ردیف یابی ژنوم سیب‌ زمینی هم به پایان رسید.

در مقاله‌ای که تا چند هفته دیگر در نشریه نیچر یا ساینس منتشر خواهد شد نتایج این تحقیق ارائه خواهد شد. پروفسور وانگ-پروسکی با اعلام این مطلب در سخنرانی خود در اولین کنگره کشاورزی ترکیه اضافه کرد که با اتمام این پروژه اصلاح صفات مطلوب زراعی در سیب زمینی سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.

در مقاله‌ای که تا چند هفته دیگر در نشریه  نیچر یا ساینس منتشر خواهد شد نتایج این تحقیق ارائه خواهد شد. پروفسور وانگ-پروسکی با اعلام این مطلب در سخنرانی خود در اولین کنگره کشاورزی ترکیه اضافه کرد که با اتمام این پروژه اصلاح صفات مطلوب زراعی در سیب زمینی سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد. برای ردیف ‌یابی سیب ‌زمینی از یک لاین دابل‌هاپلویید و یک لاین دیپلوئید هتروزیگوت استفاده شده است. وی افزود 16 گروه پژوهشی از 13 کشور جهان در این پروژه همکاری داشتند. جای ایران با وجود گذشت قریب به 15 سال از تاسیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و بخش ژنوم در پروژه‌های جدی بین‌المللی خالی است.

گفتنی است سیب زمینی با داشتن 12 جفت کروموزوم و 840 میلیون جفت نوکلئوتید یکی از گیاهان زراعی با ژنوم متوسط محسوب می‌شود ولی به دلیل هتروزیگوت بودن این محصول ردیف ‌یابی نوکلئوتیدی آن از نظر فنی دشوار است. صفات مورد علاقه برای اصلاح این گیاه با ارزش صنعتی می‌توان از صفت جلوگیری از سیاه شدن بعد از سرخ شدن (با توجه به جایگاه سیب زمینی سرخ کرده در صنایع غذایی به ویژه در اروپا)، آنتی اکسیدان بیشتر، رنگ سرخ تا بنفش تیره (که به مفهوم وجود آنتی اکسیدان و ویتامین ث بیشتر است) و مقاومت به آفات و بیماری‌ها را نام برد.

علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پروژه ردیف‌یابی سیب‌زمینی می‌توانند به آدرس http://www.potatogenome.net مراجعه کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.