علم ژنتیک به چشم انتظاری خانواده های شهدای مفقودالاثر پایان می دهد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران با تلاش محققان کشورمان و استفاده از دانش و تکنولوژی تشخیص هویت بر اساس ژنتیک، تاکنون تعداد بسیاری از شهدای گمنام دفاع مقدس شناسایی شده اند و سال‌ها چشم‌انتظاری خانواده‌های آن‌ها پایان یافته است. بارها پیش آمده است که پس از تشییع پیکر شهدای گمنام، هویت شهیدی شناسایی می‌شود و مشخصات او روی سنگی که بی‌نشان بوده، حک می‌شود. شناسایی این پیکرها با استفاده از فناوری‌های نوین زیستی و مطالعات ژنتیک محققانی انجام می‌شود که با این کار به سال‌ها انتظار خانواده شهدا برای بازگشت و تشییع پیکر پاک فرزند خود، پایان می‌دهند.

پیکر مطهر شهید دفاع مقدس خیرالله ابریشمی گرامی بر دستان مردم قدرشناس اسلام‌آباد غرب تشییع شد و در مزار شهدای اسلام‌آباد غرب آرام گرفت. این شهید والامقام در پاییز سال ۵۹ در منطقه اسلام‌آباد غرب به فیض عظیم شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش در منطقه باقی ماند.
 پیکر مطهر شهید خیرالله ابریشمی با تلاش گروه‌های تفحص شهدا کشف و از طریق آزمایش DNA شناسایی شده بود.

پیکر شهید هاکوپیان در سال ۱۳۹۱ در ارتفاعات بابا هادی مورد تفحص قرار گرفت که به علت عدم شناسایی پیکر ایشان در سال ۱۳۹۲ در دانشگاه آزاد زاهدان به عنوان شهید گمنام بر دستان شریف این شهر تشییع و به خاک سپرده شد. پس از آزمایشات ژنتیک و شناسایی این شهید بزرگوار با مشورت خانواده شهید تصمیم گرفته شد پیکر پاک شهید هراچ هاکوپیان به اصفهان منتقل گردیده و در آرامستان ارامنه به خاک سپرده شود.

پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، از محققانی که با استفاده از فناوری های نو برای یافتن هویت شهیدان کشورمان تلاش می کنند، کمال تشکر را دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.