رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

محیط زیست جای سیاسی کاری نیست

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: محیط زیست جای سیاسی کاری و سیاسی بازی، قومیت و ملیت نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در جمع اعضای شورای اداری استان همدان با بیان اینکه مساله محیط زیست یک موضوع فرا ملیتی، فرا قومیتی و فرا مرزی است، بیان کرد: راهبرد سازمان حفاظت محیط زیست کشور دستیابی به توسعه پایدار است و خواسته های این سازمان ملیتی و قومی و جناحی و شخصی نیست.

رییس سازمان حفاطت محیط زیست کشور گفت: جهان با هشت میلیارد جمعیت و با ظرفیت های محدود به شدت در حال تهدید شدن است و تخریب محیط زیست موجب مهارجت های بزرگ در جهان شده است.

کلانتری ادامه داد: بهبود وضعیت زیست انسان ها و جانداران حفظ حقوق نسل های بعدی از مهمترین وظایف محیط زیست است و اگر حقوق آنها رعایت نشود توسعه پایداری رخ نداده است.

وی گفت: حفظ محیط زیست به معنای کار نکردن نیست برخی حامیان محیط زیست نسبت به کارهای عمرانی منتقد هستند در حالیکه برای رفاه مردم کار عمرانی الزامی است ولی باید این فعالیت ها حداقل خسارت به طبیعت وارد شده و این خسارت ها جبران شود.

رییس سازمان حفاطت محیط زیست کشور با بیان اینکه برای رونق تولید و ایجاد اشتغال نیازمند سرمایه گذاری هستیم بیان کرد: در کشور بیش از سه میلیون تن دانش آموخته بیکار داریم که حاکمیت و ملت مکلف به ایجاد اشتغال و درآمد برای این افراد هستند.

کلانتری اضافه کرد: امروز متوسط برای اشتغال یک دانش اموخته در کشور ۱۲۰ هزار دلار سرمایه گذاری صورت گیرد، بنابراین ایجاد سه میلیون و ۳۰۰ هزار فرصت شغلی برای طبق تحصیلکرده کشور نیازمند ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

وی تاکید کرد: محیط زیست نمی توان در برابر ایجاد فرصت های شغلی بی تفاوت باشد اما خلق فرصت های شغلی و ایجاد ثروت نیز نباید مخرب محیط زیست باشد و این در کنار هم توسعه پایدار را رقم می زنند.

رییس سازمان حفاطت محیط زیست کشور با قدردانی از وزیر نفت گفت: در دو سال گذشته وضعیت بیش از ۲ برابر سوخت های فسیلی بهبود یافتند؛ دو سال پیش متوسط گوگرد در گازوئیل بیش از ۵۰۰ وی پی ام بود اما هم اینک به زیر ۱۰۰ وی پی ام رسیده است.
کلانتری بیان کرد: با توجه به اینکه الان تمامی بنزین ها استاندارد یورو چهار دارند مشکل کنونی کشور سوخت نیست بلکه نحوه تولید موتور است که خوب تولید نمی شود.

وی گفت: شاخص بین المللی حداکثر بهره برداری از آب های تجدیدپذیر در تمامی جهان مثل آب باران و برف منهی تبخیر باید ۴۰ درصد باشد، متوسط ۱۰ سال گذشته در ایران ۱۰۰ میلیارد متر مکعب بوده است.
معاون رئیس جمهوری بیان کرد: کشوری اگر می خواهد حقوق نسل های آینده را حفط کند نباید بیش از ۴۰ درصد استفاده کند و در ایران برای تحقق این رقم باید حداکثر ۴۰ میلیارد متر مکعب آب در سال در بخش کشاورزی، صنعت، آشامیدنی، خدمات و بهداشت مصرف شود اما هم اینک در ایران بالا ۹۰ میلیارد متر مکعب آب مصرف می شود.

کلانتری ادامه داد: روزانه هر فرد ۸۰۰ گرم و در مجموع ۶۴ هزار تن پسماند در کشور تولید می شود که این رقم خیلی بیشتر از زباله تولیدی کشورهای دارای درآمد سرانه ۴۰ هزار دلار در سال دارند بوده در حالیکه ایران ۵ هزار دلار است.

وی درباره فرسایش مواد ژنتیکی اظهار داشت: فرسایش در ایران بسیار بیشتر از متوسط جهانی است که این وضعیت تضییع حقوق آیندگان است

معاون رئیس جمهوری بیان کرد: امروز بیش از سه میلیون قبضه اسلحه غیر مجاز در کشور وجود دارد و ارقام یادشده موید این است که شاخص های محیط زیست کشور خوب نیست و برای بهبود آن همت مردم می خواهد.

کلانتری افزود سازمان حفاظت محیط زیست هفت هزار کارمند دارد که سه هزار و ۲۰۰ دتن از انها محیط بان هستند که یک دوازده هزارم جمعیت کشور را تشکیل می دهند و با این توان نمی توان کاری کرد و کشور همه باید محیط بان شوند.

وی گفت: حضور حیات وحش در کنار جاده در نزدیک ملوسان نهاوند برای یافتن غذا نشان از قحطی نیست بلکه بیانگر وجود امنیت و ارتقای فرهنگ مردم است و این رفتار باید توسعه داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره وضعیت منابع آبی همدان تاکید کرد: آب را باید در داخل استان جستجو کرد و بیرون از استان آبی برای شما به وجود نمی آید چرا که جمعیت زیاد و تقاضاها نیز زیاد شده است.

کلانتری ادامه داد: بیلان منفی ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در استان همدان شرق این استان را گرفتار کرده و این وضعیت با گذر زمان نیز بیشتر می شود.
وی خواستار تجدید نظر جدی در نظام کشت همدان شد و اضافه کرد: یونجه، چغندر قند و سیب زمینی بیشترین مصرف آب را دارد و این سه محصول در استان همدان کشت می شود در حالیکه آب های زیر زمینی همدان قدرت مقابله با این مصرف را ندارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: حذف ۲۲ چاه نیروگاه شهید مفتح مشکل آب استان همدان را حل نمی کند، چرا که ۳۰۰ میلیون متر بیلان منفی یعنی ۱۲۰۰ چاه و این وضعیت مصرف آب اگر به سرعت تراز نشود همه شهر همدان تا ۱۵ سال آینده از بین می رود.

کلانتری ادامه داد: ایران بعد از روسیه دومین کشور هدر دهنده انرژی است و سالانه در ایران ۸۵۰ هزار تن معادل پنج هزار دلار انرژی مصرف شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.