مسائل حوزه زیست فناوری کشاورزی کشور، ریشه در مشکلات مدیریتی دارد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت توجه ویژه به فناوری‌های نوین از جمله زیست فناوری از رسانه‌ها درخواست کرد اجرای مصوبات و رفع موانع پیشرفت این حوزه را که عمدتا ریشه در مسائل مدیریتی دارد، پیگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت توجه ویژه به فناوری‌های نوین از جمله زیست فناوری از رسانه‌ها درخواست کرد اجرای مصوبات و رفع موانع پیشرفت این حوزه را که عمدتا ریشه در مسائل مدیریتی دارد، پیگیری کنند.

دکتر بهزاد قره‌یاضی که در جمع اساتید، پژوهشگران و دانشجویان شرکت کننده در نشست تخصصی مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی ایران و ژاپن سخن می‌گفت، رهنمودهای مقام معظم رهبری و همچنین مصوبات قانونی در زمینه توسعه فناوری‌های پیشرفته از جمله استفاده از دانش مهندسی ژنتیک و فناوری محصولات تراریخته را یادآور شد و با اشاره به مسوولیت رسانه‌ها در پیگیری میزان اجرایی شدن آنها از سوی مدیران و مسوولان مربوطه اظهار داشت: به رغم وجود مصوبات قانونی از جمله قانون ملی ایمنی زیستی که بر بهره‌مندی از فناوری تولید محصولات تراریخته تاکید دارد با تخطی برخی مدیران از اجرای قانون، بهره‌گیری و توسعه این فناوری‌ها در کشور با مشکلات جدی مواجه شده است.

وی با استناد به اظهارات پرفسور واتانابه استاد دانشگاه تسوکوبا در این نشست اظهار داشت: به گفته این استاد ژاپنی که از دست‌اندرکاران حوزه ایمنی زیستی در آن کشور هم هست در مورد اغلب محصولات کشاورزی مصرفی آنها عمدتا از نمونه‌های تراریخته استفاده می‌شود و این کشور که قطعا در زمره پنج کشور اول دنیا از لحاظ استانداردهای ایمنی و سلامت غذاست بیشترین مجوز تولید و واردات و مصرف محصولات تراریخته را صادر کرده است.

قره‌یاضی تصریح کرد: طی 16 سال مصرف محصولات تراریخته در ژاپن حتی یک گزارش مبنی بر بروز عوارض احتمالی ناشی از مصرف محصولات تراریخته تجاری سازی شده در ژاپن مطرح نشده است. در حالی که ژاپنی‌ها سالهاست به نحوی فزاینده از منافع مصرف تراریخته‌ها بهره‌مند می‌شوند، متاسفانه کشور ما به دلیل فناوری هراسی برخی مدیران که با کاربرد این فناوری پیشرفته در کشور مخالفند از منافع بهره‌مندی اصولی از زیست فناوری کشاورزی محروم شده است.

رییس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران با اشاره به حجم انبوه واردات محصولات تراریخته به کشور به رغم جلوگیری از کشت این محصولات توسط کشاورزان ایرانی اظهار داشت: این چه تدبیری است که از یک سو مضرات قطعی استمرار واردات بی‌ضابطه محصولات تراریخته گریبان‌گیر ماست و از سوی دیگر بر طبل مخالفت با تولید داخلی این محصولات کوبیده می‌شود؟ آیا می‌توان با این استدلال بی‌اساس که مصرف محصولات تراریخته ممکن است در درازمدت عوارض داشته باشد کشور را از این فناوری ضروری محروم کرد؟

وی گفت: صرف نظر از مبنای غیر علمی مخالفت‌ها از لحاظ حقوقی نیز با توجه به قوانین و مصوبات متعدد در این زمینه بهره‌گیری از این فناوری در کشور لازم‌الاجراست.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران در ادامه با اشاره به انتقاد برخی مخالفان توسعه مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته که می‌گویند همه بیوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک نیست و مشکلات این بخش را نباید به کل زیست فناوری کشور نسبت دارد، اظهار داشت: از این مطلب چنان بر می‌آید که گویا در همه زمینه‌ها غیر از مهندسی ژنتیک پیش رفته‌ایم و این مشکلات مختص مهندسی ژنتیک است حال آن که متاسفانه در زمینه‌های مختلف دیگر از قبیل حفظ تنوع زیستی، کشت بافت و هم وضع چندان مطلوبی نداریم.

وی با ابراز این عقیده که ستاد توسعه زیست فناوری از انجمن‌های تخصصی این حوزه کمترین حمایتی نمی‌کند و در زمینه ترویج این فناوری و مقابله با فیلم‌ها و مطالب فناوری هراسانه نیز که از وظایف ستاد است اقدام چندانی صورت نمی‌دهد، اظهار داشت: در نتیجه این قبیل مشکلات است که لااقل در تولید محصولات تراریخته، امکان دستیابی به جایگاه اول منطقه برای کشور فراهم نشده چرا که در حال حاضر در پاکستان سه میلیون هکتار از اراضی به کشت محصولات تراریخته اختصاص دارد در حالی که اگر کشت پنبه تراریخته هم در ایران شروع شود، سطح زیر کشت این محصول تنها حدود 100 هزار هکتار است که در صورت استفاده ازفناوری تراریخته نهایتا تا 500 هکتار قابل افزایش است.

قره‌یاضی در عین حال خاطرنشان کرد: با کشت پنبه تراریخته مقاوم به آفت، می‌توان کشت این محصول استراتژیک را در سیستان و بلوچستان نیز پی گرفت که می‌تواند در رونق کشاورزی و اقتصادی هر چه بیشتر منطقه موثر باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.