استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران: ترس از فناوری، برخی سیاستمداران را دچار عوام زدگی کرده است

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد از رسانه ای شدن مباحث تخصصی زیست فناوری از سوی برخی افراد و عوام زدگی در این حوزه گفت: ترس از فناوری، برخی سیاستمداران و متولیان امر را نیز دچار عوام زدگی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، دکتر روح‌الامینی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت تدوین سند زیست فناوری، گفت: حوزه زیست‌فناوری بسیار گسترده است و از جهت موضوع‌شناسی باید همه موضوعات زیست فناوری مورد توجه قرار گیرد.

دکتر روح‌الامینی حاصل رسانه‌ای کردن مباحث علمی بیوتکنولوژی را موجب محروم کردن کشور از فناوری دانست و افزود: من از دوستان تقاضای کمک دارم در هر دو سمت کار هم فناوران و هم مدیران و هم حوزه علمیه کمک کنند که ضمن رعایت مسیر و عدم تجاوز به حریم شرع یا فقه بتوانیم از دستاوردهای این علوم در کشور استفاده کنیم و به عوامی سیاسی دچار نشویم. چون متاسفانه دوستان در سال‌های گذشته بی‌دقتی کردند و بحث‌های بسیار دقیق علمی در محیط‌های رسانه‌ای مطرح شد و از مسیر خارج شد.

وی دوری از فناوری را پاسخ مناسبی برای ملاحظات این حوزه ندانست و توضیح داد: خوف و ترس از فناوری در حوزه نانو هم مطرح است که آیا آثار و عوارض احتمالی دارد یا از این قبیل که محور این بحث مفهوم اکسپوژر یا سطح تماس است. یعنی شما در صورت وجود خطری مانند آلودگی هوا هم می‌توانید فیلتر برای رفع آلودگی کارخانه یا کاتالیست را نصب کنید و آلودگی را مدیریت کنید، هم می‌توانید خودتان را از آلودگی هوا دور کنید و مثلا به شهر دیگری بروید.

این استاد دانشگاه ترس از فناوری را موجب دچار شدن برخی متولیان امر به عوام‌زدگی دانست و افزود: این ترسی که باعث شده سیاست‌مداران ما دچار یک عوام‌زدگی شوند که حالا بحث پدافند غیرعامل و هوشیاری و مسائل فقهی و از این قبیل باید در جای خود مورد توجه باشد، ولی توجه شود که عوامی هم در سیاست‌مداران منتقل نشود؛ اینکه یک چیزی را کسی در گوشه‌ای می‌گوید و بعد به سیاستمداران منتقل می‌شود.

وی زیست‌فناوری را صنعتی پردرآمد دانست و گفت: در ۱۰ سال گذشته هفت داروی پرفروش آنتی‌بادی بین ۵ تا ۲۰ میلیارد دلار داشته است. اخیرا فایزر نسل جدیدی از داروهای آنتی‌بادی را ارائه کرده است که دارو را فقط به سلول سرطانی می‌رساند و درمان سرطان را ساده می‌کند. از این نسل ۱۰ دارو ارائه شده و صد دارو در صف بازار است. حالا قیمت همین داروی فایزر برای دو دوره سه هفته‌ای درمان سرطان ۱۶۳ هزار دلار است.

این استاد دانشگاه با انتقاد از عدم توجه کافی به توسعه بیوتکنولوژی، خاطر نشان کرد: آیا قاعده نفی سبیل ایجاب نمی‌کند با فقیر و محتاج بیگانه نباشیم، اگر برای آوردن چنین درمانی و از حدود ۲۰ سال پیش به جای سرمایه‌گذاری در مثلا معدن در این حوزه که مغزافزاری و دانشی است، ترویج گسترده‌ای می‌داشتیم، امروز وقتی داروی دو میلیارد تومانی می‌آید، در کشور خودمان آن را داشتیم.

دکتر روح‌الامینی، بیوتکنولوژی را محور شکل‌گیری کمپانی‌های بزرگ جهان در آینده دانست و گفت: در جهان کمپانی‌های بزرگ دنیا بر همین اساس در حال تحول هستند و کمپانی‌های بیوتکنولوژی در حال ایجاد و صعود هستند. به همین دلیل است که اگر کسی مکی با ژن و سلول کار کرده باشد، در دنیا خریدار دارد و کمپانی‌های بزرگ دزد نیروی انسانی شده‌اند. در ۱۰ سال آینده توسعه حوزه سلول‌درمان و ژن درمانی را خواهیم داشت که ما از آن غافلیم. در این حوزه مدتی است درمان‌های نیم میلیاردی ارائه شده است. در این سطح پزشکی فردی مطرح شده است که درمان مخصوص یک فرد به وی ارائه می‌شود و بسیار گران و اختصاصی یک فرد است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ضرورت نگاه جامع در حوزه‌های سیاست‌گذاری و هزینه فایده، افزود: در این حوزه باید از موضع خلاقیت و خلق جدید به مسائل نگاه کرد و بر اساس “فتبارکت الله احسن الخالقین” بالاخره به انسان و خلیفةالله یک چیزهایی واگذار شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.