موقعیت کنونی پذیرش محصولات تراریخته توسط کشاورزان

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری-
دکتر رندی هوتئا معاون سرویس بین‌المللی دستیابی به و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) و رئیس منطقه‌ای جنوب شرق آسیا در کنفرانس بین‌المللی پذیرش محصولات تراریخته در کشورهای در حال توسعه گفت: “کشت محصولات تراریخته سریعترین فناوری مورد پذیرش تاریخ کشاورزی جهان است. وی افزود …

دکتر رندی هوتئا معاون سرویس بین‌المللی دستیابی به و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) و رئیس منطقه‌ای جنوب شرق آسیا در کنفرانس بین‌المللی پذیرش محصولات تراریخته در کشورهای در حال توسعه گفت: "کشت محصولات تراریخته سریعترین فناوری مورد پذیرش تاریخ کشاورزی جهان است. وی افزود: "سال 2012 هفدهمین سال پیاپی از کشت وسیع محصولات تراریخته بود. در انتهای سال 2012 با افزایش 100 برابری سطح زیر کشت محصولات تراریخته از 1.7 میلیارد هکتار در سال 1996 تا 170.3 میلیارد هکتار در سال 2012 مواجه بودیم. اکنون کشورهای در حال توسعه در کشت و استفاده از محصولات تراریخته از کشورهای صنعتی جلوتر هستند". دکتر هوتئا ادامه داد: "مشخص شده است که استفاده از محصولات تراریخته تاثیر تغییرات آب و هوا را کاهش می‌دهد. کشورهای در حال توسعه سود بسیار زیادی از کشت محصولات تراریخته بدست آورده‌اند. امروز 98 درصد از کشاورزان تراریخته کار در کشورهای در حال توسعه در سه کشور چین، هندوستان و فیلیپین هستند".
گفتنی است ایران اولین کشور جهان بود که در سال 1383 موفق به کشت برنج تراریخته مقاوم به آفات شد که از زمان به روی کار آمدن مسئولین منصوب آقای احمدی نژاد به ویژه در حوزه معاونت علم و فناوری (رئیس ستاد توسعه زیست فناوری) و وزارت جهاد کشاورزی (رئیس سابق پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی) مقابله بی امانی با تولید ملی این محصولات صورت گرفته و راه برای واردات سالیانه 3-6 میلیارد دلاری محصولات تراریخته مانند سویا و کنجاله سویا و روغن سویا و ذرت و کلزا باز شده است. مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران آماده انتشار دلایل این فناوری هراسی و دانایی ستیزی از سوی مراجع یاد شده و توضیح دلایل پس رفت کشور در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی در شش سال گذشته است.
تهیه و تنظیم: نغمه عبیری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.