حدود ۷۰ درصد مسائل زیست محیطی پاسخ فناورانه دارد

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید نگاهی به توسعه فناوری‌های سازگار با محیط زیست داشته باشیم تا به کمک علم و فناوری، مشکلات محیط زیستی مدیریت، کنترل و رفع شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری موج، دکتر اسکندر امیدی‌نیا در نشست آموزش معاونت آموزش و پژوهش با رؤسای آموزش و پژوهش ادارات‌کل حفاظت محیط زیست سراسر کشور که سیزدهم آذر ماه در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه آموزش و پژوهش می‌تواند زیربنای بسیاری از اقدامات باشد، تصریح کرد: آموزش و پژوهش از طرفی دیگر می‌تواند در چیدمان و بهره‌وری آتی تأثیرگذار باشد.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم برقراری ارتباط با مدیران تأثیرگذار گفت: آموزش بر مبنای ایجاد همگرایی در چیدمان مدیریت استان، منطقه یا شهر، کلیدی است. آموزش مدیران و ایجاد تعامل نزدیک جهت استفاده از پتانسیل موجود تأثیرگذار است. در حال حاضر تفاوتی بین جهان در حال توسعه و پیشرفته جز آیتم شایسته‌سالاری، مدیریتی و حرفه‌گرایی وجود ندارد.

امیدی‌نیا افزود: در قالب اداری و ساختار دولتی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، محیط زیست چالش‌های گوناگونی دارد و سازمان حفاظت محیط زیست کمترین نیروی انسانی و بدترین پرداخت‌ها را دارد این در حالیست که در جهان برای دو مقوله آموزش و محیط زیست به شدت هزینه می‌شود زیرا عرصه آموزش و پژوهش جواب خود را به بشریت داده است.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت محیط زیست در حفظ تمدن ایرانی گفت: اگر بخواهند تمدن ایران اسلامی را دچار چالش کنند، ساده‌ترین، مهمترین و کارآمدترین ابزار، مباحث محیط زیست است بنابراین اگر می‌خواهیم تمدن خود را حفظ کنیم باید به مباحث محیط زیستی به گونه‌ای پرداخته شود که تمام رفتارهای ما با رویکرد محیط زیستی باشد.

امیدی‌نیا افزود: محیط زیست دیگر اولویت نیست بلکه راز بقا است. اگر تمدن ایرانی بخواهد پایدار باشد، باید محیط زیست را حفظ کند. ریشه‌های جنگ سوریه، چالش‌های محیط زیستی و کم‌آبی بود. جنگ آب در دنیا مطرح است و تنها با مدیریت حل می‌شود. به عبارت دیگر شاه‌کلید مدیریت، آموزش و تصمیمات مبتنی بر آموزش و پژوهش است.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد مسائل زیست محیطی پاسخ فناورانه دارد، گفت: باید نگاهی به توسعه فناوری‌های سازگار با محیط زیست داشته باشیم تا به کمک علم و فناوری، مشکلات محیط زیستی مدیریت، کنترل و رفع شوند.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: محیط زیست محدود به مناطق جغرافیایی نیست. معضلات و پتانسیل‌های محیط زیست معمولا منطقه‌ای دیده می‌شوند. در این چیدمان منطقه‌ای وقتی عنوان می‌کنیم که سرحدات تالابی در ایران، اولین هستند، این یک فرصت محسوب می‌شود زیرا کنوانسیون رامسر برای ما است. باید بتوانیم در این زمینه از فرصت‌های جهانی حداکثر بهره‌برداری‌ را بکنیم.

امیدی‌نیا به تاثیر مباحث زیست محیطی به بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: در بحث سلامت، ۲۵ درصد علت بیماری‌ها اساس محیط زیستی دارند و زیان‌های مستقیم گرد و غبار حدود ۴۰ میلیارد تومان است بنابراین پیشگیری بهتر از درمان است.

وی با بیان اینکه رسالت‌های محیط زیستی وظیفه همگانی است، اظهارکرد: محیط زیست متعلق به آیندگان است و باید برای آینده‌سازان مفاد آموزشی داشته باشیم و شرایط به گونه‌ای باشد که این آینده‌سازان بتوانند تمرین محیط زیستی کنند. باید با کمک آموزش پرورش در مدارس تحول ایجاد شود. همچنین کمک سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه تاثیرگذار است.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تأثیر تکنولوژی در برخی مباحث محیط زیست، گفت: در بعضی جاها،‌ پویش فردی کارآمد نیست و باید تکنولوژی پاسخگو باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.