آینده به کشورهایی تعلق خواهد داشت که غذا دارند نه آن‌هایی که اسلحه دارند

تهیه و تنظیم: مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران-
دوازدهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات کشور از صبح امروز در سالن دکتر جاسبی دانشگاه آزاد اسلامی کرج آغاز به کار کرد. این همایش که از سوی انجمن علوم زراعت و اصلاح تباتات و با همکاری انجمن‌های علمی و مراکز پژوهشی و …

دوازدهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات کشور از صبح امروز در سالن دکتر جاسبی دانشگاه آزاد اسلامی کرج آغاز به کار کرد. این همایش که از سوی انجمن علوم زراعت و اصلاح تباتات و با همکاری انجمن‌های علمی و مراکز پژوهشی و دانشگاهی برگزار می‌شود مورد استقبال بیش از 1500 نفر از جامعه علمی کشور و دانشجویان و اساتید قرار گرفته است.

همایش با سخنرانی دکتر رامین حاجی‌خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، دکتر مظاهری رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات، دکتر مسعود اصفهانی دبیر علمی و دکتر وزان دبیر اجرایی کنگره به طور رسمی آغاز به کار کرد.

دکتر داریوش مظاهری رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات کشور در سخنرانی افتتاحیه خود با اشاره به روند رو به افزایش جمعیت جهان و محدودیت منابع، گفت: "آینده به کشورهایی تعلق خواهد داشت که غذا دارند نه آن‌هایی که اسلحه دارند". وی افزود: بسیاری از کشورهای پیشرفته به این موضوع پی برده و بیشتر یارانه‌ها را به بخش کشاورزی و در جهت تولید، نه مصرف اختصاص می‌دهند. در این کشورها درصد قابل توجهی از بودجه و اعتبارات را صرف فعالیت‌های زیربنایی مانند ایجاد شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی تسطیح زمین‌ها، یکپارچه‌سازی زمین‌ها و غیره می‌کنند".

این استاد با سابقه زراعت کشور که توانسته است در دوره مدیریت خود انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات را که بزرگترین انجمن علمی حوزه کشاورزی کشور است به جایگاه رتبه اول انجمن‌های علمی شاخه کشاورزی برساند و مورد تقدیر وزارت علم و تحقیقات و فناوری برسد تامین نیازهای محصولات اساسی با تکیه بر واردات را به مصلحت کشور ندانست و گفت: "باید با اتخاذ سیاست‌های راهبردی مناسب به عرضه‌ی محصولات با تکیه بر تولیدات داخلی، امنیت غذایی جامعه را تضمین کرد".وی راهکارهای برون رفت از چالش‌ها و دستیابی به وضعیت مطلوب کشاورزی و به ویژه زراعت و اصلاح نباتات کشور را که به گفته او با نظرخواهی از حدود 40 نفر از اندیشمندان برجسته عضو انجمن مشخص شده است را در 18 بند زیر پیشنهاد کرده و اظهار امیدواری کرد که این پیشنهادها مورد توجه مسئولین محترم اجرایی بخصوص مسئولین وزارت جهاد کشاورزی که جای بسیاری از آن‌ها در این‌گونه مجالس علمی خالی است قرار گیرد.

1- تدوین سیاست‌کذاری‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند مدت همراه با برنامه‌های زمانبندی شده مدون برای فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی، ترویجی و اجرایی متناسب با نیازهای واقعی.

2- اصلاح محتوای برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها و توجه ویژه به آموزش عملی، به‌نحوی که فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های کشاورزی در مقاطع مختلف از مهارت‌های لازم برای مدیریت واحدهای تولیدی برخوردار باشد. انجمن آمادگی خود را برای همکاری در این راستا اعلام می‌دارد.

3- جلوگیری از تدریس استادان در دانشگاه‌های مختلف و موظف کردن آن‌ها در اشتغال در یک دانشگاه و لغو آئین نامه آفت بزرگ دانشگاه به نام حق التدریس مازاد و موظف که باعث شده استادان دروس خارج از تخصص خود را تدریس کنند. انجمن می‌تواند در این راستا نیز راهکارهای عملی ارائه کند.

4- برنامه‌ریزی در دانشگاه‌ها به‌منظور تربیت پژوهشگر. هم‌اکنون برنامه‌ریزی به نحوی است که دانشگاه‌ها تنها مدرس تربیت می‌کنند نه محقق. این انجمن در این مورد نیز آمادگی خود را برای تربیت پژوهشگر در رشته‌های زراعت، اصلاح گیاهان، بیوتکنولوژی، اکولوژی و فیزیولوژی زراعی، علف‌های هرز و گیاهانی مانند دانه‌های روغنی، غلات، حبوبات و علوفه اعلام می‌دارد.

5- خودداری از اجرای هر کونه فعالیت توسعه‌ای و اجرائی بدون پشتوانه پژوهشی.

6- افزایش سهم اعتبارات بخش پژوهش از تولید ناخالص ملی و توجه ویژه به افزایش اعتبارات پژوهش‌های کاربردی.

7- جدی گرفتن تغییرات اقلیم و به حداقل رساندن آثار سوء آن بر منابع تولید.

8- تدوین و اجرای برنامه‌های زمان‌بندی شده در مورد مدیریت خشکی و خشکسالی، شورشدن زمین‌ها و آب آبیاری، کویر زایی و بیابانی‌شدن و پدیده گرد و غبار

9- جهت دادن یارانه‌ها به فعالیت‌های زیربنائی و تولیدی، به‌جای پرداخت نقدی به کشاورزان

10- اولویت دادن به گسترش صنایع مرتبط با کشاورزی.

11- تشویق و تضمین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش، آموزش و ترویج. کاهش بهره دام‌های کشاورزی و معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی و فعالیت‌های زیربنایی

12- الزام واحدهای تولیدی با به‌کارگیری متخصص کشاورزی مرتبط با تولید.

13-تشویق سرمایه‌گذاری در جهت ارائه خدمات ماشینی به واخدهای کوچک تولیدی که توان خرید ماشین و ادوات کشاورزی مورد نیاز را ندارند.

14- تعریف و وضع تعرفه‌های واردات محصولات کشاورزی بطوری که تولیدات کشاورزی در کشور مزیت بازرگانی داشته باشد. در سال‌های اخیر تعرفه‌های پائین واردات باعث غلبه محصولات وارداتی شده که تولید کننده داخلی صرر کرده و گاهی از هستی ساقط شده است.

15- از بین بردن واسطه و دلال‌های محصولات کشاورزی که موجب خسارت به تولید کننده و مصرف کننده می‌شوند.

16- یکسان سازی قوانین، آئین‌نامه‌ها و مقررات ارتقاء و مزایای اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و برطرف کردن تبعیض‌های موجود.

17- گسترش و تسهیل ارتباطات علمی بین‌المللی برای همکاری علمی و پژوهشی مشترک با موسسات پیشرفته بین‌المللی که این امر امروز به حداقل رسیده است.

18- سرانجام تعریف حرفه کشاورزی. شاید تنها حرفه‌ای است که در ایران تعریف نشده و هنوز مشخص نیست که چه کسی اجازه دارد به این حرفه اشتغال ورزد.

تهیه و تنظیم: مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.