تازه‌ترین پژوهش‌ها درباره اثرات زراعی و زیست‌محیطی محصولات تراریخته در دنیا

ترجمه و تنظیم: لیلا سرمدی-
از سال 1996 که اولین محصول تراریخته با نام گوجه فرنگی “فلاور ساور” به بازار عرصه شد تا به امروز که 17 سال از تجاری‌سازی اولین گیاه تراریخته می‌گذرد، همواره مزایا و معایب استفاده از این محصولات مورد بحث بوده است. با توجه به یافته‌های دانشمندان و …

از سال 1996 که اولین محصول تراریخته با نام گوجه فرنگی "فلاور ساور" به بازار عرصه شد تا به امروز که 17 سال از تجاری‌سازی اولین گیاه تراریخته می‌گذرد، همواره مزایا و معایب استفاده از این محصولات مورد بحث بوده است. با توجه به یافته‌های دانشمندان و رضایت کشاورزان و البته استقبال مردم از این محصولات، اثرات مثبت محصولات تراریخته بر اثرات منفی اثبات نشده ولی همچنان مورد ادعا سبقت گرفته و به علت مزایای متعدد، پیش‌بینی می‌شود محصولات تراریخته جایگزین محصولات سنتی در چند سال آینده خواهند شد، واقعیتی که درمورد سویا، ذرت و پنبه در بیشتر کشورهای تولید کننده شاهد آن هستیم. طبق گزارش وزارت کشاورزی آمریکا در سال 2012، سه محصول عمده در ایالات متحده شامل 88٪ ذرت، 93٪ سویا و 94٪ پنبه تراریخته هستند.

در جدیدترین پژوهش‌های پژوهشگران، مقاله‌ای درباره اثرات زراعی و زیست‌محیطی کشت محصولات تراریخته به مدت 15 سال منتشر شده است. در این مقاله که در مجلهprogress in physical geography در ژانویه 2013 منتشر شده است، تجزیه و تحلیل مقالات و بحث‌های منتشر شده درباره اثرات کشت محصولات تراریخته در سال‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این بررسی‌ها نشان داد که محصولات تراریخته تجاری‌سازی شده در بازار مورد استقبال مردم در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قرار گرفته است. به طوری که تاثیرات منفی فرض شده برای این محصولات، قابل توجه نبوده و در مقیاس بزرگ مشاهده نشده است. در عرصه زراعی، کاشت محصولات تراریخته، منجر به افزایش عملکرد و کنترل آفات و علف‌های هرز در محصولات شده است. علاوه بر این، کشت محصولات مقاوم به حشرات، نسبت به کشت محصولات سنتی مزایای قابل توجهی در کاهش آلودگی محیط زیست داشته است. در عرصه زیست‌محیطی، کاهش استفاده از حشره‌کش‌ها در موجودات غیر هدف و مفید در خاک و آب موثر بوده است. همچنین کاهش استفاده از آفت‌کش‌ها باعث سلامتی کشاورزان و کاهش خطرات بهداشتی در آنها شده است. در این مقاله اشاره شده است که کاشت محصولات تراریخته منجر به کاهش اثر کربن نیز شده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در 15 سال گذشته، محصولات تراریخته کمک بزرگی به کشاورزان در تولید بهتر و بیشتر محصولات کشاورزی کرده‌اند.

سرعت پیشرفت محصولات تراریخته به توسعه تولید محصولات مقاوم به حشرات و علف‌های هرز بستگی دارد و در نتیجه دانشمندان و کشاورزان باید استراتژی‌های مدیریت در تولید محصولات تراریخته با مقاومت پایدار در برابر آفات را بکار گیرند. فناوری تولید محصولات تراریخته به عنوان سریع‌ترین فناوری قرن حاضر در عرصه کشاورزی، همچنان قابل توسعه و پیشرفت است و فرصتی قابل توجه در تولید محصولات سالم و با کیفیت کشاورزی است.

برای اطلاعات بیشتر به آدرس ذیل مراجعه فرمایید.

http://ppg.sagepub.com/content/36/6/747

ترجمه و تنظیم: لیلا سرمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.