شورای ملی ایمنی زیستی مالزی اولین مجوز آزمایش مزرعه‌ای پشه‌های تراریخته را صادر کرد

شورای ملی ایمنی زیستی مالزی اولین تصمیم خود در خصوص موافقت با اجرای آزمایش مزرعه‌ای برای رهاسازی پشه‌های نر تراریخته را اعلام کرد. رئیس این شورا که به طور همزمان عهده دار وزارت محیط زيست و منابع طبیعی نیز هست٬ اعلام کرد كه این شورا تصمیم گرفته است تا مجوز را با شرایط و ضوابطی به موسسه تحقیقات دارویی (IMR) اعطا کند.

مترجم: نغمه عبيري
 شورای ملی ایمنی زیستی مالزی اولین تصمیم خود در خصوص موافقت با اجرای آزمایش مزرعه‌ای برای رهاسازی پشه‌های نر تراریخته را اعلام کرد. رئیس این شورا که به طور همزمان عهده دار وزارت محیط زيست و منابع طبیعی نیز هست٬ اعلام کرد كه این شورا تصمیم گرفته است تا مجوز را با شرایط و ضوابطی به موسسه تحقیقات دارویی (IMR) اعطا کند. این مجوز اجازه رهاسازی پشه نر تراریخته تب زرديا aegypti Aedes نژاد  OX513A و پشه نر غیر تراریختهAedes aegypti ( نوع وحشی) را برای اجرای آزمایش مزرعه‌ای تحت عنوان "رهاسازی محدود و جمع آوری دوباره پشه نر تراریخته و غیر تراریخته" می‌دهد. بخش‌های پیشنهاد شده برای رهاسازی در شهرهای Bentong٬ Pahang٬ Alor Gajah و Melaka خواهد بود. فقط پشه‌های نر رها خواهند شد, چراکه پشه‌های نر نیش نمی‌زنند و حامل ویروس تب نیستند. شورای مشورتی تغییرات ژنتیک (GMAC)٬ که به شورای ملی ایمنی زیستی مشاوره تکنیکی و علمی می‌دهد٬ به دقت درخواست را مورد بررسی قرار داده و مشاهده کرد که در صورت رعایت دقیق برنامه های مدیریت ریسک که در شرایط همراه صدور مجوز آمده است، آزمایش‌های مزرعه‌ای پیشنهاد شده٬ تنوع زيستي٬ سلامت انسان٬ حیوان و گیاه را به مخاطره نمی‌اندازد.
در بررسی این درخواست٬ شورا بازخوردهای با ارزشی را از طريق مشاوره از عموم مردم که در آگوست امسال طی یک دوره زمانی 30 روزه انجام شده بود٬ دریافت کردند.
این اولین بار است که بر اساس  قانون ایمنی زیستی سال 2007 مالزي از مشاوره عمومي برای بررسی یک درخواست استفاده می شود که به موجب آن نگرانی‌های ابراز شده توسط مردم در هنگام تصمیم گیری در زمینه ایمنی زیستی مورد توجه قرار می‌گیرد.
شورا در مجموع 32 اظهارنظر را از اعضاء جامعه مانند دانشمندان٬ دانشگاهیان٬ NGOها٬ کمپانی‌های خصوصی داخلی و خارجی دریافت کرد. بعضی افراد از این ابتکار حمایت کردند و امیدوار بودند که این تکنولوژی به جلوگیری از تب در آینده کمک خواهد کرد.
بعضی از افراد مانند NGOها با این آزمایش مزرعه‌ای ضمن پررنگ نشان دادن ابهامات این آزمایش و اثری که ممکن است بر روی محیط و تنوع زیستی بگذارد٬ مخالفت کردند. نتایج بر پایه علمی توسط GMAC بررسی شد و مورد ارزیابی خطر احتمالی٬ قرار داده شد. همه مشاهدات قبل از آنکه تصمیمی اتخاذ شود کاملا مورد تجزیه و تحلیل قرار داده شدند. اکثریت اظهارنظرهای دریافتی حمایت خود را از آزمایش مزرعه‌ای تحت شرایطی که به روشی ایمن انجام شود و سوالات به وجود آمده قبل از آزمایش جواب داده شوند٬ اعلام کردند. فقط یک سوم نظرات دریافت شده به دلیل عدم اطمینان به تکنولوژی٬ درخواست کرده بودند که از روش‌های جایگزین استفاده شود.
عموم مردم مخصوصا ساکنین بخش‌هایی که آزمایش‌های مزرعه‌ای در آن انجام می‌گیرد٬ در فعالیت‌های اطلاع رسانی عمومی وارد خواهند شد و این امکان را خواهند داشت تا قبل از انجام آزمایش‌های مزرعه‌ای درخواست اطلاعات بیشتری را داشته باشند.
لیست کاملی از شرایط و ضوابط وضع شده در این مجوز در وب سایت اداره ایمنی زیستی (www.biosafety.nre.gov.my) قابل دسترسی است.
شورای ملی ایمنی زیستی به کمک اداره ایمنی زیستی برای اطمینان از اجرای مطلوب و پایبندی مجریان به دقت بر مراحل اجرای آزمایش مزرعه‌ای در هر مرحله از رهاسازی٬ نظارت خواهد داشت.
وزارت منابع طبیعی و محیط زیست مالزی
15 اکتبر 2010
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.