافته اند.

وی گفت: حمایت از بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان داخلی و رشد پی در پی رتبه ایران در شاخص نوآوری نشانه‌هایی از موفقیت در این مسیر است.

ستاری افزود: همه می‌دانیم که امروزه از فناوری و نوآوری انتظار می‌رود موتور محرک تلاش‌ها برای توسعه فراگیر و پایدار بشری باشد، بنابراین لازم است با نگاهی فراگیر به نوآوری، مسائل پیش رو را دوباره صورت بندی و در طراحی راه‌های جدید علاوه بر فناوری‌های نوین از ظرفیت‌های متنوع و توزیع شده نهاد‌های اجتماعی و بومی کشور‌ها نیز استفاده مؤثر کنیم.

وی گفت: در نوآوری فراگیر نیاز عموم مردم از طبقات مختلف به ویژه طبقات کمتر برخوردار در کانون توجه است و به جای نگرش تک بعدی به پیشرفت افراد و جوامع و همچنین تقسیم بندی آن‌ها به پیشتاز و عقب مانده، تنوع جوامع و تفاوت‌های منطقه‌ای و فرهنگی مد نظر قرار می‌گیرد تا راه حل‌های خلاقانه، بومی و مبتنی بر واقعیت‌های بافت جوامع طراحی شود.

ستاری افزود: دولت‌ها در این مسیر جدید نوآوری مسؤولیتی بسیار مهم بر عهده دارند. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: دولت ها در مسیر جدید نوآوری مسؤولیتی بسیار مهم بر عهده دارند.

سورنا ستاری در همایش بین المللی فناوری و نوآوری آسیا و اقیانوسیه افزود: این مسؤولیت فراتر از حمایت از تولید علم، تحقیق و توسعه و حتی فراتر از تقویت تسهیل پیوند میان بازیگران فعلی و ایجاد محیط توانمند ساز برای آنهاست.

وی گفت: دولت ها موظف هستند اهداف متنوع اجتماعی و زیست محیطی را به طور همزمان و منسجم در سرلوحه برنامه های خود برای تقویت زیست بوم فناوری قرار دهند.

ستاری افزود: دولت ها می توانند برای ارتقای نوآوری های اجتماعی و زیست محیطی ابزارهای سیاستی مختلفی از جمله چارچوب های قانونی و تنظیم گری مانند استاندارد های حفظ حقوق مصرف کننده، ابزارهای اقتصادی مانند دسترسی شرکت ها به تأمین مالی خطر پذیر برای نوآوری، ابزارهای مالی مانند معافیت های مالیاتی مربوط به پذیرش نوآوری های دوستدار محیط زیست، حمایت از طرف تقاضا و بازارسازی برای نوآوری و همچنین آموزش و تربیت نیروی انسانی و در نهایت راهبرد های منطقه ای و شبکه سازی از طریق ایجاد خوشه های صنعتی و پارک های علم و فناوری را به کار گیرند.

وی ادامه داد: شبکه سازی ضامن هم افزایی تلاش ها در میان کشورهای منطقه برای حرکت جمعی به سمت نوآوری های فراگیر است.

ستاری گفت: کسب و کارهای نوپا (استارت آپ) به عنوان بازیگران جدید و اثرگذار در فراگیر شدن نوآوری و یافتن راه های خلاقانه استفاده از ظرفیت های اجتماعی برای پاسخ به نیازهای موجود، نیاز به شبکه سازی با یکدیگر و همچنین هم افزایی با نهادهای اقتصادی و اجتماعی دارند و دولت ها باید در این جهت از آنها پشتیبانی کنند.

وی افزود: ایران پس از تجربه موفق چند ساله در شناسایی و حمایت از شرکت های مبتنی بر فناوری های جدید، اکنون شناسایی و حمایت از شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی را در دستور کار قرار داده است.
ستاری گفت: صنایع خلاق توان بکارگیری ظرفیت های انسانی و فرهنگی را حتی در شهرهای کوچکتری که دسترسی به فناوری های جدید و امکانات گسترده وجود ندارد، با استفاده از خلاقیت افراد بومی امکان پذیر کرده است.

وی ادامه داد: این موضوع فرصت بزرگی برای کشورهای در حال توسعه که اغلب ذخایر غنی فرهنگی دارند فراهم کرده است.

ستاری گفت: تصمیم به تأسیس شبکه کسب و کارهای نوپا (استارت آپ) فناوری آسیا و اقیانوسیه در اجلاس امروز نویدبخش ایجاد مسیرهای جدید همکاری میان کشور های منطقه برای فعال کردن ظرفیت های جدید در نوآوری است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: این شبکه باید بتواند دو دسته از فعالیت ها را تسهیل کند: 
اول: کمک به همتا یابی میان کسب و کارها نوپای (استارت آپ) منطقه ای از طریق تهیه و انتشار پروفایل شرکت، سازماندهی جلسات رو در رو و ارائه اطلاعات مورد نیاز برای همکاری.

ستاری اضافه کرد: در سال های اخیر ابتکارات با نقش آفرینی ایران در میان کشورهای آسیایی مسلمان آغاز شده است و شبکه انتقال و تبادل فناوری میان 8 کشور در حال توسعه و جایزه علم و فناوری مصطفی به عنوان نماد عالی علم و فناوری برای دانشمندان مسلمان نمونه هایی از این اقدامات است.

وی گفت: ایران در مجامع دیگری نیز مشارکت داشته است که برگزاری اجلاس نوآوری آسیا و اقیانوسیه از آخرین نمونه های آن است.

ستاری افزود: ایران برای ایفای نقش در حوزه علم و فناوری در میان کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه مصمم است و بر این باور است که همکاری تنگاتنگ منطقه ای تنها راه حل مسائل منطقه و ممانعت از انحصار طلبی برخی قدرت هاست.

وی گفت: امیدوارم این اجلاس فرصت خوبی برای اشتراک گذاری تجربیات و ایده های ارزشمند شرکت کنندگان و سرآغاز همکاری های منسجم تر کشورها برای اهرم کردن نوآوری فراگیر در توسعه پایدار باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.