دکتر خسروی: ما باید دنبال شکار دانشمندان جهان اسلام باشیم

دکتر علی اعظم خسروی مدیرکل فناوری‌های راهبردی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری که در مراسم افتتاحیه هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی کشور سخنرانی می‌کرد، باطرح این سوال که کدام یک از رهبران جهانی تا این اندازه بر توسعه علم و فناوری تاکید دارند و تاثیر گذار هستند گفت….

دکتر علی اعظم خسروی مدیرکل فناوری‌های راهبردی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری که در مراسم افتتاحیه هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی کشور سخنرانی می‌کرد، باطرح این سوال که کدام یک از رهبران جهانی تا این اندازه بر توسعه علم و فناوری تاکید دارند و تاثیر گذار هستند گفت: "از نظر من اگر مدعی شویم که رهبر معظم جمهوری اسلامی مصلح علمی جهان معاصر است گزاف نگفته‌ایم و بنده آماده اثبات آن با مستندات هستم". وی ادامه داد: وقتی رهبری و مسئولین به عنوان موضوع اساسی به دنبال این موضوع هستند باید ماهم منصفانه صحبت کنیم و هم بخش پر را ببینیم و هم بخش خالی را ببینیم. نه اینکه بیاییم از خودمان تعریف کنیم و نه اینکه بیاییم و بدبینی ایجاد کنیم و خدای ناکرده سیاه نمایی کنیم.

وی در ادامه فهرستی از فرصت ها و تهدیدهای توسعه بیوتکنولوژی را ارائه کرد.

فرصت های پیش روی توسعه علمی و بیوتکنولوژی در ایران از منظر وی عبارتند از: مبانی فکری و اعتقادی و آرمانی کشور که به این اعتقاد دارند که ایران باید پیشرفت کند. کارهای خوبی صورت گرفته و کارهای دیگری هم با شتاب هرچه بیشتر پیش می‌رود. او با استناد به روایت "العلم سلطان" یا دانش توانمندی است و توانمندی می‌آورد گفت: "هرکس بدان دست یافت چیره خواهد شد و هرکس از آن باز ماند بر او چیره می‌شوند. وی از تربیت متخصصان و زیر ساخت‌ها در طی سه دهه گذشته تمجید کرد و با ذکر نام پژوهشگاه رویان آن را به عنوان نمونه‌ای مسلم از توفیق یاد کرد. دکتر خسروی افزود نیروی متخصص و جوانان دانشمند، تثبیت کشور ما در جهان و منطقه به عنوان یک قدرت بلامنازع، بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، تاسیس بنیاد نخبگان و معاونت علم و فناوری و حمایت از شرکت‌های خصوصی دانش بنیان همگی زمینه‌ها و فرصت‌های طلایی توسعه علمی کشور محسوب می‌شوند. وی در ادامه گفت: "پس ما الان باید دنبال شکار دانشمندان جهان اسلام باشیم".

دکتر خسروی سپس با اشاره به تهدیدات گفت: ما نباید روی فرصت‌ها پز بدهیم. ما باید بیشتر به تهدیدات بپردازیم و تهدیدها را برطرف کنیم. تهدیدهای خارجی هم واقعیت دارد هم به عنوان یک مستمسک بستر داخلی دارد. ما خودمان مشکل داریم که مرعوب خارجی و جاسوس می‌شویم. دانشمندکشی و دین زدایی در دانشگاه‌ها نیز از منظر دکتر خسروی از تهدیدهای دیگری است که استکبار جهانی در مورد آن سرمایه گذاری فراوانی کرده‌است. از تهدیدهای دیگر عنوان شده از سوی وی عدم کار تیمی، عدم توجه به شهرستان‌ها و ویژه خوارانی است که به عنوان مافیای داخلی مانع از صادرات محصول و تقویت کننده واردات هستند.

تعدادی از شرکت کنندگان در همایش ضمن تایید توانمندی‌های کشورما به ویژه در بین متخصصان کشورمان از اینکه به پیش کسوت‌های کشور حتی اجازه یا مرخصی استحقاقی برای شرکت در همایش بیوتکنولوژی کشورما هم داده نمی‌شود حرف از شکار دانشمندان سایر کشورها بیشتر شبیه مزاح است. آنها بیان می‌کردند که حاشیه نشین کردن نخبگان و برخورد خشن با آنها به جایی رسیده که مقام معظم رهبری هم اخیرا به دولتمردان متذکر شدند.

معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری یکی از حامیان اصلی مادی و معنوی برگزاری هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی کشور بوده است. این معاونت ممیزی وضعیت بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک کشاورزی را به ترتیب به انجمن‌های علمی بیوتکنولوژی و ایمنی زیستی واگذار کرده بود که در نتایج هر دو تحقیق که به تصویب این معاونت هم رسیده است سوء مدیریت و دانایی ستیزی و فناوری هراسی برخی مدیران میانی به ویژه در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی را به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات برشمرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.