وزیر جهاد کشاورزی

دانه های روغنی واقعیت تلخ زراعت کشور است، هیچ بذر یا تولیدی براساس بذر تراریخته در کشور نداریم.

کاظم خاوازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه 135 میلیون هکتار وسعت جنگل های کشور است گفت: 90 درصد آتش سوزی های امسال سطحی بوده و به تنه و سرشاخه درختان برخورد نکرده است. وی افزود: از ابتدای سال تا 24 خرداد حدود 800 مورد آتش سوزی درجنگل های و مراتع اتفاق افتاد که فقط 6 مورد به آتش سوزی غیر قابل کنترل تبدیل شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنوژی ایران به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما، کاظم خاوازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه 135 میلیون هکتار وسعت جنگل های کشور است گفت: 90 درصد آتش سوزی های امسال سطحی بوده و به تنه و سرشاخه درختان برخورد نکرده است.

وی افزود: از ابتدای سال تا 24 خرداد حدود 800 مورد آتش سوزی درجنگل های و مراتع اتفاق افتاد که فقط 6 مورد به آتش سوزی غیر قابل کنترل تبدیل شد.
وی ادامه داد: حدود 7 هزار هکتار دچار حریق شده که 5 هزار هکتار آن مراتع بوده است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان پیشرو در بخش زراعت 3 تا 5 برابر در بخش باغبانی 8 تا 9 برابر در دام 2 برابر و در شیلات یک و نیم برابر میانگین تولید دیگر کشاورزان رکورد می زنند و برنامه داریم که کشاورزان از کشاورزان پیشرو برای افزایش تولید و کسب درآمد بیشتر الگو برداری کنند.
وی بابیان اینکه براساس آمار مرکز آمار و بانک مرکزی رشد بخش کشاورزی درسال 98 به ترتیب 3 و 8/8 دهم درصد بوده است اضافه کرد: در سال 92 کل تولید بخش کشاورزی 97 میلیون تن بود که اکنون به 124 میلیون تن افزایش یافته است و در پایان سال به 128 میلیون تن خواهد رسید.
وی گفت: در بخش زراعت تولید 68 میلیون تنی در سال 92 به 83 و 7 دهم میلیون تن در سال 98 افزایش یافت و این میزان تا پایان سال به 86 و نیم میلیون تن می رسد.
وی ادامه داد: در باغبانی از 16 میلیون تن در سال 92 به 23 میلیون تن تولید رسیده ایم و این رقم تا پایان سال 24 و 8 دهم میلیون تن خواهد شد.
آقای خاوازی افزود: در بخش دام و طیور در سال 92 میزان تولید 12 میلیون تن بود که که سال گذشته به 15و 6 دهم میلیون تن رسید و تا پایان سال به 16 میلیون تن افزایش می یابد.
وزیر جهاد کشاروزی گفت: در سال 92 میزان تولید در بخش آبزیان 885 هزار تن بود که اکنون به 1/2 دهم میلیون تن رسیده است و در پایان سال به 1/3دهم میلیون تن خواهد رسید.
براساس موافقت نامه روسای سه قوه قیمت گذاری، ثبت سفارش و ترخیص نهاده های دامی برعهده وزارت صمت است و وزارت جهاد کشاورزی وظیفه حفظ ذخایر راهبردی کشور را دارد.
وی گفت: همه تلاش وزارت کشاورزی این است که نهاده های وارد شده با ارز 4 هزار و 200 تومانی براساس نرخ مصوب به دست مصرف کننده برسد.
وزیر جهاد کشاروزی افزود: اکنون سامانه ای در این زمینه به ویژه برای کنترل گوشت مرغ در بازار وجود دارد اما در 2 هفته آینده سامانه های جدیدی برای کنترل بازار راه اندازی می شود و نظام توزیع در یکی دو هفته آینده متحول خواهد شد.
وی ادامه داد: برای رسیدن به مواد اولیه به کارخانجات تولید خوراک به جای واحدهای تولیدی برنامه ریزی کرده ایم زیرا کارخانه های تولید خوراک دام و طیور با استفاده از فرمولاسیون های خاص و نوین می تواند افزون براثرگذاری بیشتر خوراک دام و طیور مصرف نهاده ها را در این زمینه نیز کاهش دهند.
خاوازی گفت: سالانه 9 تا 9 ونیم تن دانه ذرت 4/4دهم میلیون تن گنجاله سویا و 3 میلیون تن جو وارد کشور می شود.
وزیر جهادکشاورزی افزود: از زمانی که من عهده دار این وزارتخانه شده ام دست کم در بخش ذرت 300 تا 400 هزار تن ودر بخش کنجاله سویا 200 هزار تن از ذخایر راهبردی برای کنترل بازارکشور را وارد بازار کرده ام.
آقای خاوازی گفت: گرانی تخم مرغ به دلیل فضای بسیار کاذب است و هیچ اتفاقی در تولید این محصول نه افتاده و صادرات نیز بسیار کم بوده است. وی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار به خوبی بازار تخم مرغ را پایش می کند و تولید این محصول سالانه یک میلیون تن و بیش از نیاز کشور است. وی گفت: میزان تولید گوشت قرمز نیز 850 هزار تن است که آن را به 900 هزار تن می رسانیم و برای خودکفایی از واردات 140 تا 150 هزار تن گوشت قرمز نیز برنامه ریزی کرده ایم.
وی افزود: با برنامه ریزی در زمینه تامین گوشت به وسیله عشایر و روابط مرزی با حرکت کوچکی نیاز وارداتی کشور به گوشت قرمز را تا پایان سال تامین می کنیم.
وی درباره بیش بود و یا کمبود برخی محصولات کشاورزی در بازار گفت: دلیل این مسئله نگاه تنها به بخش تولید بوده است و در سال های گذشته به زنجیره ها تولید تا مصرف توجه نشده است.
خاوازی ادامه داد: از دو سه سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی نگاه جدی به زنجیره ها دارد و هر برنامه حمایتی و توسعه ای در قالب زنجیره انجام می شود.
وزیر جهاد کشاروزی افزود: براین اساس نهاده ها به موقع تامین می شود، تولید کننده های آموزش می بینند و برای نگهداری و توزیع محصولات برنامه ریزی میشود.
وی گفت: راه پایداری کشاورزی توجه به زنجیره هاست.
وی افزود: به عنوان نمونه در یکی ازمناطق تولید پیاز هیچ واحد سردخانه ای یا فرآوری پیاز وجود ندارد و نظام حمل و نقل در آن منطقه نیز ضعیف است.
وی با بیان اینکه از سازمان مرکزی تعاون روستایی رضایت نداریم و در پی تغییر ساختاری آن هستیم گفت: البته این سازمان کارهای خوبی انجام داده که نمونه آن خرید 330 هزار تن گوجه فرنگی از کشاورزان است اما اینکه سازمان مرکزی تعاون روستایی بتواند به طورکامل مشکلات بخش کشاورزی را حل و از کشاورزها حمایت کند این گونه نیست.
خاوازی افزود: انحلال سازمان تعاونی روستایی به نحوه بخش کشاورزی نیست اما این سازمان را هوشمندتر و بروز می کنیم تا با داده های دقیق کشاورزان را کمک کند.
وزیرجهاد کشاورزی ادامه داد: مرحله نخست سیستم یکپارچه اطلاعات بخش کشاورزی تا پایان این دولت برای استفاده کشاورزان به بهره برداری می رسد. وی درباره تغییر الگوی کشت نیز گفت: باید با اهرم های تشویقی و قیمت های مناسب کشاورزان را برای رعایت الگوی کشت ترغیب کنیم و قانون گذار در این زمینه کنار ما بایستد.
وی افزود: به عنوان نمونه نادرست بودن الگوی کشت در گذشته موجب شده است کل باغات منطقه دماوند هر دو سه سال یک بار و گردو در تویسرکان دچار سرمازدگی شوند.
وی ادامه داد: تغییر الگوی کشت نیاز به یکپارچه سازی اراضی ندارد و امسال برای کشت پاییزه به همه استان های الگوی کشت ابلاغ می کنیم و پیشنهادهایی نیز به هیئت دولت خواهیم داد.
وی درباره پرداخت بدهی به گندمکاران و تولید کنندگان دانه های روغنی نیز گفت: در این باره با سازمان برنامه و بودجه صحبت کرده ایم وروی قیمت های جدید که آن را ابتدای شهریور اعلام خواهیم کرد کار می کنیم.
خاوازی افزود: به محض تامین بودجه فاصله پرداخت ها به کشاورزان و تسویه مطالبات آنها کاهش می یابد و دراین زمینه اولویت با دانه های روغنی است.
وی با بیان اینکه تولید امسال گندم بسیار خوب است و دولت برنامه ای برای افزایش قیمت نان ندارد گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین ذخایر راهبردی امسال حدود 2 میلیون تن گندم وارد میکند.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: دانه های روغنی واقعیت تلخ زراعت کشور است و اگر ارز این دانه ها نیمایی شود اتفاق خوبی برای کشور و افزایش تولید این محصولات می افتد.
وی افزود: باید فشار دانه های روغنی را از کلزا برداریم و روی کشت کنجد، آفتابگردان، کاملیاو گلرنگ که در شرایط دیم بازدهی مناسبی دارند برنامه ریزی کنیم.
وی گفت : اگر وزارت نیرو در خوزستان آب اختصاص دهد کشت سویا را بسیار توسعه می دهیم .
خاوازی افزود: کودی که در اختیار ماست تمام کشت بهاره و تابستان را با قیمت مناسب تامین می کند.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: قیمت کود اوره تغییر نمی کند و 400 هزار تن انواع کودهای فسفات نیز وارد می کنیم که اتفاقات خوبی در این زمینه می افتد و این کودها از فراورانی خوبی برخوردار خواهند شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.