جهان در حال مذاکره در مورد مهندسی ژنتیک کشاورزی، ایران در خواب!

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، سومین روز از ششمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا در حالی تا پاسی از نیمه شب در سالن‌های مجلل، وسیع و مجهز حیدرآباد هندوستان ادامه یافت که صندلی خالی ایران که عنوان جمهوری اسلامی ایران بر روی آن حک شده است آزاد دهنده و تاسف آور می‌نمود.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، سومین روز از ششمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا در حالی تا پاسی از نیمه شب در سالن‌های مجلل، وسیع و مجهز حیدرآباد هندوستان ادامه یافت که صندلی خالی ایران که عنوان جمهوری اسلامی ایران بر روی آن حک شده است آزاد دهنده و تاسف آور می‌نمود.
شرکت کنندگان در این اجلاس در مورد ورود "راهنمای آنالیز احتمال خطر" به فاز آزمایشی توسط کشورهایی که این آنالیز را انجام می‌دهند و بهبود دوباره آن جهت تصویب نهایی در هفتمین اجلاس پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا در سال 2014 به توافق نهایی دست یافتند. این راهنما که در حال حاضر 64 صفحه است شامل نکات مهمی است که اجرای آن را برای کشوری مثل ایران بسیار مشکل می‌کند. یادآوری این نکته ضروری است که در حال حاضر با وجود تکلیف قانون ایمنی زیستی مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر فراهم کردن تمهیدات لازم برای کشت و توسعه تولید و مصرف محصولات تراریخته، مدیران میانی کشور در معاونت علم و فناوری رئیس جمهور، سازمان حفاظت از محیط زیست و حراست وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امورخارجه با بهره‌گیری از اشتغالات کثیر مدیریت ارشد اجرایی مانع از تصویب رهاسازی هر نوع محصول تراریخته شده و حتی متقاضایان نمی‌دانند تقاضای بررسی آنالیز احتمال خطر انجام شده را به کجا و به چه مرجعی تحویل دهند. این امر موجب شده تا کشور ایران در زمینه مهندسی ژنتیک کشاورزی از جهان و حتی کشورهای خرد و عقب مانده‌ای نظیر میانمار و اوگاندا عقب بماند. اکنون و در غیاب ایران در این اجلاس راهنماهایی تدوین می‌شود که بار دیگر ‌می‌تواند به عنوان مستمسکی برای بازدارندگی از سوی دانایی ستیزان و فناوری‌هراسان برای جلوگیری از رشد اقتصادی کشور با بهره‌گیری از مهندسی ژنتیک مورد استفاده قرار گیرد.

از دیگر مصوبات اجلاس پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا تشکیل دو گروه تخصصی در مورد ادامه کار برروی راهنمای آنالیز احتمال خطر و تهیه جزوه آموزشی در این مورد است که برای چهار سال اعتبار دارد و به دلیل غیبت اندوهناک ایران در این اجلاس سرنوشت ساز در هیچکدام از آنها نماینده‌ای از سوی ایران حضور ندارد. متاسفانه مدیریت ارشد اجرایی کشور یا توان درک رابطه اینگونه تصمیمات با گرانی مواد غذایی و تامین امنیت غذایی و حفاظت از محیط زیست را ندارد و یا وقت رسیدن به این امور (به زعم آنها جزئی) را ندارند و مایلند با فرافکنی مسئولیت هر نوع ناکارآمدی و زوال را بر عهده دیگران بیندازند.
کشور ایران با واردات سالیانه بیش از سه میلیارد دلار ذرت و دانه‌های روغنی و خوراک دام تراریخته در صدر واردکنندگان محصولات تراریخته در منطقه قرار دارد. اتکا به واردات محصولات تراریخته در عین مخالفت با تولید داخلی آن در دوره ریاست جمهوری دکتر محمود احمدی نژاد موجب آسیب‌پذیری ایران در مورد محصولات استراتژیکی مانند گوشت مرغ و روغن خوراکی شده‌ است. مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران ضمن تاکید بر وجود توانایی وسیع برای حل معضلاتی نظیر تامین خوراک دام در میان مدت پیشنهاد تشکیل پرونده و رسیدگی فوری در مورد اقدامات مدیران میانی مرتبط با عقب ماندگی کشور در حوزه مهندسی ژنتیک کشاورزی و مسئولین عدم اجرای قانون ملی ایمنی زیستی را دارد.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.