روحانی: بدترین نا امنی در یک جامعه غیر منتظره بودن حوادث است!

تهیه وتنظیم: نغمه عبیری-
دکتر روحانی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام: در همایش امنیت غذایی که دوشنبه 30 بهمن ماه در مرکز تحقیقات استراتژیک در تهران برگزار شد در مورد اهمیت موضوع همایش که همان امنیت غذایی است گفت: “امنیت غذایی از چندین بعد دارای اهمیت است از جمله: کشاورزی، صنعت، بهداشت و …

دکتر روحانی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام: در همایش امنیت غذایی که دوشنبه 30 بهمن ماه در مرکز تحقیقات استراتژیک در تهران برگزار شد در مورد اهمیت موضوع همایش که همان امنیت غذایی است گفت: "امنیت غذایی از چندین بعد دارای اهمیت است از جمله: کشاورزی، صنعت، بهداشت و سلامت، بهبود زندگی، نشاط و داشتن زندگی فعال. هراس و نگرانی نسبت به کمبود مواد غذایی، توزیع ناعادلانه، ناسالم بودن و مغذی نبودن آنها عوامل بسیار مخربی در جوامع هستند. اگر این هراس وجود نداشته باشد احتکار مواد غذایی هم اتفاق نمی‌افتد همچنین ضایعات و اسراف هم نخواهیم داشت."

دکتر روحانی در ادامه به تشریح عبارت امنیت غذایی پرداخته و افزود: "در این بحث ابتدا به کلمه امنیت تکیه می‌کنیم. امنیت یعنی عدم نگرانی. در قرآن آمده است: هر جا که نوعی هراس و نگرانی باشد در آنجا امنیت استقرار ندارد. همچنین پیامبر اعظم (ص) فرموده‌اند: مسلمان کسی است که همه از دست و زبانش به سلامت باشند. حال بحث امنیت غذایی مطرح است. بدترین نا امنی در یک جامعه غیرمنتظره بودن حوادث است. اگر جامعه‌ای هر روز با طوفان و حوادث غیرمنتظره مواجه شد چه می‌شود؟ گران شدن کالاها در حد طبیعی اشکالی ندارد. آنچه آرامش دل را می‌گیرد تکرار حوادث غیرمترقبه است. حال باید ببینیم مشکل کجاست؟ اگر گفتمان جامعه ما شعار باشد پایانش همین است که می‌بینید. اگر گفتمان جامعه بر اساس عقلانیت و خردورزی و با برنامه‌ریزی باشد اوضاع فرق خواهد کرد. بنده عرض می‌کنم که نه تنها امنیت غذایی بلکه تمام امنیت‌ها از این مسئله نشأت می‌گیرد که آیا برنامه‌ریز آینده‌نگری وجود دارد یا نه؟ به عنوان مثال نمی‌توان جلوی زلزله را گرفت اما می‌توان ساختمان ضد زلزله ساخت. در ژاپن نگرانی در مورد زلزله نیست چراکه برای شرایط زلزله برنامه‌ریزی شده است. همه چیز در مورد روان و روح انسان از امنیت غذایی نشات می‌گیرد. این امنیت از غذای کافی، سالم و مغذی ایجاد خواهد شد که بتواند انسان را در امنیت پایدار و مستمر قرار دهد. تا زمانیکه امنیت پایدار و مستمر نباشد اعتماد، امید به آینده و اعتماد به قانون در جامعه نخواهد بود."

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه با اعلام این مطلب که رشد تولید و درآمد سرانه و یا رشد تولید ناخالص ملی زیربنای امنیت غذایی است ولی شرط کافی نیست گفت: "اگر در جامعه‌ای شکاف طبقاتی باشد ممکن است رشد تولید ناخالص ملی خوب باشد ولی بخشی از جامعه دارای امنیت غذایی نباشد. امنیت غذایی جزء لاینفک امنیت ملی است. گاهی ممکن است تولید به اندازه کافی باشد ولی این به این معنی نیست که تنها با تولید داخلی می‌توان به امنیت غذایی رسید. در ژاپن اکثر مواد غذایی را از خارج تامین می‌کنند و این در شرایط است که مردم از امنیت غذایی هم برخوردار هستند. سهم مردم کشورمان در تامین بهداشت و درمان در سال جاری 60 تا 65 درصد تخمین زده شده و برای سال آینده به 70 درصد هم خواهد رسید این درحالیست که متوسط سهم مردم در تامین بهداشت و درمان در جهان 18 درصد است. باید بدانیم که ناامیدی نسبت به آینده مشکلات روحی و روانی را برای جامعه به وجود می‌آورد."

دکتر روحانی در جای دیگر از سخنرانی خود با اشاره به اهمیت در نظر گرفتن ابعاد کلی امنیت غذایی گفت: "بحث الگوی مصرف و سبک زندگی در مسئله امنیت غذایی بسیار مهم است. در سال 1384 در تعرفه شکر یک دستکاری از سوی مسئولین انجام شد و این تعرفه از 150 درصد به 4 درصد رسید. امروز چرا در عرض چند سال ما چند میلیون تن شکر وارد کردیم؟ چرا سطح کشت چغندر قند به یک سوم سال 83 کاهش پیدا کرده است؟ می‌بینیم که یک تعرفه عوض شده ولی چه تاثیرات مخربی در جامعه داشته است. نا امنی اصلی ما در برنامه‌ریزی است. اگر مردم بدانند مسئولین با برنامه پیش می‌روند هر مشکلی پیش بیاید آنها هراسی ندارند."

دکتر روحانی در پایان سخنرانی خود با تاکید بر نیاز فوری مردم بر رفاه و آسودگی خاطر گفت: "امروز به اعتقاد من دو مسئله برای ایجاد آرامش فوریت دارد.

1.     در بحث هدف‌مند کردن یارانه‌ها باید هدف‌مندی کالاها را هم مدنظر قرار بدهیم. امروز تورم آنچنان پیشتاز است که اثر یارانه‌ها را کاهش داده است. باید برای کالاهای ضروری مردم از جمله مواد غذایی، یارانه کالایی به مردم داده شود. یعنی مردم نسبت به پنج قلم کالای اصلی خیالشان راحت باشد.

2.     تامین اجتماعی گسترده صورت پذیرد. این تامین اجتماعی به گونه‌ای باشد که بیکار بداند حداقل زندگی را دارد، بیمار بداند فقط رنج بیماری را دارد و به جای پرداخت 70 درصد هزینه‌های بهداشت و سلامت این هزینه حداقل به 18 درصد برسد.

گفتنی است همایش امنیت غذایی با حضور گسترده صاحبان صنایع غذایی و متولیان دولتی و خصوصی صنایع غذایی و دست اندرکاران صنایع و کشاورزی کشور با استقبال گسترده‌ای مواجه شده بود. پس از اتمام سخنرانی دکتر روحانی میز گردی با حضور مهندس نعمت زاده، مهندس شافعی، دکتر عیسی کلانتری، دکتر بهزاد قره یاضی، مهندس ترکان و ریاست دکتر محمدباقر نوبخت تشکیل شد و پس از استماع سخنان شرکت کنندگان در این همایش نکات مهمی را در مورد امنیت غذایی از جنبه‌های مختلف از جمله در زمینه استفاده از مهندسی ژنتیک، محصولات ارگانیک و محصولات تراریخته برای نیل به امنیت غذایی مطالب مهمی را ارائه کردند که در خبرهای بعدی در همین سایت منتشر خواهد شد. پس از خاتمه جلسه صبح که تا ساعت 13:30 ادامه داشت شرکت کنندگان جهت دیدار با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارائه گزارشی در این مورد به ملاقات وی رفتند.

تهیه وتنظیم: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.