عباس رجایی: هیچ حقی برای جلوگیری از کشت محصولات تراریخته نداریم

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- مهندس عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در نشست مشترکی که به منظور رسیدگی به علل عدم اجرای قانون ایمنی زیستی از سوی واحدهای اجرایی تشکیل شده بود با تشریح قوانین پیشرفته‌ای که این کمیسیون برای حمایت از فناوری‌های نو به ویژه مهندسی ژنتیک در کشور به تصویب رسانده است از مسئولین بخش‌های مختلف دولتی به خاطر …

مهندس عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در نشست مشترکی که به منظور رسیدگی به علل عدم اجرای قانون ایمنی زیستی از سوی واحدهای اجرایی تشکیل شده بود با تشریح قوانین پیشرفته‌ای که این کمیسیون برای حمایت از فناوری‌های نو به ویژه مهندسی ژنتیک در کشور به تصویب رسانده است از مسئولین بخش‌های مختلف دولتی به خاطر عدم اجرای قوانین یاد شده و عدم کشت محصولات تراریخته انتقاد کرده و گفت: "بر طبق قانون ایمنی زیستی ما هیچ حقی برای جلوگیری از کشت محصولات تراریخته نداریم مگر آنکه مستندات علمی اثبات کننده ضرر و زیان چنین محصولاتی ارائه شود" وی با طرح این سوال که "چرا با وجود کشت بیش از 170.3 میلیون هکتار محصولات تراریخته در جهان ما با وجود داشتن متخصصین برتر هنوز حتی یک وجب هم از این نوع محصولات را کشت نمی‌کنیم از وزارت جهاد کشاورزی خواست تا علت عدم کشت محصولات تراریخته را توضیح دهد. توضیحات ارائه شده از سوی نماینده وزارت جهاد کشاورزی مورد اعتراض نمایندگان انجمن‌های علمی قرار گرفت و کمیسیون را قانع نکرد.

گفتنی است در حالی که از سال 1384 و به روی کار آمدن محمدرضا اسکندری تنها محصول تراریخته تولیدی کشور (بیش از 120000 کیلوگرم بذر اصلاح شده و الیت برنج تراریخته مقاوم به آفات) به دستور رئیس وقت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در انبار متروکه‌ای در رشت تحت قفل و پلمب نابود شده و قوه نامیه خود را از دست داده‌اند، در این جلسه ادعا شد: "به بیوتکنولوژی کشاورزی و مهندسی ژنتیک در وزارت جهاد کشاورزی خوب پرداخته شده و پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی که از سال 1385 تجهیز شده شاهد این مدعاست"! یادآور می‌شود که پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در سال 1378 تاسیس شده و در سال 1384 به عنوان یک مجموعه علمی فاخر و کاملا مجهز به تجهیزات پیشرفته روز آن زمان جایگاهی جهانی داشته است. این پژوهشکده در حال حاضر با وجود برخورداری از برترین پژوهشگران کشور در حوزه مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کشاورزی به زحمت قادر به پرداخت حقوق کارکنان و اعضای هیئت علمی خود بوده و از کمبود اعتبارات پژوهشی رنج می‌برد. نتیجه امر عقب ماندن کشور در حوزه مهندسی ژنتیک کشاورزی از کشورهایی مانند اوگاندا و بورکینافاسو و میانمار شده است. اخبار بیشتر در این مورد در همین صفحه منتشر خواهد شد.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.