ایران وارد کننده بزرگ محصولات تراریخته/ توان بلافاصله تولید ملی محصولات تراریخته در دانشمندان کشور وجود دارد

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران با بیان این مطلب که توان بلافاصله استفاده از فناوری های جدید مبتنی بر مهندسی ژنتیک و استفاده کاربردی از آنها در دانشمندان ایرانی وجود دارد، گفت: از ستاد توسعه زیست فناوری انتظار می رود برای رفع موانع تجاری سازی محصولات تراریخته و ویراسته اقدام فعال کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، دکتر بهزاد قره یاضی در سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی، با اشاره به اینکه امروز با پدیده خشکی مواجه هستیم نه خشکسالی، گفت: بر اساس شاخص های علمی ما با کمبود مطلق آب مواجهیم. وی ادامه داد: نزدیک به 150 هزار دلار سموم شیمیایی  در ده ماه گذشته وارد کشور شده است.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت: با استفاده از فناوری های جدید باید به فکر کاهش مصرف آب و کاهش آلاینده ها باشیم. وی افزود: ما کشور کم آبی هستیم و باید یاد بگیریم در شرایط خشکی کشاورزی کنیم.

دکتر قره یاضی گفت: یکی از مهم ترین کاربردهای فناوری پیشروی مهندسی ژنتیک تولید گیاهان زراعی تراریخته است که می توانند در شرایط خشکی رشد کنند.

رییس انجمن علمی ایمنی زیستی تصریح کرد: در طبیعت واریته هایی از برنج وجود دارد که ساختار ریشه ای متفاوتی نسبت برنجی که مصرف می کنیم دارند. وی تصریح کرد: این ساختار ریشه ای این گیاهان را قادر می سازد در شرایط خشکی رشد کنند. امروز با مهندسی ساختار ریشه برنج، توانسته ایم برنج تراریخته ای تولید کنیم که در شرایط خشکی رشد می کند و عملکرد آن نسبت به برنج غیر تراریخته بین 32 تا 78 درصد افزایش یافته است.

مرجع ملی ایمنی زیستی ادامه داد: در آمریکا ذرت ذرت تراریخته متحمل به خشکی کشت می شود که سطح زیر کشت آن در طول پنج سال 27 برابر شده است.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت: علت کشت غرقابی برنج، کنترل علف های هرز و خنثی کردن اسیدیته خاک است. وی افزود: کنترل علف های هرز موجب به کار گیری سموم شیمیایی نیز می شود. با تولید برنج تراریخته متحمل به علف کش و تولید برنجی که جذب نیتروژن زیادی دارد علاوه بر کاهش قابل توجه مصرف سم، عملکرد محصول هم افزایش می یابد. دکتر قره یاضی ادامه داد: با تولید گیاهان تراریخته متحمل به علف کش شخم نمی زنیم و تصاعد کربن نیز کاهش می باید. 

مرجع ملی ایمنی زیستی کشور گفت: سطح زیر کشت محصولات ترایخته در جهان در سال 2019 نزدیک به 192 میلیون هکتار رسید و 22 کشور تولید کننده محصولات تراریخته بوده اند. وی تاکید کرد: هر محصول تراریخته ای که در سبد غذایی قرار می گیرد سال ها مورد آزمایش قرار گرفته است.

دکتر قره یاضی با اشاره به اهمیت تامین امنیت غذایی در کشور، گفت: سالانه 16 میلیارد دلار محصولات غذایی وارد می کنیم و بیلان تجارت غذایی ایران منفی است. مرجع ملی ایمنی زیستی کشور ادامه داد: بیشتر از نود درصد علوفه و خوراک دام و بیش از 55 درصد کالری مصرفی کشور وارداتی است. دکتر قره یاضی افزود: بخش زیادی از محصولات غذایی وارداتی تراریخته است. وی توضیح داد: از 8.9 میلیون تن ذرت وارداتی در سال گذشته، هفت و نیم میلیون تن تراریخته بوده است.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران با بیان این مطلب که توان بلافاصله استفاده از فناوری های جدید مبتنی بر مهندسی ژنتیک و ویرایش ژنومی و استفاده کاربردی از آنها در دانشمندان ایرانی وجود دارد، گفت: از ستاد توسعه زیست فناوری انتظار می رود برای رفع موانع تجاری سازی محصولات تراریخته و ویراسته اقدام فعال کند.

مرجع ملی ایمنی زیستی کشور گفت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به تنهایی صدها رخداد تراریخته و ویراسته بدیع و کم نظیر را تولید کرده است و آماده عرضه به بازار است. وی تاکید کرد: این محصولات بر اساس چالش ها و نیازهای ایران طراحی و تولید شده اند.

دکتر قره یاضی در خاتمه با اشاره به اینکه پژوهش در عرصه مهندسی ژنتیک بیست سال از اجرا جلو تر است، خاطرنشان کرد: با وجود اشباع شدن کشت محصولات تراریخته در برخی کشورها تنوع آنها و پذیرش جهانی آنها همچنان افزایش یافته و ادامه خواهد یافت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.