رئیس کمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبيعی مجلس شورای اسلامی : توليد محصولات تراريخته نياز زيربنايی و مهم كشور است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)- رييس كميسيون كشاورزی، آب و منابع طبيعی مجلس شورای اسلامی گفت: توليد محصولات تراريخته نياز زيربنايی و مهم كشور و يك تكليف قانونی است.
عباس رجايی شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: محصولات تراريخته بر مبنای تغييرات ژنتيك و …

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)- رييس كميسيون كشاورزی، آب و منابع طبيعی مجلس شورای اسلامی گفت: توليد محصولات تراريخته نياز زيربنايی و مهم كشور و يك تكليف قانونی است.

عباس رجايی شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: محصولات تراريخته بر مبنای تغييرات ژنتيك و ايجاد شرايط و خصوصيات خاص در گياهان توليد می‌شود كه ايجاد و گسترش اين روش در حوزه كشاورزی كشور بستر توليد محصولات غنی شده، مبارزه با آفات و افزايش راندمان توليد را به همراه دارد.

وی اظهار كرد: در ۱۵ سال اخير موسسات و پژوهشكده‌های ايران در حوزه بيوتكنولوژی اقدامات خوبی انجام داده‌اند، اما در زمينه توليدات محصولات تراريخته تا كنون در ايران هيج اقدام عملی انجام نشده است.

نماينده مردم اراك، كميجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بيان كرد: هم اينك ايران در زمينه پژوهش‌های بيوتكنولوژي و محصولات تراريخته در رده ۱۰ كشور اول دنياست و برای تاثيرگذاری در اردوگاه بيوتكنولوژی جهانی بايد گام‌های عملی توليد به سرعت برداشته شود.

رجايی خاطرنشان كرد: بر اساس آمار موجود هم اكنون ۱۱۳ ميليون هكتار از اراضی دنيا زير كشت محصولات تراريخته است و تعلل ايران در پيوستن به اين نهضت به هيچ وجه توجيه پذير نيست.

وی عنوان كرد: گلخانه مدرن محصولات تراريخته كشور اخيرا در كرج تاسيس شده و اميد است با همكاری موثر دستگاه‌های متولی كشاورزی اين حوزه مهم در بحث امنيت غذايی و توسعه محصولات با كيفيت در ايران كليد بخورد.

رييس كميسيون كشاورزی، آب و منابع طبيعی مجلس شورای اسلامی بيان كرد: ايران به عضويت كنوانسيون ايمنی زيستی درآمده و عضو پروتكل الحاقی جهانی كارتاهنا (محصولات تراريخته) نيز هست و كميسيون كشاورزی، آب و منابع طبيعی مجلس نيز تاكيد ويژه بر عملياتی شدن توليدات اين حوزه دارد.

وی اظهار كرد: حدود ۷۵ درصد نهاده‌های دامی و خوراك دام و طيور وارداتی نظير ذرت و سويا و تمامی روغن‌های خام وارداتی به كشور از محصولات تراريخته است و اين درحالی است كه دستگاه‌های متولی در مبادی ورودی طبق قانون ايمنی و زيستی بايد اين محصولات را كنترل كنند.

رجايی توضيح داد: ايران در حوزه بيوتكنولوژی انسانی توانسته در سال‌های اخير به نتايج مناسب توليد داروهای نو تركيب دست يابد و اين هم نشان می‌دهد كه توان گام‌های عملی بزرگ در بخش توليد محصولات تراريخته كشاورزی نيز وجود دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

http://www.irna.ir/html/1392/13920429/80743473.htm

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران ضمن تقدیر از آقای مهندس رجایی که خود طراح اصلی قانون ملی ایمنی زیستی بوده است مایل است این نکته را اضافه کند که سطح زیر کشت محصولات تراریخته در انتهای سال 2012 میلادی 170 میلیون هکتار بوده است که البته آقای مهندس رجایی به این موضوع واقف هستند و احتمالا در انعکاس این خبر از سوی رسانه‌ها اشتباهی صورت گرفته است.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران بر خود فرض می‌داند از پیگیری‌های در خور تقدیر آقای مهندس رجایی در خصوص استفاده از مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی تشکر و قدردانی کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.