مجوز ایمنی زیستی برنج طلایی برای مصرف مستقیم به عنوان غذای انسان صادر شد

مجوز ایمنی زیستی برنج طلایی GR2E برای مصرف مستقیم به عنوان غذای انسان توسط مؤسسه تحقیقاتی موسسه بین المللی تحقیقات برنج صادر شد

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، دفتر صنایع گیاهی سازمان کشاورزی کشور فیلیپین مجوز ایمنی زیستی برنج طلایی GR2E را برای مصرف مستقیم به عنوان غذای انسان، خوراک دام و فرآوری به مؤسسه تحقیقاتی برنج فیلیپین و موسسه بین المللی تحقیقات برنج صادر کرد. این سازمان پس از ارزیابی های دقیق ایمنی زیستی، اعلام کرد که این برنج تراریخته به اندازه رقم غیر تراریخته آن ایمن است.

دکتر جان دی لئون، مدیر اجرایی مؤسسه تحقیقاتی برنج فیلیپین، اعلام کرد که با این صدور مجوز برای مصرف مستقیم به عنوان غذای انسان، خوراک دام و فرآوری این برنج، راه حلی برای رفع مشکل کمبود ویتامین A در کشور فیلیپین است که بسیاری از کودکان پیش دبستانی و زنان باردار در این کشور مبتلا به این کمبود هستند.

دكتر متیو مورل، رئیس موسسه بین المللی تحقیقات برنج، از همکاری این موسسه با مؤسسه تحقیقاتی برنج فیلیپین در تولید این برنج برای رفع گرسنگی پنهان همکاری داشته است، ابراز خوشحالی کرد. وی اعلام کرد که یکی از اصلی ترین اهداف موسسه بین المللی تحقیقات برنج استفاده از پتانسیل زیست فناوری برای کهک به تامین امنیت غذایی و تغذیه، ایمنی محیط زیست و همچنین بهبود وضعیت معیشت کشاورزان است.

در فیلیپین، کمبود ویتامینA در بیش از 20 درصد از کودکان 6 ماه تا 5 سال مشاهده می شود. بتاکاروتن برنج طلایی با هدف تأمین 30 تا 50 درصد از میانگین مورد نیاز تخمین زده شده ویتامین A برای زنان باردار و کودکان خردسال است.

فیلیپین اکنون به گروهی از کشورهایی که ایمنی برنج طلایی را تأیید کرده اند می پیوندد. در سال 2018 ، استاندارد های غذایی نیوزیلند استرالیا، بهداشت کانادا و سازمان غذا و داروی آمریکا پس از ارزیابی های ایمنی غذایی نظر مثبت خود را در مورد برنج طلایی اعلام کردند.

منبع

تهیه و تنظیم: سمیرا کهک، عضو هیات مدیره انجمن ایمنی زیستی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.