بازگرداندن باروری مردان با استفاده ازسلول‌های بنیادی اسپرم

پایگاه اطلاع‌رسانی سلول‌های بنیادی ایران- مردانی که توانایی تولید اسپرم خود را بعد از شیمی درمانی از دست داده‌اند ممکن است یک روز قادر به بدست آوردن مجدد باروری خود باشند. چرا که برای اولین بار ناباروری در میمون‌های نر با استفاده از تزریق سلول‌های بنیادی درمان شده است.

مردانی که توانایی تولید اسپرم خود را بعد از شیمی درمانی از دست داده‌اند ممکن است یک روز قادر به بدست آوردن مجدد باروری خود باشند. چرا که برای اولین بار ناباروری در میمون‌های نر با استفاده از تزریق سلول‌های بنیادی درمان شده است.
به گزارش بنیان به نقل ازnewscientist، داروهای ضد سرطان اغلب سلول‌های سرطانی را که به سرعت در حال تقسیم هستند، تخریب می‌کنند.
متاسفانه، این داروها می‌توانند دیگر سلول هایی را که به سرعت درحال تقسیم هستند نیز از جمله آنهایی که اسپرم تولید می‌کنند، از بین ببرند. برخی از مردان گزینه منجمد کردن نمونه اسپرم قبل از درمان را انتخاب می‌کنند تا بتوانند آنها را برای تلقیح مصنوعی درآینده استفاده کنند، اما این گزینه برای پسرانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند، گزینه مناسبی نیست. دکتر کیل اورویگ از دانشگاه پتزبورگ پنسیلوانیا می‌گوید: "با وجودیکه پسرها سلول‌های اسپرم ندارد، اما دارای سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونی هستند که در نهایت اسپرم تولید خواهند کرد."
برای بررسی اینکه آیا این سلول‌های بنیادی می‌توانند برای بازگرداندن باروری مورد استفاده قرار گیرند، دکتر اورویگو تیم او نمونه‌ای از سلول‌های بافت بیضه میمون‌های نر نابالغ و بالغ را جدا کرده و فریز کردند. سپس تولید اسپرم این میمون‌ها توسط عوامل شیمی درمانی مهار شد. چند ماه بعد، محققان، سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونی هر میمون را به بیضه‌های آنها برگرداندند. روند تولید اسپرم در9 تا از 12میمون بالغ و درسه تا از پنج میمون نابالغ مجددا برقرارشد. اسپرم به دست آمده برای بارور کردن تخمک‌ها و تولید جنین‌های سالم به کار رفت.
دکتر ریجو پرا٬ رئیس دانشگاه استنفورد که در این مطالعه نقشی نداشته است می‌گوید:" من فکر می‌کنم این بهترین گزینه‌ای است که ما تا کنون داشته‌ایم. من می‌دانم که افراد بسیاری به این گزینه فکر کرده‌اند، اما هیچ کدام تا به حال موفق به انجام این کار در یک کارآزمایی بالینی با یک گونه از نظر ژنتیکی شبیه به انسان نشده اند. "
دکتر اورویگ می‌گوید: "برخی از نگرانی‌هایی که وجود دارد این است که پیوند این سلول‌های بنیادی می‌تواند سلول‌های سرطانی را مجددا فعال کند. با این حال، مراکزی در ایالات متحده و اروپا وجود دارد که در حال حاضر بافت بیضه پسران را به امید انجام سلول درمانی در آینده ذخیره می‌کنند. در خوشبینانه‌ترین سناریو، تحقیقات ما نشان می‌دهد که یک مرد می‌تواند با پیوند سلول‌های بنیادی خود، فرصت داشتن فرزند از طریق مقاربت طبیعی را به دست آورد. او می‌افزاید که این روش برای درمان بالینی هنوز آماده نشده است، اما گام رو به جلو مهمی است ".

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی سلول‌های بنیادی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.