رئیس انستیتو پاستور ایران در گفت و گو با فارس خبر داد: تولید انبوه واکسن آنفلوانزا از سال آینده در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: تولید آزمایشی واکسن آنفلوانزا امسال به اتمام می‌رسد و از سال آینده با تولید یک میلیون دوز به تولید انبوه می‌رسیم اما شیوه تخم‌مرغی فعلی جوابگوی نیاز کشور نیست و در آینده نزدیک به سمت تولید این واکسن به شیوه نوترکیب (استفاده از مهندسي ژنتيك) می‌رویم.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: تولید آزمایشی واکسن آنفلوانزا امسال به اتمام می‌رسد و از سال آینده با تولید یک میلیون دوز به تولید انبوه می‌رسیم اما شیوه تخم‌مرغی فعلی جوابگوی نیاز کشور نیست و در آینده نزدیک به سمت تولید این واکسن به شیوه نوترکیب (استفاده از مهندسي ژنتيك) می‌رویم.
مصطفی قانعی، معاون وزیر بهداشت در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، درباره پیشرفت پروژه تولید واکسن آنفلوانزا در کشور افزود: این پروژه بین 70 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تمام تجهیزات تولید این واکسن وارد شده است و امسال تولید آزمایشی این واکسن را به طور کامل در کشور خواهیم داشت.
وی ادامه داد: تولید انبوه واکسن آنفلوانزا نیز تا شهریور سال آینده کامل می‌شود و نیاز کشور را بر اساس اعلام نیاز معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تأمین خواهیم کرد.
معاون امور تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر سالانه حدود یک میلیون دوز واکسن آنفلوانزای فصلی به کشور وارد می‌کنیم که با راه‌اندازی خط تولید این واکسن در سال آینده این نیاز را در داخل برآورده می‌کنیم و دیگر نیازی به واردات واکسن آنفلوانزا از خارج نخواهیم داشت.
قانعی در پاسخ به این پرسش که آیا این واکسن قابلیت صادرات هم خواهد داشت،توضیح داد:‌ نیاز به مصرف داخلی واکسن آنفلوانزا در کشور خیلی بالاست و سال به سال هم باید بیشتر شود، الان میزان پوشش تزریق واکسن آنفلوانزای سالانه در کشور کم است و باید هر سال بین 10 درصد تا یک پنجم جمعیت کشور این واکسن را دریافت کنند.
وی ادامه داد: به این ترتیب سالانه به حداقل حدود 7 میلیون دوز واکسن آنفلوانزا در کشور نیاز داریم و باید بتوانیم در سال‌های بعد با اصلاح شیوه تولید میزان تولید واکسن آنفلوانزا را در کشور بیشتر کنیم، البته ظرفیت ایجاد شده فعلی حداکثر می‌تواند در بهترین شرایط تا 4 میلیون دوز در سال را پاسخ دهد.
رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به این پرسش که برای جبران این فاصله از بخش خصوصی کمک می‌گیرید؟ گفت: نه باید شیوه تولید را عوض کنیم، تا علاوه بر تأمین کل نیاز کشور قابلیت صادرات به کشورهای دیگر هم داشته باشد.
وی افزود: شیوه فعلی تولید واکسن آنفلوانزا در کشور شیوه تخم مرغی است که محدودیت دارد البته 70 تا 80 درصد واکسن آ‌نفلوانزا در دنیا هنوز به این روش تولید می‌شود اما طی 10 سال آینده شیوه تولید واکسن آ‌نفلوانزا در دنیا عوض می‌شود.
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که شیوه جدید چیست گفت: شیوه تولید نوترکیب (مهندسي ژنتيك) است، که دیگر نیازی به تخم مرغ ندارد به خصوص اینکه ما الان برای تولید واکسن آنفلوانزا به واردات تخم مرغ آن از خارج نیاز داریم به همین علت باید کاری کنیم که در هیچ بخشی از تولید واکسن نیازی به واردات نداشته باشیم.
قانعی ادامه داد: ‌کلاً تولید واکسن در دنیا یک کار همگانی نیست؛ علت آن هم این است که واکسن نسبت به دارو قیمت بالایی ندارد بنابراین کمپانی‌های دارویی ترجیح می‌دهند بیشتر به سراغ تولید دارو بروند تا واکسن؛ به خصوص اینکه سازمان بهداشت جهانی نیز همواره تلاش می‌کند تا قیمت واکسن در دنیا پایین نگه داشته شود تا افراد بیشتری در دنیا به آن دسترسی داشته باشند به همین علت تولید کنندگان محدودی در دنیا وارد این عرصه شده‌اند و خیلی از شرکت‌های دارویی اصلاً وارد حوزه تولید واکسن نمی‌شوند.

منبع: خبرگزاری فارس- چهارشنبه 31 خرداد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.