مهندسی سلول‌های بنیادین و مقابله با HIV در موش زنده

پیش از این پژوهشگران ثابت کرده بودند که سلول‌های بنیادین انسانی با استفاده از مهندسی ژنتیک می‌توانند به سلول‌های مقابله‌گر با HIV تبدیل شوند٬ تیمی از محققان UCLA اکنون ثابت کرده‌اند که این سلول‌ها می‌توانند…

پیش از این پژوهشگران ثابت کرده بودند که سلول‌های بنیادین انسانی با استفاده از مهندسی ژنتیک می‌توانند به سلول‌های مقابله‌گر با HIV تبدیل شوند٬ تیمی از محققان UCLA اکنون ثابت کرده‌اند که این سلول‌ها می‌توانند در عمل به سلول‌های آلوده به HIV در یک موجود زنده حمله کنند.

مطالعه‌ای که در 12 آپریل در مجله PLoS Pathogens منتشر شد برای اولین بار نشان می‌دهد که مهندسی سلول‌های بنیادی برای تشکیل سلول‌های ایمنی که HIV را هدف قرار می‌دهند در سرکوب ویروس در بافت زنده در یک مدل حیوانی موثر است.

استادیار رشته پزشکی در بخش هماتولوژی و انکولوژی دانشگاه UCLA دکتر Scott G.Kitchen گفت: "ما معتقد هستیم که این مطالعه زمینه را برای استفاده بالقوه از این نوع رویکرد مبارزه با عفونت HIV در افراد آلوده٬ به امید ریشه‌کن کردن ویروس از بدن٬ فراهم می‌سازد."

در این مطالعه محققان٬ سلول‌های بنیادین خون انسان را مهندسی کرده و مشخص کرده‌اند که می‌توانند سلول‌های T را به صورتی تغییر دهند که بتوانند به HIV در بافت‌هایی که ویروس‌ها تکثیر می‌شوند حمله کنند. آنها با استفاده از یک مدل جایگزین٬ Humanized Mouse (موشی که حامل ژن‌ها٬ سلول‌ها و بافت‌های انسانی است)٬ که در آن عفونت HIV دقیقا مشابه بیماری ایدز و پیشرفت آن در انسان‌ها است٬ این تحقیق را انجام دادند.

سیستم ایمنی انسان‌ها شامل انواع مختلفی از سلول‌ها است که یکی از این سلول‌های اختصاصی CD4 یا T-Cells هستند. ویروس HIV به این نوع از سلول‌‌ها حمله می‌کند و از این سلول‌ها برای تکثیر استفاده می‌کند. بنابراین ویروس HIV سیستم ایمنی را ضعیف کرده و افراد در مقابل بیماری‌ها و عفونت‌ها بسیار آسیب‌پذیر می‌شود.

در آزمایش‌هایی که بر روی اندام‌ها٬ پلاسما و خون موش دو و شش هفته بعد از بیان سلول‌های مهندسی شده انجام شده محققان دریافته‌اند که تعداد سلول‌های CD4 یا T-helper که در نتیجه عفونت HIV از بین می‌روند بیشتر شده است درحالیکه سطح HIV در خون کاهش می‌یابد. سول‌های CD4 گلبول‌های سفید خون هستند که جزء مهمی از سیستم ایمنی بوده و به از بین بردن عفونت‌ها کمک می‌کنند. این نتایج نشان می‌دهد که سلول‌های مهندسی شده توانایی بهبود و تبدیل به سلول‌های از بین برنده عفونت ناشی از HIV را دارند.

دانشمندان اکنون به دنبال ساخت رسپتورهای سلول T هستند که بتوانند قسمت‌های مختلف ویروس HIV را هدف قرار دهد.  

منبع:   http://www.sciencedaily.com/releases/2012/04/120412182253.htm    

ترجمه: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.