صدور مجوز ورود سویای “دو بار تراریخته” به اروپا

ترجمه و تنظیم: نغمه عبیری-
در حالی که فناوری‌هراسان و دانایی ستیزان داخلی همچنان بر طبل مخالفت با کشت و توسعه مهندسی ژنتیک در ایران می‌کوبند و مستند مخالفتشان در معدود مواردی که خود را برای این مخالفت پاسخگو می‌یابند …

در حالی که فناوری‌هراسان و دانایی ستیزان داخلی همچنان بر طبل مخالفت با کشت و توسعه مهندسی ژنتیک در ایران می‌کوبند و مستند مخالفتشان در معدود مواردی که خود را برای این مخالفت پاسخگو می‌یابند، ادعای دروغین "مخالفت کشورهای اروپایی با مصرف محصولات تراریخته به ویژه برای انسان" را عنوان می‌کنند، اتحادیه اروپایی مجوز ورود و مصرف انسانی سویاهایی را تصویب کرده‌اند که بیش از یک بار تراریخته شده‌اند و دارای دو تراژن یا بیشتر هستند.
به گزارش شبکه بیوتکنولوژی اروپا٬ کمیسیون اروپا واردات سویای مونسانتو را که حاوی بیش از یک ژن برای مقاومت به حشره‌کش‌ و تحمل علف‌کش‌ است را تصویب کرد.
تنها چند روز پیش٬ بعد از آنکه اداره ایمنی غذایی اروپا (EFSA) کشت سویای تغییر یافته ژنتیک (تراریخته) را در خاک اروپا تصویب کرد٬ کمیسیون اروپا در مورد تصویب واردات نوع دیگری از سویای تراریخته نیز به توافق رسیدند.
در 27 ژوئن کمیسیون اروپا سویای تراریخته شرکت مونسانتو موسوم به Intacta RR2 Pro را برای واردات به اتحادیه اروپا تصویب کرد. این گیاهان سویا حامل ترکیبی از ساختارهای ژنی هستند که صفت تحمل به علف‌کش و مقاومت در برابر حشرات را به گیاه انتقال می‌دهند. مخصوصا سویای Intacta ترکیبی از سویاهای MON87701 و MON89788 است که به ترتیب پروتئین Bt برای ایجاد مقاومت به حشره‌کش و مقاومت به علف‌کش گلایفوسیت را موجب می‌شوند. این اولین باری است که در اتحادیه اروپا سویای تراریخته با بیش از یک ژن برای استفاده در غذا مورد تصویب قرار گرفته است.
در ششم جولای انجمن بذر و نهال برزیل (ABRASEM) بیانیه‌ای را با عنوان "جشن گشایش درهای جدید به انواع بذور تولید شده با فناوری پیشرفته" صادر کرد.
گفتنی است برزیل ذی نفع اصلی مصوبه کشت وبرداشت سویای مونسانتو و اروپا دومین بازار مهم صادرات سویای برزیل است.
ترجمه و تنظیم: نغمه عبیری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.