توان حوزه بیوتکنولوژی در کشور ما بالاست/ در حوزه محصولات تراریخته این توان را بالقوه داریم

سخنگوی سازمان غذا و داروگفت: رویکرد نظام سلامت و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو درخصوص محصولات تراریخته براساس تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد و مدارک متقن علمی است.

  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از روزنامه همشهری، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و داروگفت: رویکرد نظام سلامت و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو درخصوص محصولات تراریخته براساس تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد و مدارک متقن علمی است.

اصل قاعده ورود نظام سلامت و وزارت بهداشت به موضوع محصولات تراریخته هم بر صادرنشدن مجوز مصرف یا واردات است مگر در مواردی که براساس شواهد و مدارک سلامت و ایمنی، محصولات به‌نوعی مشخص شده باشند.

محصولات تراریخته‌ای که براساس آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های موجود می‌توانند شرایط ایمنی و سلامت را احراز کنند از منظر ما محصولاتی هستند که در کشور مبدا مصرف شوند و گواهی تولید و مصرف و سلامت در کشور مبدا را داشته باشند. گواهی‌ها نیز به تأیید سفارتخانه‌های ما در کشور مورد نظر رسیده باشد.

همچنین تأییدیه سازمان‌های اصلی و مطرح بین‌المللی مانند سازمان ایمنی غذای اتحادیه اروپا (EFSA) یا سازمان نظارت بر مواد غذایی آمریکا FBA داشته باشند. در این صورت مجوز ورودشان به ایران قابل مطالعه است. تا امروز هم فقط دانه‌های روغنی یا روغن استحصال‌شده از دانه‌های روغنی مانند سویا، ذرت، کلزا و پنبه دانه توانسته‌اند چنین شرایطی را احراز کنند که در طول سال‌های گذشته در دنیا تولید و مصرف می‌شدند.

در کشور ما هم بیش از 25سال که واردات این محصولات وجود دارد. جز این محصولاتی که نام برده شد محصولات دیگری مجوز ورود ندارند. ولی رویکرد سازمان غذا و دارو نه رویکرد افراطی مبنی بر نفی هرگونه محصول تراریخته است و نه رویکرد تفریطی مبنی بر اینکه هر محصول تراریخته که در دنیا تولید بشود را مجوز واردات دهد.

لذا هر موردی جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر شرایط لازم را داشته باشد می‌تواند مجوز واردات بگیرد. مضاف بر اینکه وقتی محصول وارد شد تغییر ژنتیک در آن تست می‌شود و اگر از رویداد ژنتیک با مشخصات اعلام شده باشد، از گمرکات ترخیص می‌شود. شایعاتی که در مورد واردات محصولاتی مانند غلات، برنج و حبوبات یا موارد دیگر عنوان می‌شود صرفا مطالب بی‌پایه و اساسی است.

بومی‌سازی‌ این محصولات نیز قطعا در کشور امکان‌پذیر است. توان حوزه بیوتکنولوژی در کشور ما بالاست و در حوزه محصولات تراریخته این توان را بالقوه داریم اما بحث‌هایی در مورد ممنوعیت کشت مطرح است که در حوزه ماموریت و اختیارات ما نیست. اگر وزارت جهادکشاورزی و سازمان محیط‌زیست کشت محصولات تراریخته را در کشور به صلاح بدانند و مجوز بدهند ما روی این محصولات براساس ایمنی و سلامت‌شان ورود خواهیم کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.