سخنان رهبري در سالگرد رحلت امام وظيفه بيوتكنولوژيست‌ها را سنگين‌تر مي‌كند.

تهيه و تنظيم: نغمه عبيري-
بر اساس گزارش مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران مهندس عباس رجايي با كسب اكثريت بالايي در كميسون كشاورزي، آب و منابع طبيعي بار ديگر براي رياست اين كميسيون انتخاب شد. مهندس رجايي كه نماينده مردم اراك در مجلس هفتم و هشتم نيز بوده است، همكاري نزديكي را با انجمن‌هاي علمي و …

بر اساس گزارش مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران مهندس عباس رجايي با كسب اكثريت بالايي در كميسون كشاورزي، آب و منابع طبيعي بار ديگر براي رياست اين كميسيون انتخاب شد. مهندس رجايي كه نماينده مردم اراك در مجلس هفتم و هشتم نيز بوده است، همكاري نزديكي را با انجمن‌هاي علمي و سازمان‌هاي مردم نهاد پايه‌گذاري كرده است كه به نظر مي‌رسد به تدريج به عنوان الگو مورد توجه ساير كميسيون‌ها نيز قرار مي‌گيرد. مهندس رجايي در همكاري نزديك با انجمن‌هاي علمي بيوتكنولوژي، ايمني زيستي و ژنتيك موفق به تصويب قانون ايمني زيستي شد. قانوني كه در عين جلب رضايت پژوهشگراني كه روزگاري از سوي مديران فناوري هراس به تمايل به بي‌قانوني متهم بودند، موجب خشم برخي از اين دست مديران را هم فراهم كرد و موجب شد تا اجراي آن در سه سال گذشته به محاق برود و كشور همچنان واردكننده محصولات تراريخته باقي بماند. انتخاب دوباره مهندس رجايي اين اميدواري را در انجمن‌هاي علمي به وجود آورده است كه اين نوع قوانين اجرايي شوند. اين اميدواري طي نامه تبريكي كه از سوي رئيس انجمن ايمني زيستي و بنيانگذار پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي كشورمان به مهندس عباس رجايي ارسال شده ديده مي‌شود. در نامه تبريك دكتر قره‌ياضي آمده است:
انتخاب دوباره شما در این مسئولیت امیدواری انجمن ایمنی زیستی را در به ثمر نشستن و اجرایی شدن قانون ایمنی زیستی و تحقق "تولید ملی" محصولات دانش بنیان و پاکیزه موسوم به تغیر شکل یافته ژنتیکی یا تراریخته در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به همین نام مزین شده است را افزایش می‌دهد؛ قانونی که به همت بلند شما و اعضای محترم کمیسیون کشاورزی سابق در سال 1388 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. متاسفانه این قانون از زمان تصویب آن توسط برخی مدیران میانی فناوری هراس در وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امورخارجه و سازمان حفاظت محیط زیست به طور کامل بایکوت شده و اززمان تصویب این قانون تا کنون تولیدگران ملی و پژوهشگران (این سرمایه‌های ملی شایسته حمایت) با سرگردانی بیشتری از سوی دستگاه‌های اجرایی مواجهند و این در حالی است که بنا بر اعلام رسمی عالی‌ترین مقامات کشور (نظیر جناب آقای مهندس محمدی زاده، رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست) طی همین مدت راه واردات محصولات تغییر یافته ژنتیکی یا تراریخته باز بوده و براساس مطالعات کارشناسی این انجمن سالیانه بین سه تا 5 میلیارد دلار از این نوع محصولات (به طور عمده از آرژانتین، برزیل و کانادا) وارد کشور شده است.
امروز استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی و مهندسی ژنتیک یک گزینه نیست بلکه یک الزام مطلوب است. الزامی که باید با گشاده رویی و نشاط به استقبال آن رفت. در حال حاضر بیش از 160 میلیون هکتار از اراضی جهان در اروپا، آمریکا و سراسر جهان به کشت این نوع محصولات اختصاص دارد. امروزه دیگر نمی‌توان محصول سویایی را در بازار تجارت جهانی سراغ گرفت که تراریخته نباشد. بنا براین برای کشوری مانند ایران که از نظر روغن نباتی خوراکی و کنجاله سویا و دانه ذرت (برای خوراک دام) تا بیش از 90 درصد به خارج از کشور وابسته است، سخن از انتخاب گزینه‌های احساسی و غیر علمی مانند کشاورزی ارگانیک و عاری از تراریخته یا از روی  نادانایی و سادگی است یا از روی دشمنی با تعالی علمی و اقتصادی کشور. انجمن‌های علمی ذیربط گزینه اخیر را در بین برخی از مدیران میانی فناوری هراس منتفی نمی‌دانند و آمادگی خود را برای روشن شدن موضوع اعلام داشته و می‌دارند.
به هر تقدیر سخنان رهبر معظم انقلاب در سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در مورد پیشرفت علمی کشور و رشدی که کشورمان در حوزه زیست فناوری داشته است مسئولیت ما را در بخش کشاورزی دو چندان می کند تا آنچه را که پژوهشگران سخت کوش ما در عرصه تولید علم تقدیم جامعه کرده و موجب رضایت خاطر رهبری را فراهم کرده‌اند در عرصه تولید نیز به دست مصرف کنندگان برسد و موجب رشد و شکوفایی اقتصادی بشود و کشور را از بلیه واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی برهاند.
تهيه و تنظيم: نغمه عبيري
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.