عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در نشست مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی: آیا رهبر معظم انقلاب، هیئت وزیران یا نهادهای سیاست‌گزار استفاده از مهندسی ژنتیک و محصولات تراريخته را نهی کرده‌اند؟

تهيه و تنظيم: زهرا كهريزي-
خانم عمرانی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي و نماينده ناظر مجلس در شوراي ملي ايمني زيستي كه به دعوت انجمن ايمني زيستي ایران در نشست تخصصي “مهندسي ژنتيك در ايران و ژاپن” سخن مي‌گفت، کشاورزی را به عنوان یکی از علوم مهم و از ارکان علم اقتصاد و تامین کننده امنیت غذایی و به دنبال آن تامین امنیت ملی معرفی کرد. وی با تاکید بر …

خانم عمرانی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي و نماينده ناظر مجلس در شوراي ملي ايمني زيستي كه به دعوت انجمن ايمني زيستي ایران در نشست تخصصي "مهندسي ژنتيك در ايران و ژاپن" سخن مي‌گفت، کشاورزی را به عنوان یکی از علوم مهم و از ارکان علم اقتصاد و تامین کننده امنیت غذایی و به دنبال آن تامین امنیت ملی معرفی کرد. وی با تاکید بر توسعه علم مهندسی ژنتیک و تحولات عظیم صورت گرفته در این زمینه افزود با توجه به کشت بیش از 160 میلیون هکتار از اراضی جهان با محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک سود 13 میلیارد دلاری نصیب این کشورها شده است.
خانم عمرانی نماینده مردم شهرستان سمیرم در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال‌ها که اکنون جایگاه ایران اسلامی ما در این زمینه کجاست؟ چه سهمی از محصولات ما تراریخته است و چه سهمی از واردات ما تراریخته‌اند؟ افزود: آیا دانشمندان ما قادر به تولید محصولات تراریخته نیستند؟ آیا کشاورزان ما توانایی کشت این محصولات را ندارند؟ آیا رهبر معظم انقلاب، هیئت وزیران یا نهادهای سیاست‌گزاری از استفاده از این فناوری نهی کرده‌اند؟ آیا قوانین بازدارنده در این زمینه وجود دارد؟
عضو شورای ملی ایمنی زیستی مجلس پاسخ این سوال‌ها را روشن دانست و گفت: تاسیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک در صدر انقلاب، تاسیس پژوهشگاه رویان در دوران ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب و پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در سال 1378 نشان از عظم ملی برای توسعه بیوتکنولوژی با رعایت اخلاق علمی دارد.
وی با تاکید این مطلب که هیچ قانون خاصی برای جلوگیری از استفاده از این فناوری در کشور ما وجود ندارد، افزود براساس اسناد غیر قابل تردید دانشمندان ایرانی از نظر تحقیق و تولید محصولات تراریخته در مرحله آزمایشگاه و گلخانه و حتی در مورد برنج تراریخته برای اولین بار در جهان موفق به تولید این محصول شده‌اند، ولی از نظر تولید ملي محصولات تراريخته كشورمان در جایگاه صفر قرار دارد.
خانم عمرانی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این نشست، انجمن‌های علمی بخصوص انجمن ایمنی زیستی و انجمن بیوتکنولوژی را به جد پیگیر توسعه علم در کشورمعرفی کرد.
در ادامه وی با مروری بر اسناد بالادستی نظام افزود رهبر معظم انقلاب که از جایگاه رفیعی برخوردار هستند موکدا بر علم‌آموزی و استفاده از فناوری‌های نو تاکید فرموده‌اند. در سند چشم انداز 20 ساله نظام، ایران به عنوان یک کشور توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فن‌آوری در سطح منطقه دیده شده شده است.
خانم عمرانی بر اساس مواد مختلف برنامه چهارم توسعه مواضع رهبری، مجلس و دولت را در زمینه استفاده از مهندسی ژنتیک روشن دانست و گفت باید دست به دست هم دهیم و آیین نامه اجرایی قانون ملی ایمنی زیستی را به تصویب برسانیم.
يكي از حاضرين در اين نشست تخصصي سوال كرد: "اكنون سوال اصلي اين است كه وقتي دانشمندان ما توان توليد اين محصولات را دارند و رهبر معظم انقلاب و مسئولين و نمايندگان مجلس و قانون حمايت كننده هم وجود دارد پس چه كسي مانع توليد اين محصولات و موجب عقب ماندگي كشور در اين زمينه است؟"
دكتر قره‌ياضي رئيس انجمن ايمني زيستي كشور در پاسخ گفت: "مديران مياني دانايي ستيز و فناوري هراس. همانهايي كه وقتي پس از 7 سال عقب نگه داشتن كشور در بيوتكنولوژي كشاورزي توسط وزير محترم كشاورزي بر كنار مي‌شود خانم سلطانخواه او را به معاونت خود بر مي‌گزيند!"
دكتر قره‌ياضي در توضيح بيشتر پاسخ خود گفت: "بر اساس گزارش يك طرح پژوهشي كه به تصويب معاونت علم و فناوري رئيس جمهور رسيده و توسط خود خانم سلطانخواه هم رونمايي شده است، علت عقب ماندگي كشور در حوزه مهندسي ژنتيك در كشاورزي به اجماع مناسب متخصصين ناشايسته سالاري و ضعف مديريت بيوتكنولوژي به طور عام و مديريت بيوتكنولوژي كشاورزي به طور خاص بوده است. اما همين خانم دكتر سلطانخواه كه اين گزارش را تصويب مي‌كند بلافاصله بعد از بركناري اين مدير بيوتكنولوژي كشاورزي وي را به معاونت خود بر مي‌گزيند تا شاخصي براي تعهد خود بر اجراي يافته‌هاي پژوهشي باشد!"
 تهيه و تنظيم: زهرا كهريزي
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.