دبیر اجرایی سومین همایش بین المللی بیوتکنولوژی مطرح کرد:

کنگره سبز، ویژگی متمایز این دوره از همایش بیوتکنولوژی

۱۰ تا ۱۲ شهریور ماه سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی توسط انجمن علمی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود. پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران در خصوص اهداف و برنامه های این همایش مصاحبه ای تفصیلی با مهندس صادق شجاعی دبیر اجرایی همایش ترتیب داده است.

**اهداف برگزاری همایش بیوتکنولوژی چیست؟

همایش بیوتکنولوژی هر دو سال یک بار برگزار می‏شود و برگزاری آن با هدف ایجاد فضایی برای تبادل نظر بین دانشجویان رشته‏های مختلف صورت می گیرد. در حاشیه این همایش، کارگاه‏ها،  نشست‏های علمی، سخنرانی‏های علمی و…  برگزار می‏شود که شرکت کنندگان در همایش می‏توانند از محتوای آنها استفاده کنند.

**چه برنامه هایی در  این دوره همایش بیوتکنولوژی وجود دارد؟

سعی شده از دانشجویان علوم نوین جهت ارائه نکات کلیدی دعوت شود. همچنین نشست‏هایی در ارتباط با دارو و حوزه‏های مختلف بیوتکنولوژی و سایر علوم مرتبط با این علوم و چالش‏هایی که در این راه وجود دارد برگزار خواهد شد. در این همایش از افراد به نام که در حوزه‏ها و وزارتخانه ها نقش های کلیدی دارند برای تبادل نظر دعوت شده است.

**ستاد توسعه زیست  فناوری چگونه از برگزاری کنگره تخصصی بیوتکنولوژی حمایت کرد؟

با توجه به اوضاع کنونی و کاهش بودجه سازمان ها، ستاد توسعه زیست فناوری بخشی از بودجه این کنگره را تامین کرده است و همچنین همکاری هایی دیگر در قالب ایده بازار داشته و تولیدهای زیست فناوری را حمایت کرده است.

**چهره تاثیر گذار بیوتکنولوژی و دانشور برتر جوان بیوتکنولوژی طبق چه معیارهایی انتخاب می شوند؟

اکنون چهارمین دوره برگزاری چهره تاثیر گذار می باشد که در واقع هدف انجمن شناسایی افرادی است که توانسته اند در حوزه بیوتکنولوژی کارآفرینی کنند. این افراد توسط کمیته ها و سازمان های مختلف و اعضای هیئت مدیره انجمن انتخاب می شوند و بعد از تکمیل کردن فرم و نظر هیئت داوران چهره تاثیرگذار انتخاب می شود. امسال در حاشیه افتتاحیه کنگره هم معرفی چهره تاثیر گذار را برای چهارمین بار خواهیم داشت، هم دانشجویان برتر.

لازم به ذکر است که این افراد باید از حسن شهرت در جامعه بیوتکنولوژی برخوردار باشند و همچنین دارای شاخصی باشند که در بعد بین المللی موجب افتخاراتی برای کشور شده باشد. تعداد مقالات، ثبت اختراعات کارآفرینی و هم راستا بودن اهدافشان با هدف های انجمن در حوزه زیست فناوری از دیگر شاخص های انتخاب این چهر هاست.

**چه پنل های تخصصی برگزار خواهد شد؟

نشست تخصصی سیاست ها و چالش های زیست فناوری کشاورزی ایران و نشست تخصصی سیاست ها و چالش های زیست فناوری داروهای بیولوژیک در ایران.  نشست دوم با حضور ریاست محترم سازمان غذا و دارو ، معاونین و جمعی از متخصصین برگزار می شود.

**چه تعداد مقاله در این دوره همایش دریافت شده است؟

تقریبا 1100 مقاله در این همایش دریافت شده است که حدود 800 مقاله در غالب پوستر و بقیه در غالب سخنرانی است. بیش از 1500 نفر هم در این همایش ثبت نام کردند.

**یکی از ویژگی های برجسته این دوره همایش را ذکر کنید؟

ویژگی متمایز از دوره های قبل، شعار کنگره سبز است و با توجه به این که فعالیتمان در حوزه زیست فناوری است، مقالاتی که به صورت پوستر ارائه شدند را در قالب فایل الکترونیک ارائه می دهیم و از چاپ پوسترها ممانعت به عمل امده است که در راستای شعار زیستی پیش برویم.

**برگزاری همایش های این چنینی چگونه میتواند در ارتقای جایگاه زیست فناوری کمک کند؟

چنین همایش هایی فرصت مناسبی برای آشنایی دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با این فضا است. علاوه بر این، سعی بر این است که ذهنیت دانشجویان به این سمت سوق پیدا کند. معملوا افرادی که در این راستا فعالیت می کنند صاحبین شرکت هایی هستند که هر ساله نمایشگاهایی مرتبط با این شرکت ها برگزار می شود که خود می تواند عاملی برای تشویق  دانشجویان باشد.

دانشجویان متوجه می شوند با استفاده از دانشی که دارند در امد خوبی خواهند داشت. عده ای زیادی از دانشجویان دکتری که فارغ التحصیل در این رشته هستند در راستای موضع پایان نامه هایشان شرکت هایی تاسیس کردند که الگویی است برای دانشجویان که به این سمت سوق پیدا کنند.

**برای برگزاری همایش از چه زمانی شروع به کار کرده‏اید؟

از اواخر اسفندماه شروع به کار شد و اوایل اردیبهشت ماه دبیرخانه به صورت رسمی شروع به کار کرد.

**در برگزاری همایش بیوتکنولوژی کدام نهادها از شما حمایت کردند؟

وزارت کشاورزی، پژوهشگاه ملی ژنتیک، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی کرج و سایر سازمان‏های مرتبط از حامیان معنوی این کنگره هستند.  پژوهشگاه ژنتیک تهران، پژوهشگاه کشاورزی کرج و ستاد توسعه زیست فناوری نیز حمایت های مادی داشته اند.

**چند شرکت در برگزاری نمایشگاه مشارکت کرده اند؟

در نمایشگاه حدود 40 شرکت وجود داردکه همه به نحوی از کنگره حمایت کرده اند. این شرکت ها  که دانش بنیان  و غیر دانش بنیان هستند در واقع هزینه اصلی کنگره را تامین می کنند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.