آیت الله رشاد:"کسانی که مهندسی ژنتیک را دخالت در کار خدا می دانند«حقیقت خلقت»، نقش خالق و باری، «نظام علیّ معلولی» و «سنت‌های حاکم بر حیات و هستی» و غیره را نمی‌شناسند!"

درس خارج فقه مهندسی ژنتیک:استاد رشاد_جلسه سوم

به گزارش پایگاه اطاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری بین المللی شفقنا

این درس به صورت آنلاین از طریق سایت فقاهت قابل دریافت است و صوت و متن هر جلسه عصر همان روز بر روی پیام رسان های ایتا، بله و سروش مرکز مدیریت حوزه های علمیه تهران بارگذاری می شود.

ریست‌فناوری؛ تحول علمی و انقلاب معرفتی به نفع دین

اصلاح نباتات و به نژادی حیوانات تاریخی همزاد بشر دارد. با وجود اینکه اصلاح ژنتیک علمی کهن است و با وجود گذشت قریب به نیم قرن از مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته و مصرف این قبیل محصولات طی سه دهه گذشته، هنوز برخی فناوری هراسان جویای نام مانند علی عین الدین ارجمندی عضو هیئت مدیره انجمن غیر علمی ارگانیک و علی آقای کشوری دبیر خودخوانده عنوان مجعول “شورای راهبردی الگوی اسلامی پیشرفت” و تبریزیان سوزاننده کتاب پزشکی هاریسون و روازاده حامی پروفسور دکتر علی کرمی حکم به حرمت محصولات تراریخته داده اند. اینان با تلاش برای جهت دهی فناوری هراسانه به اذهان متدینین و مسئولین تا کنون موفق شده اند ضمن تضمین استمرار واردات محصولات تراریخته مانع تولید این محصولات شوند.
در این میان اما بزرگان حوزه و دین نگاهی متفاوت دارند. مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران پیش از این نظرات و فتاوای رهبری و مراجع تقلید عظام را در مجموعه ای وزین به زیور طبع آراسته و آن را تقدیم تشنگان حقیقت و عاشقان توسعه علمی کشور و جهش تولید کرده اند(اینجا). اما جای بحث عمیق فقهی همچنان خالی بود. همت بلند آیت الله رشاد رییس حوزه های علمیه استان تهران و رییس پژوهشگاه فرهنگ اسلامی با آغاز درس خارج فقه تراریخته می رود تا این خلاء را پر کند. این دروس طی سلسله مباحثی با عنوان درس خارج « فقه التکنولوجیا الحیویه و الحرب » فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک ساعت هفت صبح روزهای زوج، در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضای تهران ارائه می شود. مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران مفتخر است که این مباحث را به طور کامل پوشش دهد.

زیست فناوری؛ کشف و کاربرد فرایندهای حیات

این مساله به اصطلاح آن است که بگوییم مثلا زمانی بشر نمی‌دانسته هر گیاهی از حبه و هسته و دانه‌ی گیاه قبلی به وجود بیاید. فقط می‌دید در این دشت یک گیاه خشک می‌شود. همانجا یا در یک نقطه دیگری شبیه، آن گیاه می‌روید. بعد آرام آرام متوجه شد که این بر اثر این است که این هسته و دانه زیر خاک قرار می‌گیرد و در یک شرایطی واقع می شود که تحولاتی در او به وجود می‌آید که سبز می‌شود. بعد متوجه این شدکه من می‌توانم این دانه و این هسته را از اینجا مثلاً برداشت کنم. ببرم جای دیگری قرار بدهم و همین اتفاق آنجا بیفتد. مثلاً دانه را جا به جا کرد. حبه را جابه جا کرد. هسته درخت را جابه جا کرد. بُرد یک جای دیگری آن را کاشت و درخت دیگری به وجود آمد. او درخت را خلق کرد یا اینکه ، او به مثابه ابزار و اسباب عمل کرد تا اراده تکوینیه و مشیت تکوینیه الهی تحقق پیدا کند؟. در خلق درخت، این، کاره ای نبود جز اینکه نقش اعدادی داشت. نقش اسبابی داشت. احیاناً اگر مثلاً متوجه شد که درست است که یکی از راه‌های مثلاً رویش درخت آن است که هسته‌ای را در یک شرایط خاصی زیر خاک قرار دهیم و فعل و انفعالاتی اتفاق بیفتد که درخت جدیدی به وجود بیاید. حالا اگر متوجه شد که به اضافه‌ی این روش، روش دیگری هم در عالم وجود دارد. کشف کرد به روش دیگری هم درخت را تکثیر کرد. به جای اینکه مثلاً هسته آن را ببریم در یک جایی قرار دهیم و بعد قوانین را فهمیدیم که حرارت، نور و سایر شرایط لازم را باید فراهم کنیم تا این درخت سبز شود، رشد کند، تنومند شود و بار دهد، متوجه شدیم یک فرآیند دیگری در این خلقت وجود دارد و آن این است که می توانیم قلمه‌ی آن را بزنیم و رفت این کار را کرد و از این روش و از این فرآیند استفاده کرد و دوباره درخت به وجود آمد، سبز شد و بار داد. آیا می‌شود گفت این خلق کرده است ؟ کدام یک از این قوانین دست بشر است همه این قوانین، قوانین الهی است. ﴿أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ﴾ شما دارید کشت می کنید یا ما داریم کشت می‌کنیم؟ در حقیقت شما اسباب ما و ابزار ما هستید، زرع حقیقتا کار ماست و در حقیقت زارع ماییم. . کار شما و اراده شما منشأ خلقت نیست. اراده ما منشأ خلقت است. و شما مطابق اراده ما و طبق قوانین ما عمل می‌کنید و زراعت صورت می‌بندد.

جلسات کامل  را از اینجا دریافت کنید.

متن کامل جلسه سوم را از اینجا دریافت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.