فرصت های کار آفرینی در عرصه زیست فناوری

رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران گفت: بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک به سرعت در حال توسعه است و خلق ثروت در این حوزه بسیار بالاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، رییس انجمن بیوتکنولوژی در سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی با اشاره به اینکه خلق  ثروت در حوزه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک بسیار بالاست، گفت: کار آفرین کسی است که حاضر به ریسک کردن است و تغییرات را فرصت می بیند. وی افزود: کار آفرین به دنبال موفقیت است و در شرایط مناسب رشد و بالندگی پیدا می کند.

دکتر زینلی با بیان این مطلب که امروز معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری از ثبت اختراع حمایت می کند به دانشجویان و پژوهشگران بیوتکنولوژی تاکید کرد که چنانچه صاحب یک تکنولوژی هستند حتما آن را به ثبت برسانند. وی در ادامه افزود: برای راه اندازی یک شرکت دانش بنیان حتما نباید صاحب تکنولوژی بود. وی توضیح داد که می توان یک تکنولوژی را خرید یا با روش مهندسی معکوس در مورد اختراعاتی که زمان پتنت آنها به پایان رسیده آن را به دست آورد.

چالش به بازار رساندن فناوری

رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران در ادامه به چالش های به بازار رساندن فناوری اشاره کرد و گفت: پیش از این که تصمیم بگیرید ایده خود را به بازر برسانید پتانسیل کار خود را تشخیص دهید. وی ادامه داد: باید در این مسیر به نیاز و کشش بازار توجه ویژه داشت.

در بعضی از موارد ارزش یک فناوری را بازار به راحتی تشخیص نمی دهد

دکتر زینلی به موانعی که برای رساندن یک فناوری به بازار وجود دارد اشاره کرد و گفت: در بعضی از موارد ارزش یک فناوری را بازار به راحتی تشخیص نمی دهد. وی خاطر نشان کرد: گاهی ممکن است یک ایده جدید و بدیع به راحتی نتواند مشتریان و یا سرمایه گذاران را علاقمند کند.

رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران به تلفن، اینترنت، موتور بخار، کامپیوتر و در عصر جدید به مهندسی ژنتیک اشاره کرد که همگی در زمان ورود با چالش هایی مواجه بودند.

فرصت های زیست فناوری

دکتر زینلی با اشاره به فرصت های زیست فناری در کار آفرینی گفـت: اکثر شرکت های غربی به دنبال کشف و یافتن داروها و روش های درمانی نوین هستند. وی تصریح کرد این بدان دلیل است که  که این روش ها  ارزش افزوده بالایی دارند و برای تولید آنها امکانات و زیر ساخت کوچکتری نیاز است.
 

رییس انجمن بیوتکنولوژی کشور: ادامه داد: اکثر شرکت های  داخلی از همین روش استفاده با مهندسی معکوس و یا تولید موارد مشابه در بازار از همین روش ها استفاده می کنند.

دکتر زینلی اظهار کرد: هفتاد درصد صادرات دارویی کشور مربوط به بیوتکنولوژی است. وی به فرصت های دیگر زیست فناوری در صنعت،‌ کشاورزی، محیط زیست و …  اشاره کرد و گفـت: محصولات دانش بنیان ارزش افزوده بسیار بالایی دارند و هر کشوری برای بقای خود باید دانش بنیان شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.