عبور جمعیت جهان از مرز 7 ميلیارد نفر و ضرورت افزایش توجه به گرسنگی و تأمین غذا

نغمه عبیری-
بر طبق اعلام سازمان ملل جمعیت جهان از مرز 7 ميليارد نفر گذشت. این مسئله دلالت به این موضوع دارد که باید تلاش‌های بیشتری در جهت توجه به گرسنگی و تأمین غذا انجام شود.

نغمه عبیری

بر طبق اعلام سازمان ملل جمعیت جهان از مرز 7 ميليارد نفر گذشت. این مسئله دلالت به این موضوع دارد که باید تلاش‌های بیشتری در جهت توجه به گرسنگی و تأمین غذا انجام شود. در واکنش به این گزارش رئیس هیئت مدیره Global Harvest Initiative (GHI) گفت: "رسیدن به جمعیت 7 ميليارد نفري ضرورت رسیدگی به مشکلات گرسنگی و تأمین غذا را که در سر تا سر جهان وجود دارد٬ تقویت می‌کند. هم اکنون از هر هفت نفر در جهان یک نفر به غذای کافی و سالم دسترسی ندارد و در سال 2050 این عدد با رسیدن جمعیت جهان به 9 ميليارد نفر٬ افزایش خواهد يافت".  

همراه با مشکل جمعیت٬ چالش‌های عمده دیگری همانند کمبود آب و زمین‌های قابل زرع٬ تغییر الگوی رژیم غذایی و کمبود زیرساخت‌های حمل ونقل٬ تولید و امکانات انبارداری وجود دارند. بر طبق گزارش GHI با عنوان قابلیت تولید کشاورزی جهان٬ در حدود 90 درصد از رشد جمعیت در 40 سال آینده در آفریقا و جنوب شرقی آسیا خواهد بود.

رئیس هیئت مدیره GHI افزود: "تأمین غذا در آینده به موفقیت پذیرش راه‌کارهایی که از افزایش کشاورزی پایدار و تولید بیشتر حمایت می‌کند٬ بستگی دارد؛ کشورهای جهان بایستی به صورت فعال روی تحقیقات کشاورزی سرمایه‌گذاری کرده٬ استفاده از فناوری‌های جدید را پذیرفته و تلاش کنند تا بخش خصوصی بتواند از کشاورزی و پیشرفت آن‌ها حمایت کند".

ایران نیز به دلیل افزایش جمعیت در آینده‌ای نزدیک با مشکلات بیشتری در زمینه تأمین غذا روبرو خواهد شد. این در حالیست که محققان ایرانی با استفاده از فناوری‌های جدید مانند بيوتكنولوژي، نانوتكنولوژي و به طور ويژه مهندسي ژنتيك به موفقیت‌های بسیاری در زمینه تولید مواد غذایی سالم و تکنولوژی افزایش عملکرد محصولات کشاورزی دست یافته‌اند. اما مخالفت‌های بی اساس برخی از مسئولان و مدیران میانی وزارت جهاد كشاورزي به ويژه در حوزه بيوتكنولوژي كشاورزي مردم ایران را از این امکانات بی‌بهره ساخته است.

مأخذ: http://www.globalharvestinitiative.org/index.php/2011/10/global-population-hits-7-billion-raising-urgency-of-addressing-hunger-and-food-security

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.