تولید کلزای تراریخته برای رفع نیاز از روغن وارداتی/ شناسنامه دار کردن ارقام زیتون کشور

سلامت نیوز- دکتر امیر موسوی در گفتگو با مهر، افزود: در حال حاضر کشور برخی از محصولات مورد نیاز خود از جمله روغن را از خارج وارد می‌کند به گونه‌ای که بیش از 90 درصد از روغن‌های خوراکی وارداتی است از این رو درصدد هستیم تا از طریق روش‌های زیستی و بیوتکنولوژی این نیاز را در داخل کشور برطرف كنیم.

سلامت نیوز- دکتر امیر موسوی در گفتگو با مهر، افزود: در حال حاضر کشور برخی از محصولات مورد نیاز خود از جمله روغن را از خارج وارد می‌کند به گونه‌ای که بیش از 90 درصد از روغن‌های خوراکی وارداتی است از این رو درصدد هستیم تا از طریق روش‌های زیستی و بیوتکنولوژی این نیاز را در داخل کشور برطرف كنیم.

رئیس بخش بیوتکنولوژی کشاورزی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، اظهار داشت: در این راستا با استفاده از روش دست ورزی ژنتیک دو رقم کلزا به عنوان یکی از گیاهان دانه‌های روغنی مهم تولید کردیم که دارای صفت مقاوم به علف کش، مقاوم در برابر عوامل بیماری‌زا و تنش‌های محیطی هستند.

دکتر موسوی با اشاره به ویژگی‌های کلزای تولید شده، یادآور شد: با زدن یک علف کش به مزارع علف‌های هرز از بین می‌روند ولی گیاه اصلی در برابر این سموم سالم باقی می‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه این دو رقم کلزا در مرحله ارزیابی و تجاری سازی است، ادامه داد: تا سال 2011 میلادی حدود 160 میلیون هکتار از این گیاهان کشت شده است که عمده این گیاهان با استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی دارای صفت مقاوم به علف کش و آفات بودند و تصمیم ما نیز بر این است که محصولاتی که در دنیا کشت موفقیت آمیزی داشته است از جمله کلزای تراریخته را تولید و به بهره‌برداری برسانیم.

رئیس بخش بیوتکنولوژی کشاورزی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، زیتون را از دیگر زمینه‌‌های پژوهشی این پژوهشگاه برای رفع نیازهای روغن خوراکی نام برد و اضافه کرد: کشور پتانسیل بالایی به لحاظ کشت زیتون دارد از این رو می‌توانیم با گسترش و توسعه کشت آن نیازهای کشور را در زمینه تامین روغن‌های خوراکی مرتفع کنیم.

موسوی با اشاره به مطالعات انجام شده بر روی این محصول باغی، خاطرنشان کرد: در این راستا اقدام به شناسایی ارقام زیتون کشور از روش‌های مولکولی و مبتنی بر دی ان اِ شد.

وی مطالعه بر روی کیفیت روغن زیتون را از دیگر زمینه‌های مطالعاتی پژوهشگران پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک دانست و یادآور شد: در این مطالعات سعی شد تا عوامل موثر در کیفیت روغن زیتون شناسایی شود.

رئیس بخش بیوتکنولوژی کشاورزی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پیدا کردن ژن‌های مسئول ریشه‌زایی زیتون را از دستاوردهای پژوهشگران این مرکز ذکر کرد و ادامه داد: یکی از طرح‌های بزرگ کشور افزایش سطح زیر کشت زیتون است از این رو شناسایی ارقام زیتون با استفاده از روش‌های مولکولی و مبتنی بر دی ان ای در کشور نقش مهمی در اجرای این طرح دارد.

موسوی با اشاره به اقدامات پژوهشگران این پژوهشگاه در شناسایی ارقام زیتون در کشور اظهار داشت: در حال حاضر نمی‌توان به صورت قاطع اعلام کرد که چه تعداد رقم زیتون در کشور موجود است؛ چراکه تنوع زیتون در مقایسه با سایر گونه‌ها در کشور بسیار زیاد است ضمن اینكه در کشور زیتون‌هایی به صورت واریته‌های وحشی وجود دارد.

وی از شناسنامه دار کردن ارقام زیتون در کشور خبر داد و گفت: یکی از اهداف این طرح این است که مشخص شود چند رقم زیتون وحشی (خودرو) و اهلی در کشور وجود دارد و با شناسایی آنها اقدام به صدور شناسنامه برای آنها شناسنامه می‌شود.

موسوی با اشاره به مزایای شناسنامه‌دار کردن ارقام زیتون، خاطر نشان کرد: از این طریق پژوهشگران دنیا از هر کشوری با مراجعه با سایت پژوهشگاه و مشاهده شناسنامه زیتون‌های ایران، به مشخصات آن دسترسی داشته باشند.

منبع: سلامت نیوز (تندرستی): تغذیه:تولید کلزای ژنتیکی برای رفع نیاز از روغن وارداتی/ شناسنامه دار کردن ارقام زیتون کشور::.

 

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران ضمن استقبال از تولید کلزای متحمل به علف کش که میتواند ضمن کاهش اتکا به علف کش‌های خطرناک شیمیایی موجب تسهیل عملیات داشت و افزایش عملکرد این محصول استراتژیک شود از ممانعت رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و فناوری زیستی و تقابل با محصولات تراریخته از سوی وی و سایر مدیران ارشد حوزه معاونت علم و فناوری رئیس جمهور که بر خلاف قوانین جاری کشور صورت می‌گیرد و راه را بر واردات چند میلیارد دلاری محصولات تراریخته تولید خارج باز کرده در شگفتی است. گفتنی است در حال حاضر و با وجود گذشت سی سال از تاسیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و فناوری زیستی حتی یک محصول مهندسی ژنتیک شده از سوی این پژوهشگاه برای تولید عرضه نشده است. این در حالی است که این پژوهشگاه از سخت کوش‌ترین پژوهشگرانی که بیشترین تولیدات علمی را دارا هستند تشکیل شده و سوء مدیریت فعلی و مدیریت سابق در بازار رسانی تولیدات علمی این مجموعه عظیم چنین شرایطی را برای کشور رقم زده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.