برگزاری نشست خبری هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی

در این نشست خبری که امروز در حضور جمعی از خبرنگاران و اعضای حوزه رسانه برگزار شد٬ دکتر ملبوبی رئیس هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی آمار و اطلاعاتی را در خصوص این همایش ارائه دادند. وی با اشاره به این مطلب که این همایش در تاریخ 21 تا 23 شهریور ماه 1390 برگزار خواهد شد گفت که تا کنون 1292 مقاله ارسال شده که در حال داوری هستند و تا 10 روز آینده نتایج آن اعلام خواهد شد.

در این نشست خبری که امروز در حضور جمعی از خبرنگاران و اعضای حوزه رسانه برگزار شد٬ دکتر ملبوبی رئیس هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی آمار و اطلاعاتی را در خصوص این همایش ارائه دادند. وی با اشاره به این مطلب که این همایش در تاریخ 21 تا 23 شهریور ماه 1390 برگزار خواهد شد گفت که تا کنون 1292 مقاله ارسال شده که در حال داوری هستند و تا 10 روز آینده نتایج آن اعلام خواهد شد. وی افزود کلیه مقالات به صورت پوستر و برخی به صورت شفاهی ارائه می‌شوند همچنین بیشتر مقالات به ترتیب مربوط به حوزه‌های بیوتکنولوژی کشاورزی٬ بیوتکنولوژی پزشکی و بیوتکنولوژی صنایع غذایی است. رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران در ادامه افزود این همایش که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود فضایی برای تبادل دیدگاه‌ها و نظارت میان محققین و پژوهشگران در حوزه‌های تخصصی بیوتکنولوژی است و معمولا به طور متوسط حدود 1500 نفر در این همایش شرکت می‌کنند همچنین در همایش پیش‌رو از ایرانیان مقیم خارج و دانشمندان بیوتکنولوژی در کشورهای فارسی زبان نیز دعوت به عمل آمده که مورد استقبال آن‌ها قرار گرفته است. دکتر ملبوبی در ادامه در مورد برنامه‌های جانبی این همایش و اهدای جایزه بزرگ بیوتکنولوژی در اختتامیه همایش توسط دانشگاه تربیت مدرس صحبت کردند و افزودند که برای این مسابقه تا کنون 22 طرح ارسال شده است. ایشان همچنین از برگزاری فن‌بازار در حاشیه هفتمین همایش خبر دادند و افزودند که در این بخش پژوهشگرانی که دستاوردهایشان به مرحله توسعه محصول رسیده شرکت خواهند کرد و محصولات جدیدی را ارائه می‌کنند همچنین میزهای مذاکره‌ای برای متقاضیان این محصولات و پژوهشگران در نظر گرفته شده است. وی در ادامه افزود همچنین یکسری برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای با حضور حقوقدانان و ارائه مشاوره فرد به فرد٬ برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

دکتر ملبوبی اظهار امیدواری کرد که نمایشگاه جانبی این همایش با حضور شرکت‌های فعال داخلی در حوزه زیست فن‌آوری بسیار با شکوه‌تر از همایش‌های قبلی خواهد بود. در کنار این همایش کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار خواهد شد که تا کنون برگزاری دو کارگاه بیوانفورماتیک و اخلاق زیستی قطعی است. یکی دیگر از برنامه‌های خاصی که در خلال این همایش برگزار می‌شود٬ پانل‌های تبادل نظر است که یکی از موضاعات آن با توجه به سال جهاد اقتصادی "سهم بیوتکنولوژی در جهاد اقتصادی" است و موضوع دیگر با توجه به مخافت‌هایی که بر سر راه استفاده از محصولات تراریخته وجود دارد٬ " مشروعیت بیوتکنولوژی یا جایگاه فقهی بیوتکنولوژی" است که این پانل با دعوت از فقها٬ علما و دانشگاهیان برگزار خواهد شد. در این همایش غرفه‌ای برای عرضه کتاب و CD و دیگر انتشارات در زمینه بیوتکنولوژی در نظر گرفته شده و از ناشران این حوزه دعوت به عمل آمده است. مجمع عمومی سالیانه انجمن بیوتکنولوژی و انجمن ژنتیک ایران در کنار این همایش برگزار خواهد شد.
 

دکتر خوش‌خلق سیما دبیر اجرایی این همایش نیز افزودند بسیاری از مراکز دولتی در این همایش با ما همکاری خواهند کرد از جمله وزارت جهاد کشاورزی٬ انستیتو پاستور٬ پژوهشگاه رویان ٬ وزارت علوم تحقیقات و … ولی متاسفانه پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با وجود اعلام همکاری هیچ‌گونه حمایتی از این همایش نداشته‌اند همچنین از ستاد زیست فن‌آوری درخواست همکاری شده که در حال بررسی است و تا کنون جواب قطعی نداده‌اند. دکتر خوش خلق سیما در ادامه از همکاری شرکت‌های خصوصی مانند شرکت سیناژن٬ شرکت سیناکلون٬ شرکن ژن راد فراز و … و همکاری دانشگاه پیام نور٬ دانشگاه آزاد لاهیجان و دانشگاه شاهد خبر داد.

نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.