برگ موز جایگزین ظروف پلاستیکی یکبار مصرف می شود

دانشمندان موفق شدند از برگ موز به عنوان جایگزینی تخریب پذیر برای پلاستیک‌های یکبار مصرف برای مقابله با بحران آلودگی استفاده کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، بحران آلودگی پلاستیک موجب نگرانی بسیاری از جهانیان شده و این آلودگی بر سیاره و بر زندگی بشر تاثیر منفی بسیاری دارد.

مدیریت پسماند یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زیست محیطی بوده که در حال حاضر توسط اکثر موجودات به ویژه موجودات دریایی احساس می‌شود به همین دلیل یک سازمان به نام سازمان فناوری برگ موز (Banana Leaf Technology) از این ماده طبیعی به عنوان جایگزینی تخریب پذیر برای پلاستیک‌های یکبار مصرف برای مقابله با بحران آلودگی استفاده کرده است.

با استفاده 100 درصدی از برگ موز به عنوان ماده اولیه، این فناوری جدید و سازگار با محیط زیست، ساختار سلولی را دگرگون کرده تا این برگ‌ها به مدت یک سال بدون هیچ ماده شیمیایی، سبز باقی مانده، همچنین طول عمر آنها تا 3 سال افزایش یابد.

به غیر از این ویژگی، برگ‌ها تقویت شده تا قابلیت تحمل بار، مقاومت در برابر دمای شدید، دوام، خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری آنها نیز افزایش یابد. در وب سایت این سازمان ذکر شده برگ‌های فرآوری شده دارای خاصیت ضد ویروس، ضد قارچ و ضد باکتری مقاوم به عوامل بیماری‌زا نیز هستند. در واقع در این فناوری دیواره‌های سلولی برگ موز تقویت شده تا عوامل بیماری‌زا سلول‌های بیولوژیکی پردازش شده را تخریب نکنند.

در حال حاضر، این سازمان 30 محصول ارائه داده که شامل بشقاب، لیوان، قوطی، جعبه، کاغذ برای نوشتن و پاکت‌نامه است.

محصولات این سازمان چندین مزیت دارد و علاوه بر محدود کردن آسیب بر حیات وحش و دفن زباله‌ها، مضرات ناشی از فرآورده‌های پلاستیکی و سموم پلاستیکی به مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را نیز کاهش می‌دهد و آنها را به یک غذای سالم تبدیل می‌کند. پس از استفاده نیز به عنوان علوفه برای حیوانات یا کود باغی استفاده می‌شود.

رسالت این سازمان “حل بحران جهانی آب و هوا، سازگار با اقتصاد” عنوان شده است و فراتر از مرزهای جغرافیایی و اقتصادی در دسترس همه انسان‌ها قرار گیرد.

جالب است که الگوی تجاری فعلی این سازمان، فروش مجوز فناوری در سراسر جهان به هر شرکتی است که در این دیدگاه سهیم باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.