آغاز به کار بزرگترین رویداد علمی زیست فناوری کشور

صبح امروز چهارمین همایش بین المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران با حضور گسترده دانشمندان و دانشجویان به میزبانی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و به صورت مجازی آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، صبح امروز چهارمین همایش بین المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران با حضور گسترده دانشمندان و دانشجویان به میزبانی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و به صورت مجازی آغاز به کار کرد.

کنگره بیوتکنولوژی به منظور آشنایی پژوهشگران و تولیدکنندگان داخلی با جدیدترین دستاوردهای ایران و جهان، به همت انجمن علمی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و باحمایت نهادهای دولتی و غیردولتی، بخش خصوصی و تشکل­ های بین ­المللی، مشارکت دانشگاه­ها، مراکز و انجمن­های علمی مرتبط هر دوسال یکبار برگزار می­ شود.

در افتتاحیه این کنگره آیت الله رشاد رییس حوزه‌های علمیه تهران حضور اساتید بزرگی از ایران در این همایش فاخر و بزرگ و به ویژه مهمان ­هایی از کشورهای دیگر را گرامی داشت و از متولیان برگزاری این همایش علمی و معرفتی تشکر کرد. در ادمه وی ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان، یاد و نام آقای دکتر بهزاد قره ­یاضی را به عنوان چهره فعال و تاثیرگذار در توسعه بیوتکنولوژی کشور که در فاجعه کرونا از بین ما رفته ­اند را گرامی داشت.  رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بحث‌های مهمی در میان اصحاب و ادیان حتی اسلام مطرح هست که این مباحث مانعی برای ورود به مطالعات زیست فناورانه می­ شود. در ادیان مختلف به تعابیر گوناگون این موضوع مطرح است که فعالیت­ های زیست فناورانه نوعی تغییر و تصرف در خلقت است و خلقت مخصوص خداست و کسی نمی ­تواند در آن دخالت کند. حال آنکه فهم درستی از این قاعده الهی نیست و خداوند بشر را خلق کرد و همه چیز را در تصرف وی قرار داد تا کامل شود و بقیه موجودات را هم کامل کند حتی این مساله مکروه و مستحب نیست بلکه گاه (فراوان) واجب است چون باعث تکامل می­ شود. استاد خارج فقه گفت البته این تصرفات نباید باعث تخریب شود.

در ادامه مراسم افتتاحیه همایش دکتر سیروس زینلی با اشاره به اینکه داغدار مهم­ترین فرد تاثیرگذار در حوزه زیست فناوری در کشور هستیم با قرائت فاتحه­ ای به روح بلند دکتر بهزاد قره­ یاضی سخن آغاز کرد. وی گفت: از یکسال پیش برای آماده ­سازی این مراسم در این روزهای کرونایی مردد بودیم که همایش حضوری باشد یا مجازی و امیدوار بودیم کرونا تمام شود در نهایت هر دو سناریو بررسی شد. انتخاب تیم علمی و اجرایی صورت گرفت کمیته علمی برعهده استاد فقید بود. هر دو هفته جلسات هماهنگی بود و همه چیز خوب پیش می­ رفت تا اینکه اوایل امسال فاجعه رخ داد استاد کرونا گرفت و متاسفانه ایشان را از دست دادیم و دکتر شوشتری کار دستیار علمی را ادامه دادند.

در این مراسم دکتر محمود تولایی به عنوان چهره تاثیرگذار و صادق شجاعی به عنوان پژوهشگر جوان معرفی شدند دکتر خوش خلق سیما مسئولیت کمیته انتخاب را بر عهده داشت.  در ادامه مراسم، برنامه بزرگداشت زنده یاد دکتر قره­ یاضی به پاسداشت زحمات ایشان با حضور همسرشان برگزار شد.

رییس چهارمین همایش بین المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی اذعان داشت هر فعالیتی برای بزرگداشت استاد فقید انجام شود کم است. وی پیشنهاد تهیه و تدوین کتابی برای آیندگان را مطرح کرد تا داستان تراریخته که داستان زندگی دکتر قره ­یاضی است، را آیندگان بدانند که اگر در زمینه بیوتکنولوژی به پیشرفت­ هایی رسیدند بدانند نتیجه خون دل، محرومیت و تهمت­ هایی است که دکتر قره ­یاضی تحمل کردند.  وی گفت: همانطور که الان حق داریم بدانیم که در هشت سال جنگ ویرانگر چه پیروزی­ هایی رخ داده است و ما در حال حاضر مدیون فداکاری دیگران هستیم در عرصه بیوتکنولوژی چنین است و آیندگان باید بدانند.

وی از تاسیس بنیادی به نام دکتر قره­ یاضی با همت خانم دکتر خوش­ خلق­ سیما و جمعی دیگر خبر داد وی در ادامه با اشاره به زحمات بی وقفه خانم دکتر شوشتری در قسمت علمی و فعالیت­ های مدبرانه و خستگی­ ناپذیر دکتر سیفتی و تیم جوانشان در بخش اجرایی گفت: قطعا بدون کمک این جوان­ ها که آینده کشور هستند برگزاری این همایش ممکن نبود. زینلی گفت: تعداد مقاله­ ها و پوسترها در این شرایط سخت تحریمی و کرونایی جای بسیار افتخار دارد و در این همایش آقای دکتر گلباشی به عنوان مسنول امور بین الملل در انتخاب سخنرانان خارجی زحمت فراوان کشیده است.

دا ادامه طی مراسم بزرگداشت و یادبود آقای دکتر قره یاضی همسر ایشان بیان داشت:  از زحمتی که در پاسداشت فعالیت ها و تلاش های همسرم کشیده شده است از طرف خودم، فرزندان و خاندان قره یاضی تشکر می کنم. اما پسندیده تر در واقع تحقق آرزوی همیشگی او در  پیشرفت علمی  و تبدیل ایران به یک قطب علمی  است. وی در تمامی این سال ها هرچه که توشه داشت قربانی اهدافش کرد و مطمئن هستم که در پیشگاه خداوند سربلند ظاهر خواهد شد. انشالله همگی در کارهایشان موفق باشند و راه ایشان را با شجاعت ادامه دهند.

گفتنی است در این همایش نشست­ های تخصصی از روز اول برگزار می­ شود که هر نشست هدف خاصی را دنبال می­ کند در حاشیه این همایش مجمع و انتخابات انجمن بیوتکنولوژی در روز سوم برگزار می­ شود. این کنگره با حضور جمع کثیری از اساتید دانشگاه ها و پژوهشگران کشور و دانشجویان، میهمانانی از کشورهای مکزیک، آمریکا، هند، عراق و سویس تا پایان روز سه شنبه دوم شهریور ماه ادامه دارد.

شما می­توانید برا ی دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در کنگره به آدرس زیر مراجعه فرمایید

لینک شرکت در سالن اصلی: https://b2n.ir/biotechcong2021

آدرس وب سایت: http://www.biotechcongress.ir

Instagram : Biotechcongress

Telegram : @Biotechcongress

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.