مثلث مقابله با تولید محصولات تراریخته و استمرار واردات سموم و کود چینی غیر مجاز و سرطانزا

تهیه و تنظیم: مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران/ لیلا سرمدی-
یکی از دغدغه‌های بخش کشاورزی، ورود سموم و کودهای غیر مجاز از طریق مرزها به صورت غیر قانونی است. به گزارش مهر، برخی از سمومی که کشاورزان اقدام به خریداری می‌کنند غیر مجاز هستند و اثرگذاری کمتری دارند. با وجود نارضایتی کشاورزان، به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی و …

یکی از دغدغه­های بخش کشاورزی، ورود سموم و کودهای غیر مجاز از طریق مرزها به صورت غیر قانونی است. به گزارش مهر، برخی از سمومی که کشاورزان اقدام به خریداری می‌کنند غیر مجاز هستند و اثرگذاری کمتری دارند. با وجود نارضایتی کشاورزان، به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مربوطه به عنوان متولی بخش کشاورزی هنوز اقدام جدی در این رابطه انجام نداده است. البته وزارت بهداشت نیز می‌تواند با بررسی بیماری‌های ناشی از این سموم به جلوگیری از مشکلات بیشتر کمک کند. پخش سموم در محیط باعث می‌شود تا حیات طبیعی نیز به خطر بیفتد. بنابراین، این مسئله باید هر چه سریعتر از طرف دستگاه‌های مسئول با جدیت پیگیری شود. برخی مسئولین سازمان‌های محیط زیست و حفظ نباتات در حالی از فروش سموم غیر مجاز و کودهای شیمیایی تخریب کننده محیط زیست هشدار داده‌اند که همچنان بازار فروش سموم و کودهای غیر مجاز وارداتی عمدتا از کشورهای چین و هند داغ است! عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، یکی از دلایل آلوده بودن برخی محصولات کشاورزی را استفاده از کودهای تاریخ گذشته چینی عنوان کرد. حبیب برومند داش قاپو در گفتگو با مهر عنوان کرده است که واردات حجم بالای کودهای چینی باعث شده است که تولیدکنندگان، بخش عمده محصولات کشاورزی خود را با کودهای غیر بهداشتی تغذیه کنند. وی در پاسخ به این پرسش که چرا کمیسیون کشاورزی مجلس نهم تا قبل از این به این موضوع مهم نپرداخته است، عنوان کرد که قرار است تا با حضور وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون، گزارش مبسوطی در این رابطه ارائه شود. محمد دهقانی عضو هیئت رئیسه مجلس، وزیر جهاد کشاورزی را در مجلس مورد خطاب قرار داد و از او در این زمینه که چرا وزارت جهاد کشاورزی، مفاد بند «و» ماده ۳۴ قانون برنامه پنجم توسعه را اجرایی نکرده است- مفاد بندی که اشاره مستقیم به کاهش استفاده از سموم ضد آفت و کودهای شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی دارد- سئوال پرسید. بر اساس اظهارات عضو هیئت رئیسه مجلس، وضعیت محصولات کشاورزی به دلیل استفاده از سموم شیمیایی زیاد، خطرناک است و سالانه هفتاد هزار بیمار سرطانی به آمار سرطانی‌های کشور افزوده می‌شود که یک سوم آنها بر اثر محصولات کشاورزی مسموم دچار این بیماری می‌شوند. قابل ذکر است پیش از این "میوه‌های ایرانی با طعم تلخ سموم چینی" خبر مهمی بود که ظاهرا چندان بدان اهمیتی داده نشد!

جای سئوال است که مسئولیت واردات سموم غیر مجاز و کودهای تاریخ گذشته که به طور مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است، متوجه چه سازمان و یا مقام مسئولی است؟ آیا روا است که سلامت مردم را با بی‌اطلاعی و مصرف چنین محصولاتی بی اهمیت شمرد؟! در حالی که در کشور مبادرت به واردات سموم و کودهای شیمیایی غیر مجاز از یک طرف و واردات چند میلیارد دلاری محصولات تراریخته از طرفی دیگر می‌شود، به چه دلیلی جلوی تولید ملی محصولات کشاورزی با فناوری روز دنیا بدون استفاده از سموم شیمیایی را گرفته‌اند؟ آیا نمی‌شود هزینه‌های هنگفتی که صرف واردات سموم و کودهای غیر مجاز و محصولات تراریخته می‌شود، در جهت تولید ملی محصولات سالم و پاکیزه مهندسی ژنتیک که بدون نیاز به سموم شیمیایی خطرناک قابل کشت هستند بکار رود؟ این‌ها بخشی از سئوالاتی است که کسی در قبالشان پاسخگو نیست! وجود مشکلات بزرگ مدیریتی در بخش کشاورزی، عدم نظارت بر محصولات کشاورزی، وجود شرایط مناسب برای فعالیت سودجویان داخلی و خارجی در عرصه توزیع سموم، کافی نبودن منابع آگاه و متخصص دولتی در کنترل و نظارت محصولات، استفاده و ورود بی رویه آفت‌کش‌های خطرناک و ناآگاهی کشاورزان از مضرات آنها موجب مغفول ماندن تولید و استفاده از محصولات تراریخته سالم و ایمن در کشور شده است. این در حالی است که با وجود تحریم‌های اعمال شده و با توجه به شعار سال تولید ملی، بدون استفاده از هر گونه سموم شیمیایی داخلی و خارجی در کشور می‌توان به محصولات کشاورزی سالم و امن حاصل از مهندسی ژنتیک دست یافت. متاسفانه اتحاد نانوشته‌ای بین مدیریت ارشد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاونت علم و فناوری رئیس جمهور و دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی برای مقابله با تولید ملی محصولات تراریخته برخلاف منویات مقام معظم رهبری و قانون ملی ایمنی زیستی شکل گرفته است که در هیاهوی موضوعات کلان سیاسی و اقتصادی کشور مشغول بازدارندگی تولید ملی محصولات تراریخته و در نتیجه استمرار واردات چند میلیارد دلاری کود و سموم خطرناک و محصولات تراریخته تولید خارج هستند.!

تهیه و تنظیم: مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- لیلا سرمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.